Inloggen
KATE - ID 3392

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5183405
Nat. Official Number: 3872 Z GRON 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Voorwaarts' v/h. E.J. Hijlkema, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 185
Launch Date: 1962-10-18
Delivery Date: 1962-12-12
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 510
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4375 Type 6D70 (305x460) 400 rpm.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 201.00 Net tonnage
Deadweight: 510.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 50.28 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.65 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.97 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-12-12 KATE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Kate', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Willem Jan Oosterveld (Amersfoort), Klaas Bronsema (tot 10.10.1962), Mr. Adriaan van Ravesteyn (tot 2.10.1969)
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFHN

Date/Name Ship 1969-10-02 KATE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno' en Willem Jan Oosterveld (Amersfoort), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFHN

Date/Name Ship 1976-08-18 KATE
Manager: Arthus Olliverra & David Crompton, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Arthus Olliverra & David Crompton, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP3875

Date/Name Ship 1979-09-00 KATE I
Manager: Arthus Olliverra & David Crompton, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Arthus Olliverra & David Crompton, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP3875

Ship Events Data

1962-10-17: Op 17-10-1962 als "KATE", bouw no. 185 van de N.V. Scheepswerf Voorwaarts v/h E.J. Hijlkema, te Hoogezand, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Foxhol, door C. J. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3872 Z GRON 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 2.50 m. uit hekplaat, 1.15 m. uit de lengteas en 1.33 m. uit dek.
1962-10-18: NvhN 18-10-1962: Tewaterlating m.s. Kate.
Bij de scheepswerf Voorwaarts in Martenshoek werd te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Kate, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno en anderen in Amsterdam. De Kate is van het gladdektype, meet 510 ton dw. en zal worden uitgerust met een 510 pk motor. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip voor dezelfde rederij.
1962-12-13: NvhN 13-12-1962: Proefvaart m.s. Kate.
Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Kate, dat werd gebouwd bij de Scheepswerf Voorwaarts te Martcnshoek (Gr.) voor rekening van de N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno c.a. te Amsterdam. De Kate is van het gladdektype, meet 510 ton d.w. en is 50.04 m lang. De voortstuwing geschiedt door een 510 pk motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop.
1963-01-02: Tijdens de reis van Gent naar Dungarvan met een lading van 450 ton kunstmest aan de grond gelopen op de zandbank van Dungarvan. Een paar dagen later vlotgekomen en kon ze haar reis vervolgen.
1963-10-14: Op 14.10.1963 gestrand te Lindi, Tanzania en aanzienlijke bodemschade opgelopen.
1964-01-14: Op 14.01.1964 te Lindi, Tanzania op de havenpier gevaren waarna naar Mombasa gevaren voor herstel van de rompbeschadiging in een droogdok.
1972-02-10: Tijdens de reis van Gothenburg naar Malmo in de monding van de haven Malmo aan de grond gelopen. Met sleepboothulp weer vlot gekomen. Bodem, roer en schroefschade. Te Malmo in een droogdok gerepareerd.
1973-08-12: 12.08.1973 varend op de Westerschelde zware machineschade opgelopen en naar Antwerpen voor reparatie.
1986-08-11: Final Fate:
Onderweg van Kingston, Jamaica naar Martinique ten gevolge van een explosie en brand in de machinekamer gezonken 8 mijl west van Soufriere, Santa Lucia. De 5 bemanningsleden zijn opgepikt door de Amerikaanse Kustwachtvaartuig “USCG Defender” 60 mijl west van St. Lucia.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Kate 1962
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Kate 1962 bij Scheepswerf Westerdok, Amsterdam.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Werf