Inloggen
KARS - ID 3386

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5182750
Nat. Official Number: 3306 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 175
Launch Date: 1955-05-28
Delivery Date: 1955-08-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1930 Type TMS306 (300x480)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 352.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 168.00 Net tonnage
Deadweight: 433.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22400 Cubic Feet
Bale: 20800 Cubic Feet
 
Length 1: 45.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.43 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.23 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.23 Meters Depth, moulded
Draught: 2.97 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1966
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd met 6 meter te Alblasserdam : Brt 400, Nrt 248, Dwat 490. Loa 51,55, Ll 49,41 B 7,23 H 2,82 Dg 2,97. Ter hoogte van de mastdek wordt een zgn. “raised quarterdek“ aangebracht waardoor het achterlaadhoofd 85 c/m hoger wordt. De mast met laadbomen gaat eraf waarvoor een strijkbare lantaarnmast in de plaats komt. Door de toegenomen lengte moeten er twee toplichten aanwezig zijn, ten behoeve waarvan voorop het schip een nieuw mastje moet worden aangebracht. De bruto tonnage is verhoogt van 354 tot 400 ton.

Datum 00-00-1972
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 320 Pk Kelvin Type (165x184) 9 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1955-02-12 KARS
Manager: Harm Pieter Veling, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Pieter Veling, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFHI

Date/Name Ship 1967-07-06 SUPERIOR TRADER
Manager: Harm Pieter Veling, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Pieter Veling, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1967-12-29 KARS
Manager: Harm Pieter Veling, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Pieter Veling, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHVK

Date/Name Ship 1969-12-16 KARS
Manager: N.V. Scheepvaartmaatschappij Joost, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartmaatschappij Joost, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHVK

Date/Name Ship 1970-01-23 JO
Manager: La Mouette Shipping Corporation, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: La Mouette Shipping Corporation, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4796

Ship Events Data

1955-00-00: De "KARS" was het laatste complete schip dat door Scheepswerf Apol aan het Damsterdiep in Wirdum werd gebouwd, daarna verhuisde de werf naar De Groeve te Appingedam en werd "Scheepswerf Appingedam v/h A. Apol C.V." (Wel werden er op de werf in Wirdum nadien nog enkele sectie's gebouwd voor bouwnummer 176 (m.s. " THALASSA"), het eerste schip van Scheepswerf Appingedam, die bij de officiele opening op 03.11.1955, al bijna gereed op de werf stond.)
1955-02-17: Op 17-02-1955 als "KARS", bouw no. 175 zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Wirdum, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van brandmerk 3306 Z GRON 1955 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde op de topplaat dubbele bodem tussen de spanten 22 en 23.
1955-07-23: Op 23-07-1955 als "KARS", zijnde een motorschip, metende 997.61 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9916 d.d. 18-07-1955, liggende te Martenshoek, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van brandmerk 3306 Z GRON 1955 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op de kampanje, 5.65 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit de lengteas en 1.42 m. uit dek.
1963-10-15: 15-10-1963 Drank- en sigarettensmokkel aan boord van de coaster KARS in 1963. Drie opvarenden van de Groninger kustvaarder KARS zijn 15 oktober in Kopenhagen gearresteerd onder verdenking van smokkel. Kapitein J. Renssen, stuurman J. Verdoes en eerste stuurman W.C. Koster (de eerste en de laatste varen al jaren) worden er van verdacht flessen drank en vijfhonderdduizend sigaretten Denemarken te hebben binnengesmokkeld. Ook vier burgers, die waarschijnlijk medeplichtigen zijn, zijn in hechtenis genomen. De hele zaak kwam aan het rollen door de …..jaloezie van een Deens meisje, dat haar Nederlandse zeeman verloor aan een 18-jarige vriendin. Uit teleurstelling lichtte het verlaten meisje, dat van de smokkelarij op de hoogte was, de Deense politie in. De KARS was op het ogenblik in het Kieler Kanaal, op weg naar Kopenhagen. Daar werden voorbereidingen voor de ontvangst getroffen. De douane houdt het resultaat van haar nauwkeurig onderzoek geheim, maar de vondst was aanleiding om over te gaan tot de arrestatie van de drie zeelieden. Uit Groningen vertrokken de volgende dag drie plaatsvervangers, waarmee de KARS nog dezelfde avond naar Parijs voer. Het schip is in bevrachting bij Kamp’s Scheepvaart en eigendom van rederij H.P. Veling in Groningen. De drie Nederlanders, die voor de politierechter ontkenden schuldig te zijn, werden ieder tot tien dagen hechtenis veroordeeld. Het bleek, dat –om de douane te misleiden—de kontrabande met een raceboot van boord werd gehaald, nadat de KARS uit Kopenhagen was vertrokken. Vier Denen brachten de waar dan aan land.
1990-04-06: Op 06.04.1990 vertrokken van Tampa.
1998-02-27: Lloyd’s laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Kars on 28-05-1955 (Launching date)
Gemaakt door: Willemsen, A.

Omschrijving: Kars on 28.05.1955 (Launching date)
Gemaakt door: Willemsen, A.

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: The 'Kars' before the lengthening
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Kars 1955 after lengthened in 1966.
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: Superior Trader 1955 ex Kars.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Jo 1955 ex Kars ex Superior Trader ex Kars. leaving Delfzijl the 24th August 1983.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Jo 1955 ex Kars ex Superior Trader ex Kars. leaving Delfzijl the 24th August 1983.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)