Inloggen
KARPO - ID 3385


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 879
Launch Date: 1939-00-00
Delivery Date: 1939-06-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 570
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Type (275x480)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 389.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 159.00 Net tonnage
Deadweight: 562.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 57.469 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.79 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.12 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Depth, moulded
Draught: 2.46 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-06-23 KARPO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJCT

Ship Events Data

1938-07-14: De Maasbode 14-07-1938: Scheepsbouw. De beide voor de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam bij Boele's Scheepswerven & Machinefabriek te Bolnes in aanbouw zijnde motorschepen, elk met een laadvermogen van 1650 ton, zullen met de namen Doros en Notos in de vaart komen. De vier motorschepen voor de kustvaart, elk met een laadvermogen van 583 ton, voor de K. N. S. M. bij de werf van Gebr. Pot te Bolnes in aanbouw, zullen gedoopt worden in Draco, Flevo, Karpo en Manto.
1939-03-04: Algemeen Handelsblad 04-03-1939: Scheepsbouw. M.s. „KARPO". Van een der hellingen der N. V. Scheepsbouwwerven van Gebr. Pot te Bolnes, is heden met gunstig gevolg te water gelaten het zeemotorvrachtschip „Karpo", in aanbouw voor de K. N. S. M. te Amsterdam. Dit is het derde van de serie van vier van deze reederij in opdracht ontvangen schepen. De hoofdafmetingen zijn 57.52 X 906 X 5.18. Het schip krijgt een Storkmotor van 575 pk.
1939-06-26: Zaans Volksblad 26-06-1939: De „KARPO” heeft proefgevaren. Amsterdam, Vrijdag. Het bij gebr. Pot te Bolnes, voor de Kon. Ned. Stoomb. Mij. te Amsterdam gebouwde m.s. „Karpo", heeft heden op de Noordzee proefgevaren en werd daarna door de rederij overgenomen. Vervolgens zette het schip koers naar Amsterdam, waar het hedennamiddag arriveerde. De „Karpo" is een zusterschip van de bij dezelfde werf gebouwde m.s. „Draco" en „Flevo" en eveneens voorzien van een 570 P.K. Stork-Dieselmotor, waarmede een dienstsnelheid van ca. 9¾ mijlen bereikt wordt.
1944-02-24: Final Fate:
Op weg van Manzanilla naar Buenaventura gezonken op positie 09.30° N / 85.15° W na een aanvaring met het Amerikaanse ss SAMHILL. De bemanning kon worden gered.


Afbeeldingen


Omschrijving: Karpo 1939
Collectie: -
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Karpo 1939
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown