Inloggen
KARL SCHROERS - ID 3382

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir Raylton Dixon & Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 568
Launch Date: 1912-00-00
Delivery Date: 1912-04-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Eng. additional info: 20 1/2, 33 & 54-36
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1871.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1174.00 Net tonnage
Deadweight: 3250.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 276.60 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 40.90 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 18.50 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1912-04-00 KARL SCHROERS
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij Karl Schroers, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij Karl Schroers, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1916-01-16 BJERKO
Manager: D. Steen, Kristiania (Oslo), Norway
Eigenaar: D/S A/S 'Danto', Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway

Ship Events Data

1912-04-24: NRC 280412
Rotterdam, 29 april. Op de 24e april heeft er met het nieuwe stoomschip KARL SCHROERS op de Noordzee een proeftocht plaats gehad, die de meest bevredigende uitkomsten heeft opgeleverd. Na deze tocht vertrok het stoomschip onder commando van kapt. De Leeuw van Middlesbrough naar Rotterdam.
De hoofdafmetingen van dit stoomschip zijn: Lang 286, breed 41 en hol 20 voet 6 duim. Het draagvermogen is 3.300 ton. Het schip dat twee grote ruimen heeft is voor het lossen en laden van de lading van de nieuwste machines voorzien. De triple-expansie machines hebben cilinders van 20½ - 33 en 54 Engelse duim middellijn. De slag is 36 Eng. duim. De stoom wordt door twee aan een zijde stookbare ketels, die onder een druk van 180 lbs. werken, geleverd.

1917-07-05: Final Fate:
Op reis van Melilla naar West-Hartlepool met een lading van 3.000 ton ijzererts is de ‘BJERKØ’ op 5 juli 1917 op 7 mijl ten noord-westen van het het lichthuis les ‘TRIAGOZ’ (tussen Brest en Cherbourgh), varend in convooi, getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot ‘UB.18’, zonder voorafgaande waarschuwing. De ‘BJERKØ’ zonk vrijwel terstond en ging verloren. Van de opvarenden konden 6 man gered worden door een patrouillevaartuig van het convooi-escorte. 16 man verloren het leven bij de ramp. De ramp vond plaats in positie 48°50’NB. en 03°51’WL.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Leeuw, de
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Weide, K. v.d.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown