Inloggen
KARIN - ID 3380

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1976
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7432161
Nat. Official Number: 4749 Z GRON 1976
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Voorwaarts' B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 216
Launch Date: 1976-02-27
Delivery Date: 1976-04-01
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15480 Type 8GVH (220x380)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1000.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 629.00 Net tonnage
Deadweight: 1560.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 71500 Cubic Feet
Bale: 70000 Cubic Feet
 
Length 1: 65.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.72 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.10 Meters Depth, moulded
Draught: 4.312 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1989-10-07
Type: Remeasurement
Omschrijving: Nieuw Brandmerk: 5711 Z G 1989

Ship History Data

Date/Name Ship 1976-04-01 KARIN
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wilhelm Westers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFHA

Date/Name Ship 1986-10-15 KARIN
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: VoF Karin, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Wilhelm Westers en (zoon) Martin Westers
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFHA

Date/Name Ship 1987-07-15 INO
Manager: Capelle Chartering en Trading B.V., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ino Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3MI2

Date/Name Ship 1989-10-07 SUSANNE
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Susanne', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Lambert Kuiper & Peter Baarveld (Nieuw Buinen)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHVZ

Ship Events Data

1976-02-26: Op 26-02-1976 als "KARIN", bouw no. 216 van Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Hoogezand, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4749 Z GRON 1976 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.25 m. uit hekplaat, 0.40 m. uit de lengteas en 1.42 m. uit dek.
1991-11-17: Final Fate:
Ten gevolge van een aanvaring met het onder Bahama-vlag varende m.s. 'Nicole II' (1975, 462 brt) in de Westerschelde gezonken. Ze was onderweg van Kopenhagen naar Antwerpen. De bemanning werd door de Belgische sleepboot 'Wandelaar' gered. Omdat het schip op een pijpleiding lag werd aan Smit-Tak opdracht gegeven het te bergen. Het werd in twee├źn gezaagd en in het weekend van 30/11-01/12 gelicht en geborgen door de 'Taklift 1' en 'Taklift 7'. De kosten van de berging bedroegen ca. 12,7 miljoen gulden. Het wrak werd verkocht aan Duke Trading, Heinenoord die de stukken liet slopen bij Stolk's Handelsonderneming in Hendrik-Ido-Ambacht.
GRONINGER COASTER ZINKT NA AANVARING 17.11.1991. BEMANNING GERED.
De Groninger coaster 'Susanne' is gisterochtend na een aanvaring op de Westerschelde pal voor de haven van Terneuzen gezonken. De kustvaarder werd geramd door een vrachtschip dat op weg was naar Antwerpen. De 'Susanne' geladen met gerst, maakte direct zware slagzij en zonk niet lang daarna. De vijf bemanningsleden en de Nederlandse loods konden zich op het nippertje in veiligheid stellen. Ze sprongen in een dinghy (een opblaasbare reddingsboot ) en werden al snel opgepikt door de bemanning van een toegesnelde sleepboot. Kapitein J. Kuiper en z'n vier bemanningsleden, in geleende kleding, weigerden gisteren te praten over hun ervaringen. Aanvankelijk werd ook de rijkspolitie te water afgewimpeld. Omdat het een miljoenenzaak ging wilde de rederij eerst overleg met een advocaat. De Groninger rederij van de 'Susanne' liet direct beslag leggen op het vrachtschip, dat door sleepboten naar een ankerplaats op de rede van Vlissingen werd gesleept.
SMIT TAK BERGT COASTER. Het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit-Tak heeft van Rijkswaterstaat opdracht gekregen om de kustvaarder 'Susanne' die sinds zondag op de bodem van de Westerschelde ligt te bergen. De eigenaar van het schip heeft afstand van het wrak gedaan. De bergingskosten (geraamd ) op vijf miljoen gulden overtreffen de waarde van de coaster.

Afbeeldingen


Omschrijving: Karin 1976
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Karin on River Eems the 3th April 1983.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Karin on River Ems, near Borkum Island, inward bound for Delfzijl the 3th April 1983.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Karin on River Ems, near Borkum Island, inward bound for Delfzijl the 3th April 1983.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Susanne 1976 ex. Ino ex. Karin. the 28th March 1990 inbound Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)