Inloggen
KAREL - ID 3374


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5182102
Nat. Official Number: 3421 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 181
Launch Date: 1956-03-27
Delivery Date: 1956-05-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type (320x480)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 314.00 Net tonnage
Deadweight: 925.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 1634 Cubic Meters
Bale: 1505 Cubic Meters
 
Length 1: 62.73 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 60.20 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.66 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.29 Meters Depth, moulded
Draught: 3.66 Meters Other
Configuration Changes

Datum 00-00-1969
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 751

Ship History Data

Date/Name Ship 1956-05-29 KAREL
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan, Jakob en Geert Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFGZ

Date/Name Ship 1973-10-08 KAREL
Manager: Jan, Jacob, Jan Jr, Roelof, Gezienus en Karel Jelle Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan, Jacob, Jan Jr, Roelof, Gezienus en Karel Jelle Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1975-08-23 NIKI
Manager: E. Vrachnos & K. Maitianos, Piraeus, Greece
Eigenaar: E. Vrachnos & K. Maitianos, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3922

Date/Name Ship 1979-09-07 GHADA H
Manager: Amin Kawar & Sons, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Amin Kawar & Sons, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2316

Date/Name Ship 1982-01-08 GHADA H
Manager: Hanna Iskandor Hurami, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Hanna Iskandor Hurami, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2316

Date/Name Ship 1982-04-19 AHMED M
Manager: Muhammed Moukahal, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Muhammed Moukahal, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODIS

Date/Name Ship 1985-00-00 SOFI
Manager: Union Commercial Company, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Union Commercial Company, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODIS

Date/Name Ship 1989-00-00 SOFI
Manager: Safia A.R. Wazi Moukahal, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Safia A.R. Wazi Moukahal, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODIS

Date/Name Ship 1994-00-00 ABU AL ABBAS AL MORSI
Manager: Unknown, Syria
Eigenaar: Unknown, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKDN

Date/Name Ship 2004-03-00 ZAHRA
Manager: Unknown
Eigenaar: Unknown, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKDN

Ship Events Data

1956-05-25: Op 25-05-1956 als "KAREL", zijnde een motorschip, metende 1413.58 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10242 d.d. 19-05-1956, liggende te Foxhol, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3421 Z GRON 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanje achterdek, 4.95 m. uit hekplaat, 1.15 m. uit de lengteas en 1.38 m. uit dek.
1956-05-30: NvhN 30-05-1956: Proefvaart m.s. Karel. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Karel, dat bij de Scheepswerf Vooruitgang Gebr. Suurmeijer te Foxhol (Gr.) werd gebouw voor rekening van de heer J. Koopman en Zonen te Groningen. De Karel (bouwno. 181) is van het half-shelter dektype, meer 940 ton d.w., en is uitgerust met een 1000 pk. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 13 knoop. Het schip is o.a. uitgerust met radar. De ruiminhoud bedraagt 57.700 cft. grainspace en 53.150 cft. balespace. De bunkerinhoud is 69 m3. en waterballast 29 m3. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A1 en Scheepvaart Inspectie.
1964-12-05: Op 05.12.1964, op reis van Spanje naar Galway met een lading ijzer zaterdagavond tijdens een westerstorm voor de West Ierse kust bij het rotsachtige eiland Mutton op een afstand van ongeveer anderhalve kilometer van de haven Galway aan de grond gelopen. De kapitein, de heer M. van der Kamp uit Amsterdam heeft meegedeeld dat de elf opvarenden allen ongedeerd zijn. Het schip kwam om 21.00 uur muurvast te zitten. In de nacht van zaterdag op zondag werd het schip bij springtij en windkracht negen nog hoger op de rotskust geworpen. De KAREL werd 180 graden gedraaid en liep daarbij aanzienlijke schade op. De Kapitein deelde mee dat er water in het ruim staat. De jongste 4 bemannningsleden, jongens van 17 en 18 jaar, zijn zondag bij eb van boord gegaan via de rotsbodem. De zeesleper “Jacob van Heemskerk” van het bureau Wijsmuller N.V. uit IJmuiden heeft koers gezet naar de omgeving van Galway. Maandagmorgen is de zeesleper bij de plaats van stranding van de KAREL aangekomen. Wijsmuller heeft maandagavond een contract tot berging van de KAREL afgesloten. Dinsdagmorgen verplaatsbare pompen en dichtingsmateriaal aan boord gebracht. Eerst zullen dan bij laag water-de KAREL staat bij laag water vrijwel geheel droog- alle gaten aan de stuurboordkant gedicht moeten worden. Zodra deze gaten, die ontstaan zijn door de stranding en door het stoten op de rotsen, zijn gedicht, kan er gedacht worden om de KAREL vlot te krijgen.Op 18.12.1964 door de Nederlandse sleepboot “Jacob van Heemskerck” 1964-659 BRT vlotgetrokken.
NvhN 07-12-1964: Coaster Karel uit Groningen op lerse rotskust gestrand (Van een onzer verslaggevers) Het 499 ton metende vrachtschip Karel van de heer J. Koopman uit Groningen is zaterdagavond tijdens een westerstorm voor de West-ierse kust bij het rotsachtige eiland Mutton op een afstand van ongeveer anderhalve kilometer van de haven Galway aan de grond gelopen. De kapitein, de heer M. van der Kamp uit Amsterdam, heeft meegedeeld dat de elf opvarenden allen ongedeerd zijn. Het motorschip. dat vaart voor het bevrachtingskantoor en cargadoorsbedrijf Carebeka N.V. te Groningen, was met een lading ijzer op weg van Spanje naar Galway. De Karel strandde zaterdagavond omstreeks negen uur en kwam daarbij muurvast te zitten. In de nacht van zaterdag op zondag werd het schip bij springtij en windkracht negen nog hoger op de rotskust geworpen. De Karel werd 180 graden gedraaid en liep daarbij aanzienlijke schade op. Kapitein Van der Kamp deelde gistermiddag mee, dat er water in het ruim staat. Uit het feit dat het water daalt en stijgt bij eb en vloed leidt men af dat er een groot gat in de romp is gestoten. Voorts zou de stuurinrichting defect zijn, terwijl ook de olietanks lekken. De coaster werd in 1956 gebouwd op oq scheepswerf Vooruitgang van de gebroeders Suurmeijer te Foxhol. Vier jongens van boord De jongste vier bemanningsleden, jongens van 17 en 18 jaar, zijn zondag bij eb van boord op de rotsbodem gestapt en via het eiland Mutton met een bootje naar Galway overgevaren. De zeesleper Jacob van Heemskerk van het bureau Wijsmuller N.V. te IJmuiden heeft koers gezet naar de omgeving van Galway. Een expert van Wijsmuller is naar lerland vertrokken om te beoordelen of vlot treken mogelijk is. De Jacob van Heemskerk is in de loop van vanmorgen bij de Karel aangekomen.
1984-02-03: Classed LR until 3/2/84
1994-11-17: Op 17.11.1994 Limassol binnengesleept met machineschade. Door de bergingsdienst laten arresteren i.v.m. het niet betalen van de bergingskosten. Op 25.12.1994, na het opheffen van het arrest, gesleept vertrokken uit Limassol naar Syria.
2001-06-25: Het schip lag gestrand buiten Tartous, Syrië. (Onbekend voor sloop of door een storm.)
2010-00-00: Final Fate:
In 04.2010 verkocht voor sloop naar Pakistan.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Karel 1956 in 1974 by Shipyard Gebr.Sander at Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Karel 1956
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Karel 1956
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Karel 1956 gestrand 05-12-1964.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: KAREL
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: 'Niki' 1956 (ex 'Karel')
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: 'Niki' 1956 (ex 'Karel')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sofi 1956 ex Ahmed M ex Ghada H ex Niki ex Karel.
Gemaakt door: Unknown