Inloggen
KAREL - ID 3373


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5224209
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 109
Launch Date: 1940-07-20
Delivery Date: 1940-10-15
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3199 Type 6VD7 (280x400)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 203.00 Net tonnage
Deadweight: 538.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 39666 Cubic Feet
Bale: 27724 Cubic Feet
 
Length 1: 47.22 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.69 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.93 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 3.163 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-10-15 KAREL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFHB

Date/Name Ship 1946-01-00 KAREL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFHB

Date/Name Ship 1949-03-11 KAREL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFHB

Date/Name Ship 1955-04-05 MARIE SOPHIE
Manager: M. Havinga Scheepvaart- & Handelsmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Marie Sophie', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Tonnis Smid, Jakob Eltje Wieringa (aannemer, 29.12.1956 J.E. Wieringa's Bouwbedrijf N.V.) e.a.
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFVG

Date/Name Ship 1971-09-14 ANNA STOGIANOS
Manager: Alberto Vera Alba, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Alberto Vera Alba, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1940-07-21: De Maasbode 21-07-1940: Scheepsbouw. Van de scheepswerf „Vooruitgang" te Foxhol, is met goed gevolg te water gelaten het motorkustvaartuig "KAREL", groot 550 ton D.W. onder klasse Lloyd's Reg en Scheepvaartinspectie in aanbouw voor kapitein J. Koopman te Groningen. Het schip zal van een 360 P.K. Industrie-motor worden voorzien.
1940-10-00: In aanbouw en oplevering als KAREL voor Jan Koopman. Op 19.10.1940 door de Duitsers in beslag genomen en ingezet op de Franse kust. Op 14.06.1944 in St. Peter Port (Guernsey) door twee bommen van een Amerikaanse Thunderbolt vliegtuig, die een aanval deed op de Duitse onderzeeër "U 275", in brand geraakt. In 1945 zwaar beschadigd van Guersey naar Capelle aan de IJssel gesleept en hersteld bij A. Vuyk. In 01.1946 "Karel" van de Staat der Nederlanden. Op 11.03.1949 terug aan Jacob Koopman, Groningen.
1949-01-27: Bij 'Oranje' kwam de melding binnen dat het m.s. KAREL, eigenaar J. Koopman, in de Kieler Bocht was gestrand. Het schip werd vlotgebracht door een Duitse bergingsfirma. (Bron: Boek 'Vereniging Oranje 1905-1965')
1949-03-14: Als KAREL, zijnde een stalen motorschip, metende 1131.28 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6239 d.d. 15-10-1947, liggende te Harlingen, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2461 Z GRON 1949 op het achterschip aan S.B. zijde achter in het dekhuis op verhoogd achterdek, 3.55 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit lengteas en 1.40 m. boven het dek.
1951-10-02: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de aanvaring van het motorschip Karel met het Joegoslavische stoomschip Split op de Noordzee ter hoogte van Scheveningen. De Karel was op 1 oktober om 23.15 uur, beladen met 485 ton klei, vertrokken van Rotterdam met bestemming Helsinki. Ten tijde van de aanvaring was er helder zicht en verder goede omstandigheden. Oordeel van de Raad is dat door grove nalatigheid in zijn plichtsvervulling als officier van de wacht kapitein J. Koopman niet heeft bemerkt dat de Split de Karel in zodanige koers naderde, dat aanvaring dreigde. Het komt de Raad onbegrijpelijk voor, dat een kapitein, tijdens de vaart op een van de drukke trajekten over de Noordzee, zich feitelijk aan het uitkijken onttrekt en dit overlaat aan een jonge matroos, die aan het roer stond. De kapitein heeft door zijn slechte wachtvervulling zijn schip en opvarenden aan groot gevaar bloot gesteld. De Raad straft kapitein Jacob Koopman, geboren 30 oktober 1912, wonende te Groningen door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op zeeschepen voor de tijd van vier maanden. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 13 februari 1952.
1955-04-05: Eigenaren: Jakob Eltje Wieringa, aannemer te Groningen 12/40, Tonnis Smid, reder te Groningen, 11/40, Aaldert Nijland Jr., stucadoor te Groningen 11/40 en Antonia Beenen, op huw. voorw. g/m Wilhelm Joseph Grol, z.b. te Groningen 6/40 deel. Het 12/40 deel van Jakob Eltje Wieringa, aannemer te Groningen wordt op 29-12-1956 overgenomen door J.E. Wieringa's Bouwbedrijf N.V., gev. te Groningen.
1955-11-16: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het stoten van de Marie Sophie op 16 november 1955 nabij Blackkallen in de Botnische Golf tijden reis van Renne naar Pitea. Het schip was leeg. Om 12.00 uur had de stuurman de kapitein afgelost. De stuurman heeft de eerste uren van zijn wacht zelf gestuurd en liet de roerganger werkzaamheden aan dek verrichten. Hoewel verschillende punten van de wal goed te zien waren heeft de stuurman geen kruispeilingen genomen. Te 14.15 uur peilde hij de toren van Yttre Vannskar dwars aan bakboord. Hij nam aan dat het schip op de koerslijn stond. Hierna heeft hij evenmin enige peiling genomen maar keek uit naar de toren van Blackkallen Het werd ondertussen schemer donker. De stuurman kende van vorige reizen deze toren van aanzien. Hij zag noch de toren noch het licht daarvan, maar het licht van de 9 mijl noordelijker staande toren van Bjuro-Klubb, hij liet echter na een peiling te nemen. Om 15.40 uur stootte het schip, doch bleef niet vastzitten. Bij droog zetten op 27 december te Bolnes bleek het vlak op enkele plaatsen opgezet. Oordeel van de Raad is dat het stoten van de Marie Sophie op de stenen nabij Blackkallen moet worden geweten aan het in zeer ernstige mate te kort schieten in de navigatie door stuurman Toonen. De Raad straft daarom stuurman Toonen door hem de bevoegdheid te ontnemen om als stuurman op zeeschepen te varen voor de tijd van twee maanden. De Raad spreekt kapitein Dijkstra vrij van iedere schuld. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 8 maart 1956
1957-09-22: Op de Elbe beschadigd door een aanvaring met het m.s. "Torstein".
1959-06-12: Het aandeel van Tonnis Smid, reder te Groningen (11/40), wordt verdeeld onder Tonnis Smid, reder te Groningen 33/200, Betsy Edzodina Smid, z.b. te Groningen, gehuwd met Jan Dijkstra 11/400, Jacobina Rensiena Smid, z.b. te Groningen, gehuwd met Regnerus Maria Meijer 11/400, Edzo Smid, z.b. te Groningen 11/400 en Hugo Wilfried Smid, minderjarig te Groningen 11/400 deel.
1973-05-00: Laid-up - surveys overdue 5/73.
1976-00-00: Classed LR until 16/7/76.
1986-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Karel (bj 1940)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Marie Sophie
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Marie-Sophie 1940 (ex Karel)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Marie Sophie 1940 ex Karel.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MARIE SOPHIE
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MARIE SOPHIE
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Marie Sophie 1940 ex Karel te Hamburg op 25.09.1957 na de aanvaring op de Elbe.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Schmaal, G.J. (Gerrit)
Onderwerp: Schade

Omschrijving: Marie Sophie te Hamburg op 25.09.1957 na de aanvaring op de Elbe.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Gilberg, K. (Karl)
Onderwerp: Schade

Omschrijving: Anna Stogianos
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ANNA STOGIANIS te Valetta
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

NvhN 240957
„MARIE-SOPHIE” aangevaren, kok gewond.
Op de Elbe is zondag de Groninger kustvaarder MARIE SOPHIE aangevaren. Het schip werd zwaar beschadigd. De kok werd bij de aanvaring gewond. Het ongeluk gebeurde tijdens de duisternis en bij regen. Het schip waarmee de MARIE SOPHIE in aanraking kwam, mat ongeveer 5.000 ton. De kustvaarder, die 490 ton meet, kwam er het slechtst af: de voorzijde werd zwaar beschadigd. Bij de botsing werd de kok, de zestigjarige A. H. Krop uit Amsterdam, gewond. Hij is naar een ziekenhuis in Hamburg gebracht. De MARIE SOPHIE werd naar de Hamburgse haven gesleept. Het schip is eigendom van de heer T. Smid te Groningen. Kapitein is de heer J. Dijkstra uit Groningen. Aan boord bevonden zich negen personen, onder wie de vrouw van de kapitein