Inloggen
KARACHI - ID 3368

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5181835
Nat. Official Number: 5375 Z AMST 1958
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 785
Date Laid Down: 1957-01-17
Launch Date: 1957-12-04
Delivery Date: 1958-06-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 9
Power: 10500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 29 1/2-59
Speed in knots: 17
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 10891.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 6368.00 Net tonnage
Deadweight: 12553.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 728000 Cubic Feet
Bale: 682000 Cubic Feet
 
Length 1: 163.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 156.73 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 20.55 Meters Registered
Depth: 12.68 Meters Registered
Draught: 8.78 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-06-14 KARACHI
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFGX
Additional info: Aanv. KANGEAN

Date/Name Ship 1970-07-01 KARACHI
Manager: Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFGX

Date/Name Ship 1972-06-00 KAPELLE
Manager: Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFGX

Date/Name Ship 1972-11-00 KAPELLE
Manager: Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFGX

Date/Name Ship 1977-07-00 NEDLLOYD KAPELLE
Manager: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFGX

Date/Name Ship 1978-07-14 KOTA DEWI
Manager: Pacific International Lines (Pte) Ltd, Singapore, Singapore
Eigenaar: Pacific International Lines (Pte) Ltd, Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Additional info: In Hong Kong overgedragen

Ship Events Data

1957-00-00: Zou aanvankelijk KANGEAN worden gedoopt.
1958-06-10: Algemeen Handelsblad 10-06-1958: Ms. Karachi aan de Nederland overgedragen Het eerste schip van een serie van vier. (Van een onzer verslaggever) Zaterdag is te Rotterdam het door C. van der Giessen en Zonens scheepswerven N.V. te Krimpen a. d. IJssel gebouwde m.s. Karachi, bestemd voor de S.M. Nederland overgedragen. Het schip lag gemeerd aan de Parkkade; de Karachi werd door de heer P. J. van der Giessen, directeur van de werf, aan de rederij overgedragen; namens de Stoomvaart Maatschappij Nederland aanvaardde de directeur de heer P. de Josselin de Jong de aanwinst voor zijn vloot. Het vernieuwings- en uitbreidingsprogramma van de Nederland is nog geenszins ten einde. De Karachi is het eerste schip van een serie van vier. De werf Van der Giessen bouwt nog de Karakorum en de Karikal, het 4e schip, de Karpathos wordt door de Machinefabriek en scheepswerf van P. Smit jr. te Rotterdam gebouwd. De Karachi is een enkelschroef motorvrachtschip van het gesloten shelterdektype; het schip heeft een lengte van ruim 163 m., een breedte van 20 m. en een holte van 12,5 m. Het draagvermogen is 12.600 ton; de snelheid van de Karachi bedraagt 17,5 mijl. Het schip heeft een accommodatie voor 12 passagiers. De Stork-Hollo dieselmotor ontwikkelt een dienstvermogen van 10.500 a.p.k. De interieurs van de salons zijn uitgevoerd naar ontwerpen van architect J. A. van Tienhoven.
1978-11-22: Final Fate:
Op reis met een lading stukgoederen van Jeddah naar Hodeidah is de “KOTA DEWI’ op 22 november 1978 gezonken en verloren gegaan ten noord-westen van Hodeidah, in positie 15°33’NB en 41°43’OL ten gevolge van een aanvaring met het Chinese ms ‘LONGLIN’.

Afbeeldingen


Omschrijving: Karachi 1958
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Karachi 1958
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Karachi 1958
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Kapelle 1958 (ex Karachi)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nedlloyd Kapelle 1958 (ex Karachi)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nedlloyd Kapelle 1958 (ex Karachi)
Gemaakt door: Unknown