Inloggen
KAMPAR - ID 3363


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
IMO nummer: 5140001
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 5 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Internationale Stalen- & Gewapend Beton Scheepsbouw Maatschappij 'De Maas', Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 70
Launch Date: 1930-00-00
Delivery Date: 1930-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Gebr. Sulzer A.G., Winterthur, Switzerland
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 11 13/16-15 3/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 570.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 388.00 Net tonnage
Deadweight: 387.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26000 Cubic Feet
Bale: 24000 Cubic Feet
 
Length 1: 52.79 Meters ***Unknown***
Length 2: 50.40 Meters ***Unknown***
Beam: 8.79 Meters ***Unknown***
Depth: 2.84 Meters ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
6 6 0 0 203 215
Configuration Changes

Datum 00-00-1937
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 574, NRT 387, TDW 381

Datum 00-10-1948
Type: Rebuilt
Omschrijving: De KAMPAR is in het najaar van 1948 verbouwd, waarbij de opbouw is ingekort en de hutpassagiersaccomodatie verkleind. Na verbouwing 6 I, 6 II, 128 dek, en 484,44 ton bruto / 306,52 ton netto en draagvermogen 427 tons.

Datum 22-12-1948
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Tandjong Priok voorzien van een nieuw brandmerk: 2281 Z AMST 1948

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-03-00 KAMPAR
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TCVR
Additional info: in 1934 callsign: PKHF

Date/Name Ship 1943-10-27 KAMIHARU MARU
Manager: Japan
Eigenaar: Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Date/Name Ship 1946-03-10 KAMPAR
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Djakarta, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies
Callsign: PKHF

Date/Name Ship 1948-12-22 KAMPAR
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFGR

Date/Name Ship 1958-06-10 HAI SOON
Manager: Bian Joo Guan Company, Singapore, Singapore
Eigenaar: Pacific Shipping Co. Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: ZQKG

Date/Name Ship 1960-00-00 HAI SOON
Manager: Bian Joo Guan Company, Singapore, Singapore
Eigenaar: Bian Joo Guan Company, Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: ZQKG

Date/Name Ship 1964-00-00 HAI SOON
Manager: P.T. Maskapai Pelayaran Sang Saka, Djakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Maskapai Pelayaran Sang Saka, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Callsign: PKQB
Additional info: In 1972: Jakarta

Ship Events Data

1942-01-17: Op weg van Pakanbaroe via Benkalis naar Singapore een Japanse onderzeeboot geramd, die waarschijnlijk slechts licht werd beschadigd. Op 14 februari 1942 vertrokken van Palembang naar Tandjong Priok met evacuĂ©ʼs gecamoufleerd als drijvend eiland de Moesirivier af varend, liet de KAMPAR in Straat Banka een Japanse oorlogsvloot voorbij varen en volgde deze, vlak onder de wal varend tot Sumatraʼs 3e punt en bereikte alleen ʼs nachts varend veilig Tandjong Priok op 19 februari 1942. Op 6 Maart 1942 te Tjilatjap tot zinken gebracht door de bemanning. Op 27 Oktober 1943 door de Japanners gelicht, gerepareerd en in Japanse dienst als KAMIHARU MARU. Op 2 november 1945 na de capitulatie te Singapore teruggevonden en daar voorlopig gerepareerd en weer in dienst gesteld. Op 10 maart 1946 weer bij de K.P.M. in de vaart als KAMPAR. Later volledig gerepareerd te Tandjong Priok en op 22 september 1948 in dienst gesteld.
1999-03-00: Final Fate:
LR laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De KAMPAR, zoals zij in 1930 is gebouwd.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De KAMPAR na de verbouwing van 1948.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

BN 090637

Het goud van Nieuw-Guinea.

De expeditie van de firma Erdmann en Sielcken, die twee maanden geleden met de van de K. P. M. gecharterde KAMPAR onder leiding van kapitein Becking voor exploratie-werkzaamheden naar het concessiegebied van deze firma op Nieuw-Guinea is vertrokken, is reeds enige tijd bezig met haar exploraties. De expeditie is de Lorentz-rivier opgevaren tot het Bivak-eiland en is vandaar verder het land ingetrokken. Naar wij thans vernemen, heeft de expeditie zich in twee delen gesplitst, die op verschillende plaatsen werkzaam zijn. Eén expeditie-deel exploreert In de buurt van Alkmaar, een heel eind ten Noorden van het Bivak-eiland. Het andere deel is werkzaam bij Geitenkamp, dat gelegen is aan de uitlopers van het Van Herwerden-gebergte, in de buurt van de Schultze-rlvier. De KAMPAR vaart geregeld één of tweemaal per maand naar Dobo (op de Aroe eilanden) voor aanvulling van vivres, het ophalen van post, etc. Onlangs heeft de expeditie een aardige meevaller gehad. Naar men weet, hebben edeleer Visman en resident Haga per Dornier vliegboot kortelings een tocht naar Nieuw-Guinea gemaakt. Men kwam ook te land in de buurt, waar de goud-expeditie werkzaam is. En de geologen verzochten edeleer Visman of zij voor een verkenningstocht van het vliegtuig gebruik mochten maken. Hierin stemde deze bereidwillig toe. In de contreien van de Schultze-rivier heeft men toen een vliegverkenning gemaakt. Zoals gezegd, men is druk bezig met exploreren, maar deze arbeid, die voor een deel In het oerwoud wordt verricht, is geen sinecure. De geologen, die In de eerste plaats naar alluviale goudvoorkomens zochten, hebben reeds verschillende bodemmonsters genomen. Deze zullen naar Batavia worden opgezonden ten einde op een laboratorium nauwgezet te worden onderzocht. Binnenkort wordt de eerste zending hier verwacht.