Inloggen
KAMBANGAN - ID 3361


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 28
Launch Date: 1911-09-20
Delivery Date: 1911-12-09
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 4200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 27 9/16, 47 1/4 & 82 11/16-53 1/8
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6917.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4390.00 Net tonnage
Deadweight: 10020.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 491000 Cubic Feet
Bale: 448000 Cubic Feet
 
Length 1: 430.50 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 55.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 34.60 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
2 0 0 0 0 2
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-12-09 KAMBANGAN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1918-03-23 KAMBANGAN
Manager: Jardine, Matheson & Co. Ltd, Hong Kong, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hong Kong / Great Britain

Date/Name Ship 1919-01-00 KAMBANGAN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1911-09-20: RN 220911
Eergistermiddag (opm.: 20 sept.) om tien minuten voor drie uur werd aan de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij met goed gevolg te water gelaten het schroefstoomschip KAMBANGANG, in aanbouw voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam.
De afmetingen van het schip zijn 430 voet bij 55 bij 29.6. Het laadvermogen bedraagt 8.650 ton. Het schip is voorzien van een doorlopend shelterdeck en hoofdzakelijk ingericht voor de vrachtvaart. Het zal worden voorzien van triple expansie stoomwerktuigen, eveneens in aanbouw bij de Droogdok Maatschappij met een vermogen van 4.150 ipk, waarmee een snelheid bereikt zal worden van 12¾ mijl.
De stoom wordt geleverd door twee dubbele en twee enkele ketels. Voorts wordt het schip voorzien van alle moderne inrichtingen, tegenwoordig voor een vrachtschip van deze grootte wenselijk. Het schip wordt gebouwd voor Lloyds hoogste klasse en onder toezicht van de heer M.A. Cornelissen, ingenieur te Amsterdam.
1914-10-05: De vrachtschepen ss. 'Karimata' en 'Kambangan', beiden van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), worden in de Middellandse Zee door de Franse torpedobootjager 'Chasseur' aangehouden en opgebracht.
1918-03-02: Op 23 maart 1918 te Hong Kong door de Britse regering in beslag genomen in gevolge het ‘Droit D’angerie’ en onder Britse vlag gebracht. In de tweede helft van januari 1919 te Cardiff weer aan de eigenaren teruggegeven.
1927-04-27: Op 27.04.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 260 Z AMST 1927
1935-00-00: Final Fate:
De ‘KAMBANGAN’ is op 27 maart 1931 voor sloop verkocht aan de N.V. Simons’ metaalhandel te Pernis. Zij werd op 9 mei 1931 doorverkocht aan van Heyghen Freres te Gent, naar Gent gesleept en daar in 1934/1935 gesloopt.


Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown