Inloggen
JURA - ID 3334


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5126586
Nat. Official Number: 1717 Z GRON 1935
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 145
Launch Date: 1935-11-21
Delivery Date: 1936-01-07
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5244 Type 3TL (240x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 92.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 15500 Cubic Feet
Bale: 14050 Cubic Feet
 
Length 1: 37.61 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.69 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.61 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.52 Meters Depth, moulded
Draught: 2.50 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-07-1952
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd door de IJsselwerf, Capelle a/d IJssel. Brt 249 Nrt 117 Dwat 285. Loa 41,64 Ll 37,72 B 6,61 H 2,52. Grain 15500 Bale 14050.

Datum 00-00-1980
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Verbouwing tot sportvisser begonnen door Scheepswerf Welgelegen te Zoutkamp maar vanwege financiële moeilijkheden gestaakt.

Ship History Data

Date/Name Ship 1936-01-07 JURA
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Jurjen Swiers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFFX

Date/Name Ship 1939-00-00 JURA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Swiers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFFX

Date/Name Ship 1961-00-00 JURA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. Swiers & Zoon (Jurjen en Berend Jurjen Swiers), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFFX

Date/Name Ship 1962-05-01 GASSELTE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Arend Brouwer, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PEFY
Additional info: Fl. 150.000

Ship Events Data

1935-12-28: Als JURA, zijnde een motorzeevrachtschip, metende 196.93 reg.ton, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jurjen Swiers, kapitein ter koopvaardij te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1717 Z GRON 1935 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1936-01-11: Schuttevaer 11.01.1936: Deze week vond op de Eems de uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het door de scheepswerf Gideon van J. Koster Hzn. te Groningen, voor rekening van kapt. J. Swiers te Groningen, gebouwde motorvrachtschip "JURA ". Het schip heeft een D.W. van 285 ton en is voorzien van een Brons motor van 150 pk,waarmee op de proefvaart een snelheid werd bereikt van 8,7 mijl. Voor de aandrijving van de hulpcopressor, hulp-lenspomp en de dynamo is in de motorkamer een 8 pk Deutz hulpmotor geplaatst. Het schip is voorzien van een Mannesmann mast en Mannemast laadbomen, terwijl het laden en lossen geschiedt met een motorlaadlier met een 10 pk Deutz motor. De bouw van het schip geschiedde onder toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor classificatie groote kustvaart.
1940-05-10: Lag in Terneuzen. Ze voer naar Hansweert om vluchtelingen op te pikken en op 11 mei zette ze koers naar Londen. 16 Mei overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee. Op 1 juni in timecharter bij het Ministry of Shipping. 1 Juni 1945 terug aan J. Swiers, Groningen.
1961-01-12: Gestrand bij Bacton (Norfolk) terwijl het onderweg was van Vlissingen naar Hull met een lading kunstmest. Het liep bij dichte mist bij hoog water het stand op. Het kon pas na twee hoog waters door de sleepboot 'Blankenburg' worden vlotgestrokken. JURA -14th Januari 1961: A Bacton housewife was woken in the early hours of the morning by what she thought was a car horn. On looking out of the bedroom window she saw not a car but the lights of a ship which had grounded only a hundred yards from her home. The vessel was a Dutch coaster ,the JURA which was using its siren in the short and long blasts of the Morse code S.O.S. Both the Cromer Lifeboat and the Rocket Brigade were alerted but neither was required because an ebbing tide left the Jura high and dry. The Captain and crew come ashore and the former telephoned the owners for instructions. The JURA was favoured for there were no obstructions and the weather remained fine though misty. After being stranded for sixty-one hours she was pulled off and taken to Great Yarmouth for a safety inspection.
Datum gebeurtenis: 12 januari 1961

Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding van het motorschip Jura op de Engelse oostkust nabij Bacton. De Jura, beladen met stukgoed, was op weg van Brussel naar Hull en had op 11 januari in Vlissingen een stop gemaakt om een nieuwe bestman aan boord te nemen en vervolgde om 08.00 uur haar reis. Het was goed weer met een flauwe westenwind. Het zicht was ook goed maar nam aan het eind van de avond af. Te 00.00 uur van 12 januari gaf hij de wacht over aan de stuurman en gaf opdracht hem te waarschuwen als hij iets niet vertrouwde. Te ongeveer 03.45 uur passeerde de stuurman een walvuur maar doordat het steeds in de mist verdween kon hij het karakter niet bepalen. Hij meende dat het geziene licht dat van Cromer was maar achteraf bleek dat dit het, ongeveer 10 mijl daarvoor liggende, vuur van Happisburgh was. Te 04.15 uur toen de stuurman alleen op de brug was en zelf aan het roer stond, liep het schip aan de grond. De roerganger was naar beneden gegaan om de motor te smeren, uit te porren en koffie te zetten. De kapitein was wakker geworden door de stoot en snelde naar de brug. Hij zette de motor op volle kracht achteruit en heeft deze gestopt toen het schip niet vlot kwam. Men kon nu de wal flauw onderscheiden. Ook bij volgend hoogwater kwam de Jura niet vlot. Eerst op 14 januari te 13.30 uur is de Jura door de sleepboot Blankenburg vlot getrokken. Oordeel van de Raad is de kapitein schuld heeft omdat hij de wacht op onvoldoende wijze heeft overgegeven aan de nieuwe stuurman die deze route niet kende. De Raad straft kapitein H.J. door hem de bevoegdheid te ontnemen als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van één week. De meeste schuld heeft echter de stuurman. Al waren de omstandigheden waaronder hij wacht had niet gemakkelijk. Omdat stuurman J.R. ongediplomeerd is en als bestman op de Jura voer kan de Raad niet verder gaan als het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 9 januari 1962.
1974-10-00: Final Fate:
Opgelegd te Delfzijl en op 31.12.1975 verkocht aan de Gemeente Gasseltenijveen (Fl. 37.000,--) met de bedoeling haar over de weg naar Gasseltenijveen te vervoeren, om daar dienst te doen als museumschip. (Het was het laatste schip met een eigenaar in Gasseltenijveen.) De teboekstelling werd doorgehaald. Vanwege de hoge kosten vond het geen doorgang en omdat het transport te zwaar zou worden voor de te passeren bruggen)
1975-02-26: Nieuwsblad v/h Noorden: 26 februari 1975: Vervoer coaster uitgesteld. De reis van het museumschip de coaster GASSELTE die op zaterdag 1 maart zou worden vervoerd vanaf Groningen naar de thuishaven Gasselternijveen is opgeschorst. Technische problemen hebben een spaak in het wiel gestoken en het vervoer voorlopig onmogelijk gemaakt.
Nieuwsblad v/h Noorden: 5 maart 1975: Gevaar voor viaduct. Rijkswaterstaat verbiedt vervoer van Museumschip. Het 40 jaar oude motorschip GASSELTE dat vrijdag of zaterdag vanuit Groningen door het Transportbedrijf Lommerts uit Delfzijl over Rijksweg 34 naar Gasselternijveen vervoerd zou worden (waar het een bestemming krijgt als museumschip) blijft voorlopig nog in Delfzijl liggen. Gisteren kreeg Lommerts bericht van Rijkswaterstaat dat men nog niet akkoord gaat met het vervoer over de weg. Gevreesd wordt dat het Transport over het viaduct bij de Punt door het gewicht van het schip (ruim 100 ton) te veel risico's voor dit viaduct inhoudt. Lommerts gaat nu onderzoeken of het schip op een andere manier wat lichter te maken is door het apart vervoeren van bepaalde onderdelen. Zoals gemeld komt het schip in Gasselternijveen in het oude zwembad te liggen. De laatste honderden meters moet het schip met luchtkussens over land vervoerd worden. Het is de bedoeling dat het schip naar Groningen vaart en in de Hunzehaven uit het water gelicht wordt om op vrachtauto's verder vervoerd te worden. Wanneer het transport nu plaats heeft is onbekend.
Nieuwsblad v/h Noorden: 24 maart 1978. Coaster GASSELTE blijft behouden. Het ziet er naar uit dat de coaster GASSELTE behouden zal blijven. Deze kustvaarder werd enkele jaren geleden door de gemeente Gasselte gekocht voor F.37.000 om in het recreatie en sportpark De Hunze in Gasselternijveen dienst te doen als varend dorpshuis. Om hoofdzakelijk financiele redenen moest de gemeente die voor het transport van Delfzijl naar Gasselte ook nog F. 30.000,-- zou moeten uitgeven, echter van het plan afzien en werd besloten het schip te slopen. Het watersportbedrijf "Lauwerszee" in Zoutkamp heeft nu het schip van de gemeente Gasselte gekocht. Het schip zal binnenkort op eigen kracht van Delfzijl naar Zoutkamp varen en ligplaats kiezen aan de Reitdiepskade. Het ligt in de bedoeling dat de coaster weer zo goed mogelijk in zijn oorspronkelijke staat te brengen en in de toekomst een cultureel recreatieve en representatieve functie aan het schip te geven.
1978-00-00: Final Fate:
De gemeente heeft het schip noodgedwongen weer verkocht. Op 24.04.1978 GASSELTE van P.K. Woldijk, om verbouwd te worden tot clubhuis en zeilschool, maar niet voltooid. 01.05.1981 "Gasselte" van Watersportbedrijf Lauwerzee. (Lammert Marten Medendorp), Warffum. (sportvisser) Verbouwing begonnen door Scheepswerf Welgelegen te Harlingen maar vanwege financiële moeilijkheden gestaakt. Op 15-05-1981 als 'EEMSLAND PRINSES" (ex GASSELTE) zijnde een motorschip, metende 704.83 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief, afgegeven te 's Gravenhage nr. 8944 d.d. 07-11-1952, liggende te Zoutkamp, door K. den Besten, ambtenaar van de Scheepsmetingsdient te Groningen, van brandmerk 5174 Z GRON 1981 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer, 4,10 m. uit hekplaat, 0,25 m. uit lengteas en 0,68 m. uit dek.(Opm. De door de bewaarder vermelde oude merken 1717 Z GRON 1935 aan s.b. zijde in achterkant lichtkap motorkamer zijn vernietigd.) 11.1982 als "Eemsland-Prinsess" opgelegd bij Scheepswerf Sander te Delfzijl. Op 20.01.1988 "Eemsland-Prinsess" van Alexander Marinus Wubbo (Lex) Tichelaar, handelend onder de naam “Scheepsrestauratie Friesland” te Leeuwarden en in gebruik als drijvende werkplaats. 28.01.1991 "Prinses Clasina II" van Mr. Michaël Hyacinthus Jozef Maria van Kinderen, advocaat/procureur te Nieuwekerk aan de IJssel, daarheen gesleept en in gebruik als woonboot. 07.09.1993 "Jura” van Donald Carel Heijman, reproductietechnicus te Nieuwerkerk aan de IJssel (99%) en Elisabeth Frederik Smits, acquisitrice te Nieuwerkerk aan de IJssel. (1%) 1995 "Eemsland-Prinsess" van Spip & Don Groenendijk, Nieuwekerk aan de IJssel en in gebruik als woonschip.

Staat echter in 11.2010 bij het Kadaster te boek als nog eigendom van Heijman en Smits.

Afbeeldingen


Omschrijving: De JURA afgemeerd in de Groninger Oosterhaven. (foto: verm. januari 1936)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Jura 1935
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: 'Jura' (bj 1935)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Rayner, Tom

Omschrijving: JURA stranding
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: JURA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Gasselte (ex Jura)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Gasselte' (ex 'Jura')
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Gasselte 1935 (ex Jura)
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GASSELTE
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GASSELTE
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Gasselte'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: Gasselte 1935 laid Up in 1974 at Delfzijl.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: De 'Gasselte' opgelegd te Zoutkamp (foto 1978)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: Eemsland-Prinsess
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Slagter, J.A. (Jacob)

Omschrijving: Eemsland-Prinsess 1935 ex Gasselte ex Jura, the 19th May 1983 moored by Shipyard Niestern Sander B.V. at Delfzijl.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: EEMSLAND PRINCESS 5 mei 1991 in de Werkhaven Hitland (Nieuwerkerk a/d IJssel
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Jura 1935 in de Werkhaven Hitland (Nieuwerkerk a/d IJssel) op 27-09-2014.
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Zee, Teun van der
Onderwerp: Havenopname