NvhN 020756
Op de Noordzee werd van Harlingen uit een geslaagde proefvaart gehouden met het nieuwe motorschip JUPITER, dat werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Hoogezand te Bergum, voor rekening van de heer J. Wiltens te Delfzijl. De JUPITER (bouwnr. 75) is van het gladdek type en heeft de volgende voornaamste afmetingen: lengte over alles 55.50 m, lengte tussen de loodlijnen 49,10 m, breedte 8,50 m, gewicht 790 ton. In de machinekamer staat een 500 pk motor opgesteld. Er werd een snelheid bereikt van 10½ mijl. De bouw van deze moderne coaster vond plaats onder toezicht van Bureau Veritas, Atlantische Vaart en Scheepvaart Inspectie met een speciaal certificaat voor de houtvaart.
NvhN 110756
Caféhouder leent 150 pond aan Nederlandse kapitein.
De eigenaar van een Londens havencafé heeft door een lening van 150 pond (1500 gulden) de kapitein van het Nederlandse vrachtschip JUPITER in staat gesteld dinsdagavond uit te varen. Het schip was namelijk in het weekeinde bij een botsing in de mist beschadigd en Lloyds verzekeringsmaatschappij stond er op, dat er een rubbervlot aan boord was. Met het geleende geld kon dat worden aangeschaft.
NvhN 050157
Raad voor de Scheepvaart Gezagvoerder JUPITER medeschuldig bevonden aan aanvaring.
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam acht de kapitein van het 500 ton metende motorschip JUPITER, de 48-jarige S.R., wonende te Terschelling, medeschuldig aan de aanvaring van zijn schip met de Duitser HILDEGARD op 7 juli jl. tijdens een dichte mist in Het Kanaal. De kapitein heeft — naar het oordeel van de Raad — met een overmatige vaart tijdens de mist gevaren. De Raad straft de gezagvoerder met het uitspreken van een berisping. De hoofdinspecteur voor de scheepvaart was van mening dat uit de eenzijdige stukken, die aan de Raad zijn voorgelegd over de aanvaring, niets gebleken was van schuld van de kapitein. Indien de JUPITER een geringere vaart zou hebben gehad, dus meer in overeenstemming met de voorschriften, zouden beide schepen toen zij achteruitsloegen (aannemende dat ook de Duitse boot dit heeft gedaan) meer tijd hebben gehad om tijdig gestopt te liggen, aldus luidt het oordeel van de Raad.