Inloggen
JUPITER - ID 3332

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5177547
Nat. Official Number: 3434 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Hoogezand N.V. Jac. Bodewes, Bergum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 75
Launch Date: 1956-04-07
Delivery Date: 1956-06-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10233 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 290.00 Net tonnage
Deadweight: 786.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 54.61 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.12 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.54 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.55 Meters Depth, moulded
Draught: 3.66 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-09-1974
Type: Rebuilt
Omschrijving: Omgebouwd op de IJsselwerf te Capelle a/d IJssel tot cement tanker met 6 losse tanks in het ruim. GRT 547, NRT 339, TDW 790.

Ship History Data

Date/Name Ship 1956-06-28 JUPITER
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Wiltens, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFFP

Date/Name Ship 1971-06-30 JUPITER
Manager: Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Cornelis Moerman & N.V. Poromoka, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFFP
Additional info: Elk voor de helft.

Date/Name Ship 1973-07-13 JUPITER
Manager: B.V. Spedico, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Viking C.V.o.A., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder: Jan Cornelis Moerman & B.V. Poromoka
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJTE
Additional info: Brandmerk: 1973 C 579

Date/Name Ship 1974-08-15 JUPITER
Manager: Cebo Marine B.V., Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: B.V. Zand- & Grint-Exploitatie Maatschappij 'Holland', Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PFFO

Date/Name Ship 1975-04-04 JUPITER
Manager: Cebo Marine B.V., Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: B.V. Scheepsexpoitatiemaatschappij 'Holland', Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PFFO

Date/Name Ship 1976-05-10 JUPITER
Manager: Cebo Marine B.V., Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Cebo Marine B.V., Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PFFO

Date/Name Ship 1981-03-13 MARTIN C.I
Manager: West Indies Cement Carriers Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar: West Indies Cement Carriers Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands
Callsign: ZGQL

Ship Events Data

1956-00-00: Het is het 1e schip dat bij de nieuwe werf van Scheepswerf "Hoogezand" te Bergum in 1956 te water is gegaan. Proefvaart op 03.07.1956.
1956-04-09: NvhN 09-04-1956: Eerste coaster op scheepswerf te Bergum te water gelaten.
Het was zaterdag voor 't Industrieschap Oostelijk Friesland in het algemeen en voor de gemeente Tietjerksteradeel in het bijzonder een grote dag. Het eerste schip van de werf van de firma Jac. Bodewes te Hoogezand die te Bergum een nevenbedrijf heeft, de 790 netto register ton metende coaster „Jupiter" gebouwd voor rekening van de reder J. Wiltens uit Delfzijl, werd nanemlijk te water gelaten. In de omgeving van de brug over het Prinses Margrietkanaal stonden honderden belangstellenden het schouwspel gade te slaan, onder anderen de heer J. L. Hoogland namens het provinciaal bestuur en de hoofdingenieur-directeur van de provinciale waterstaat, ir. G. L. Walther. Even voordat de laatste voorbereidingen waren getroffen, stapte de 17-jarige dochter van de reder, mejuffrouw Anje Wilten, op het bordes, waarna zij onder het uitspreken van de woorden: „Ik doop u Jupiter en hoop, dat u een goede vaart zult hebben", een fles champagne tegen de boeg liet uiteenspatten. Klokslag elf uur gleed het schip te water. De Jupiter (bouwnummer 75) is van het gladdektype, weegt 800 ton en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 55.50 m, lengte tussen de loodlijnen 49.10 m, breedte 8.50 m. De voortstuwing zal geschieden door een 500 pk motor. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de Atlantische Vaart. Op de vrijgekomen helling werd de kiel gelegd voor twee zusterschepen voor rekening van de heren Engelsman en Bootsman te Delfzijl. Deze schepen zullen respectievelijk worden uitgerust met motoren van 500 en 450 pk.
1956-06-29: Op 29-06-1956 als "JUPITER", zijnde een motorschip, metende 1416.06 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10268 d.d. 14-06-1956, liggende te Harlingen, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3434 Z GRON 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.80 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas en 1.36 m. uit dek.
1956-06-29: NvhN 29-06-1956: Eerste kustvaarder van nieuwe werf te Bergum. Donderdagmiddag arriveerde in de haven van Harlingen de kustvaarder Jupiter, welke voor rekening van de heer J. Wiltens te Delfzijl bij het filiaal van de scheepswerf Hoogezand van Jac. Bodewes te Bergum is gebouwd. Deze werf werd vorig jaar gesticht. De Jupiter meet 750 d.w. en wordt voortgestuwd door een 500 p.k. motor. Na de binnenkort te houden proefvaart op de Waddenzee zal de kustvaarder worden overgedragen.
1956-07-02: NvhN 02-07-1956: Proefvaart m.s. Jupiter.
Op de Noordzee werd van Harlingen uit een geslaagde proefvaart gehouden met het nieuwe motorschip Jupiter, dat werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Hoogezand te Bergum, voor rekening van de heer J. Wiltens te Delfzijl. De Jupiter (bouwnr. 75) is van het gladdektype en heeft de volgende voornaamste afmetingen: lengte over alles 55.50 m, lengte tussen de loodlflnen 49.10 m, breedte 8.50 m, gewicht 790 ton. In de machinekamer staat een 500 pk motor opgesteld. Er werd een snelheid bereikt van 10 ½ mijl. De bouw van deze moderne coaster vond plaats onder toezicht van Bureau Veritas, Atlantische Vaart en Scheepvaart Inspectie met een speciaal certificaat voor de houtvaart.
1973-05-16: De Dorpsbode Schiermonnikoog 15.02.2007: De 'ZK 44' ('Bornriff') met Koert Sterkenburg als schipper/eigenaar lag op 16 mei 1973 ongeveer 15 à 20 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog te vissen. Aan boord waren nog twee bemanningsleden: A. Bouma en H. Oortwijn. Een schip dat ligt te vissen is moeilijk te manoeuvreren en daar dient de scheepvaart ook rekening mee te houden. Dit keer dus niet. In de ochtend, om kwart voor zeven, werd de 'Bornriff' overvaren door de uit Rotterdam afkomstige coaster JUPITER. Door de klap werd Sterkenburg, die in de stuurhut stond, tegen de ramen van de stuurhut geslingerd. De beide andere bemanningsleden konden gelijk op de JUPITER overstappen, zelfs zonder natte voeten te krijgen. De zwaar beschadigde 'Bornriff' dreef nog, maar was zinkende. Sterkenburg zat nog aan boord. De JUPITER is toen omgedraaid om Sterkenburg op te pikken, maar ramde de 'Bornriff' voor een tweede maal. Door deze tweede klap sloeg Sterkenburg overboord. Sterkenburg is gelukkig opgevist en samen met Bouma en Oortwijn op de 'ZK 6', die in de buurt lag te vissen, naar Lauwersoog gebracht. Een arts constateerde dat Sterkenburg twee gebroken ribben en aantal kneuzingen had. De 'Bornriff' was gezonken. Er wordt beweerd dat op de JUPITER niemand in de stuurhut stond en dat het schip op de stuurautomaat voer. In ieder geval heeft 'Ome' Koert verschrikkelijk veel geluk gehad. Het had heel anders kunnen aflopen.
1974-08-27: Op 27.08.1974 liggende te Capelle a/d IJssel voorzien van een nieuw brandmerk: 4635 Z GRON 1974
1989-10-15: Final Fate:
Op 30.08.1989 te Mamonal (Col) aangekomenom aldaar gesloopt te worden. Op 15.10.1989 begonnen met de sloop door Sociedad Industrial de Productos Siderurgicos S.A. (SIPSA) te Mamonal, Colombia. Einde sloop 28 oktober 1989.

Afbeeldingen


Omschrijving: De tewaterlating op 7 april 1956
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: proefvaart 30.06.1956.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Jupiter 1956
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: De JUPITER afgemeerd in het Eemskanaal bij de Elevator Mij. Groningen (foto eind 60er jaren)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: de JUPITER op de Nieuwe Waterweg
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: De JUPITER te IJmuiden en omgebouwd tot cementtanker.
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NvhN 020756
Op de Noordzee werd van Harlingen uit een geslaagde proefvaart gehouden met het nieuwe motorschip JUPITER, dat werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Hoogezand te Bergum,  voor rekening van de heer J. Wiltens te Delfzijl. De JUPITER (bouwnr. 75) is van het gladdek type en heeft de volgende voornaamste afmetingen: lengte over alles 55.50 m, lengte tussen de loodlijnen 49,10 m, breedte 8,50 m, gewicht 790 ton. In de machinekamer staat een 500 pk motor opgesteld. Er werd een snelheid bereikt van 10½ mijl. De bouw van deze moderne coaster vond plaats onder toezicht van Bureau Veritas, Atlantische Vaart en Scheepvaart Inspectie met een speciaal certificaat voor de houtvaart.

 

NvhN 110756
Caféhouder leent 150 pond aan Nederlandse kapitein.
De eigenaar van een Londens havencafé heeft door een lening van 150 pond (1500 gulden) de kapitein van het Nederlandse vrachtschip JUPITER in staat gesteld dinsdagavond uit te varen. Het schip was namelijk in het weekeinde bij een botsing in de mist beschadigd en Lloyds verzekeringsmaatschappij stond er op, dat er een rubbervlot aan boord was. Met het geleende geld kon dat worden aangeschaft.

 

NvhN 050157
Raad voor de Scheepvaart Gezagvoerder JUPITER medeschuldig bevonden aan aanvaring.
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam acht de kapitein van het 500 ton metende motorschip JUPITER, de 48-jarige S.R., wonende te Terschelling, medeschuldig aan de aanvaring van zijn schip met de Duitser HILDEGARD op 7 juli jl. tijdens een dichte mist in Het Kanaal. De kapitein heeft — naar het oordeel van de Raad — met een overmatige vaart tijdens de mist gevaren. De Raad straft de gezagvoerder met het uitspreken van een berisping. De hoofdinspecteur voor de scheepvaart was van mening dat uit de eenzijdige stukken, die aan de Raad zijn voorgelegd over de aanvaring, niets gebleken was van schuld van de kapitein. Indien de JUPITER een geringere vaart zou hebben gehad, dus meer in overeenstemming met de voorschriften, zouden beide schepen toen zij achteruitsloegen (aannemende dat ook de Duitse boot dit heeft gedaan) meer tijd hebben gehad om tijdig gestopt te liggen, aldus luidt het oordeel van de Raad.