Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
JUPITER - ID 3331
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1939
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
IMO nummer:
5254589
Nat. Official Number:
1927 Z GRON 1939
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
One mast
Rig:
2 derricks
Lift Capacity:
1,5 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven
, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
169
Delivery Date:
1939-08-02
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek
, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders:
4
Power:
195
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Brons Nr. 5760 Type T (240x360)
Speed in knots:
8.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
250.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
147.00 Net tonnage
Deadweight:
315.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
14000 Cubic Feet
Bale:
13000 Cubic Feet
Length 2:
40.08 Meters Registered
Beam:
6.97 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.16 Meters Depth, moulded
Configuration Changes
Datum
00-02-1960
Type:
Lengthened
Omschrijving:
Verlengd en een mast erbij geplaatst: Brt 295 Nrt 156 Dwat 345 Loa 47,86 Ll 43,08 Grain 17412.
Datum
00-00-1966
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 150 Pk Brons Nr. 14341 Type 3GB (220x380) 8,5 Kn.
Ship History Data
Date/Name Ship
1939-07-28
JUPITER
Manager:
N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Jan Wiltens
, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Hoogezand / Netherlands
Callsign:
PFFR
Date/Name Ship
1954-11-20
NOORDSTER
Manager:
N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Jacob van der Molen
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PGIR
Date/Name Ship
1969-07-02
WUBBINA
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Riekel Meijer
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PIRY
Date/Name Ship
1971-08-26
WUBBINA
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Bruxelles Shipping Co. S.A.
, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Riekel Meijer
Homeport / Flag:
Panama / Panama R.P.
Date/Name Ship
1974-00-00
SAMER
Manager:
N. Khoury & Sheiman Abou-Korch
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar:
N. Khoury & Sheiman Abou-Korch
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag:
Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Ship Events Data
1939-07-28:
Op 28-07-1939 als JUPITER, zijnde een motorvrachtschip, groot 708,18 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 25-07-1939 no. 6040, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1927 Z GRON 1939 op het achterschip aan bakboordzijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1939-08-04:
Zaans Volksblad 04-08-1939: Scheepsbouw. Het bij de Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen, voor rekening van kapitein J. Wiltens te Hoogezand gebouwde m.s. „JUPITER" heeft een goed geslaagde proeftocht gehouden. Het schip meet bruto 250 ton en is voorzien van een Bronsmotor, met een capaciteit van 195 P.K.
1940-05-16:
Ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee. Deed vanaf 23 nov. 1940 dienst als 'Balloon barrage vessel' te Newhaven en vanaf 2 maart 1941 tot eind 1942 in Liverpool. Nam deel aan de operatie 'Neptun' (Invasie van Normandië). Op 1 juni 1945 weer terug aan de eigenaar.
1954-08-22:
NvhN 23-08-1954: JUPITER en Stella Maris in aanvaring. Het motorkustvaartuig Jupiter van de rederij J. Wiltens te Delfzijl en de tanker Stella Maris van het Teerbedrijf te Uithoorn zijn gistermiddag op klaarlichte dag bij Terschelling met elkaar in aanvaring gekomen. De Jupiter liep belangrijke schade op en kon na aankomst in Delfzijl niet laden. Het schip is naar de werf gebracht. Ook de nieuwe tanker Stella Maris kreeg belangrijke schade en wel aan het voorschip. Persoonlijke ongevallen kwamen echter niet voor.
1954-08-24:
Friese koerier 24-08-1954: Coaster op Noordzee in aanvaring. Zondagmiddag is de uit Delfzijl afkomstige coaster JUPITER die in ballast van Meppel via Harlingen naar de thuishaven voer op de Noordzee bij Terschelling in aanvaring gekomen met de tanker Stella Maris uit Uithoorn. Beide schepen liepen averij op doch konden de reis vervolgen. De Jupiter kon volgens de planning echter niet laden.
1954-11-23:
NvhN 23-11-1954: JUPITER wordt Noordster. Noordster wordt Variatie.
De heer J. Wiltens te Delfzijl heeft het motorschip Jupiter verkocht aan de heer J. van der Molen te Delfzijl, eigenaar van het motorschip Noordster, die de Jupiter als Noordster in de vaart zal brengen. Deze ex-Jupiter werd in 1939 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen en is voorzien van een 195 p.k. motor. Het is een schip met een lage kruiplijn en geschikt voor de vaart op Parijs. De oude Noordster is verkocht aan de heer K. van der Veen te Gasselternvjveen, die het schip in de vaart brengt onder de nieuwe naam Variatie. Het schip meet ca 155 ton deadweight en werd in 1903 gebouwd bij de scheepswerf T. van Duijvendijk te Lekkerkerk. De thuishaven wordt gewijzigd van Groningen in Gasselternijveen, terwijl de thuishaven van de Jupiter Delfzijl blijft.
1997-00-00:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Jupiter 1939
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Noordster 1939 (ex Jupiter) at Uppsala.
Collectie:
Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger:
Boman, J. Robert
Omschrijving:
Noordster 1939 (ex Jupiter) after lenghtened.
Collectie:
Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger:
Boman, J. Robert
Omschrijving:
Noordster 1939 (ex Jupiter)
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Skyfotos Ltd.
Website vervaardiger
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
Noordster 1939 (ex Jupiter) at Zutphen after lenghtened.
Collectie:
Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Wubbina 1939 (ex Jupiter)
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Wubbina 1939 ex Noordster ex Jupiter.
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Wubbina 1939 ex Noordster ex Jupiter.
Collectie:
Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht