Inloggen
JUNO - ID 3328

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5177377
Nat. Official Number: 3552 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Hoogezand N.V. Jac. Bodewes, Bergum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 83
Launch Date: 1957-07-11
Delivery Date: 1957-09-29
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10216 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 221.00 Net tonnage
Deadweight: 635.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28000 Cubic Feet
Bale: 27000 Cubic Feet
 
Length 1: 50.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.32 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.61 Meters Depth, moulded
Draught: 3.283 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-09-29 JUNO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Juno', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Wiltens, Francois Kwekkeboom, Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren N.V. e.a.
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFFH

Date/Name Ship 1962-00-00 JUNO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Juno', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan Wiltens en Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren N.V.
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFFH

Date/Name Ship 1972-00-00 JUNO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Juno', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: François Kwekkeboom (Veere) & Wijnne & Barends
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFFH

Date/Name Ship 1974-00-00 JUNO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Juno', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: François Kwekkeboom
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFFH

Date/Name Ship 1976-11-16 FEMMY-LIAN
Manager: Mayflower Nav. Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Mayflower Nav. Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4UD

Date/Name Ship 1977-00-00 FEMKE
Manager: Mayflower Transport, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Mayflower Transport, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4UD

Ship Events Data

1957-07-12: Friese koerier 12-07-1957: Coaster „Juno” te water gelaten. Bergum — Donderdagmiddag om vijf minuten over twee is bij de N.V Scheepswerf Hoogezand te Bergum voor de vierde keer een kustvaartuig te water gelaten. Ditmaal was het de 620 d.w. metende coaster Juno, die voor rekening van de heer J. Wiltens te Delfzijl wordt gebouwd. Het zevenjarige dochtertje Pieterdina van de eigenaar verrichtte de doopplechtigheid en sloeg de traditionele fles champagne tegen de boeg. Een talrijk publiek sloeg de te waterlating vanaf de brug over het Prinses Margrietkanaal en de rijksweg gade. De Juno is het eerste schip van een serie van vier, die in Bergum zullen worden gebouwd. Het schip heeft een lengte van 50,83 m, een breedte van 8,15 m, een holte van 3,60 m en een diepgang van 3,30 m. Het zal worden uitgerust met een 370 PK Brons motor.
1957-09-24: Op 24-09-1957 als "JUNO", zijnde een motorschip, metende 1132.67 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10740 d.d. 06-09-1957, liggende te Bergum, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3552 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant opbouw op verhoogd halfdek, 2.65 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.
1957-09-28: NvhN 28-09-1957: Proefvaart m.s. Juno.
Op de Waddenzee heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe moforkustvaarruig Juno, dat bij de scheepswerf Hoogezand N.V. (dir. Jac. Bodewes) te Bergum werd gebouwd voor rekening van een Delfzijlster combinatie. De Juno is van het gladdektype, meet 625 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 50.83 m, lengte tussen de loodlijnen 46.50 m. breedte 8.15 m. en holte 3.60 m. De beladen diepgang is 3.28 m. De voortstuwing geschiedt door een 395 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. De ruiminhoud bedraagt 27500 cft. grainspace en 26.500 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart (met speciaal houtvaartcertificaat).
1961-06-19: NvHN 19-06-1961: Drie Groninger coasters hadden motorpech. Enige kustvaarders uit de provincie Groningen hadden gistermiddag met motormoeilijkheden te kampen. Op ongeveer tien mijl ten noordwesten van Landsend dreef in het Sint-Georgekanaal de coaster Vrede van L. Meyer uit Groningen rond. Het schip, dat 398 ton d.w. meet, voer in time-charter. De Vrede is aan wal gebracht. Op veertig mijl ten noorden van Essel meldde de coaster Juno uit Delfzijl eveneens motorpech. Dit schip, dat 560 ton d.w. meet, vaart voor de rederij J. Wiltens te Delfzijl en was onderweg met een lading kolen van Engeland naar Zweden. De Juno kon langzaam op eigen kracht Den Helder bereiken. De kustvaarder Sirius (191 ton) uit Groningen moest ook melding maken van motorschade. De Sirius lag voor de Westerschelde. Het schip was leeg onderweg van New Castle naar Antwerpen. De sleepboot Scaldis uit Vlissingen sleepte de Sirius de Vlissinger haven binnen.
1978-04-23: Final Fate:
Onderweg van Antwerpen naar Selby met een lading calciumbicarbonaat in zakken ten gevolge van een aanvaring tijdens dichte mist met het Liberiaanse m.s. 'Regent Virgo' (1970/Brt 6051) gezonken op 3 mijl van Spurn High Light (Lower Humber River) bij Bull Light Vessel.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart JUNO 29-09-1957
Gemaakt door: Foto van der Peijl, Harlingen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: JUNO
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JUNO
Gemaakt door: Sherlock, F.G.

Omschrijving: JUNO in een onbekende haven.
Gemaakt door: Ploeg, P.K. van der
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: FEMMY LIAN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: FEMMY LIAN
Gemaakt door: Zee, Teun van der