Inloggen
JULIA - ID 3312


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5019587
Nat. Official Number: 2518 Z GRON 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each, 2 winches.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 163
Launch Date: 1949-08-29
Delivery Date: 1949-12-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Nuernberg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 295
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Nr. 430145 Type G6V42 (285x420)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 364.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 182.00 Net tonnage
Deadweight: 453.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23580 Cubic Feet
Bale: 21680 Cubic Feet
 
Length 1: 45.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.63 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.23 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.25 Meters Depth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-12-13 JULIA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Smit, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFFA

Date/Name Ship 1954-11-16 ANTARES
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lukas Boerma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCRW

Date/Name Ship 1961-06-20 ANTARES
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Boerma, Erven Lukas (Weduwe Affiena Tjakkiena Boerma-Klugkist), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCRW

Date/Name Ship 1963-11-07 ALCYONE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Kornelus Schothorst en Jacob Steensma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCJD
Additional info: ieder 1/2.

Date/Name Ship 1970-05-20 J.I. WINDSOR
Manager: J.I. Windsor, Birkenhead, Great Britain
Eigenaar: J.I. Windsor, Birkenhead, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: GORG

Date/Name Ship 1973-00-00 HOSANNA
Manager: Albatross Cruising Company, Bangkok, Thailand
Eigenaar: Albatross Cruising Company, Bangkok, Thailand
Shareholder:
Homeport / Flag: Bangkok / Thailand

Ship Events Data

1949-12-01: Op 01-12-1949 als JULIA, zijnde een stalen motorschip, groot 1040.71 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7911 d.d. 25-11-1949, liggende te Wirdum, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een brandmerk door het inbeitelen van 2518 Z GRON 1949 op het achterschip aan B.B zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.25 m. van de hekplaat, 0.10 m. uit de lengteas en 1.53 m. boven dek
1958-08-24: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding van het motorschip Antares op Neckmansgrund. Het schip was op reis van Hamina naar Londen met een volle lading gezaagd hout en op 23 augustus om 12.30 uur vertrokken van Hamina. Het was goed weer en om 22.00 uur werd het vuurschip van Helsinki gepasseerd. De kapitein had de stuurman om 00.00 uur op 24 augustus afgelost en toen was het vuur van Porkkala aan stuurboord te zien, de stuurman had geen 4-streekspeiling genomen. Het echolood stond niet aan en de kapitein verklaarde later dat hij niet overweg kon met dit echolood. Toen om 04.00 uur de stuurman de wacht weer overnam werd de koers veranderd. Er werden geen radiopeilingen genomen. Om 08.00 uur kwam de kapitein op wacht en de stuurman vertelde dat om 07.40 uur de boei van Glotovi was gepasseerd. Het was zeer heiig weer aan bakboord en van het eiland Dago was niets te zien. Zonder dat de kapitein tevoren iets had gezien van prikken of branding, liep de Antares te 10.00 uur met een schok vast. Het lukte niet het schip door machine manoeuvres vlot te brengen. Toen het weer opknapte bleek het schip gestrand te zijn op Neckmansgrund. Nadat ongeveer 20 standaard hout overboord was gezet kwam het schip achteruit draaiend vlot maar kreeg het zware slagzij over bakboord. Het werd weer aan de grond gezet en met behulp van een gecontracteerd Russisch bergingsteam werd de lekkage verholpen en werd Helsinki aan gelopen om de schade te herstellen. Oordeel van de Raad is dat het stranden geweten moet worden aan onvoldoende zorgvuldige en nauwkeurige navigatie aan boord van de Antares. Uit het onderzoek is vast komen te staan dat zowel de kapitein als de stuurman schuldig zijn aan de stranding maar de raad acht de schuld van de kapitein veel zwaarder dan die van de ongediplomeerde stuurman. De raad straft kapitein A. Brouwer wonende te Gasselternijveen door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op zeeschepen voor de tijd van 4 weken. Ten aanzien van stuurman H. den Langen acht de raad geen termen aanwezig tot het opleggen van een straf. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 26 oktober 1959
1974-04-19: Lloyd's Register of Shipping - Surveys overdue - Class suspended
1977-04-22: Classed Lloyd's Register of Shipping until this date.
1996-00-00: Lloyd’s 1996 twijfelt aan het nog bestaan van het schip. (zie ook boek "Scheepswerf Apol")

Afbeeldingen


Omschrijving: Julia 1949
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Julia 1949.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Antares 1949 ex Julia
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Antares' (bj 1949 ex 'Julia')
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: Alcyone 1949, ex Antares ex Julia
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: 'J.I. Windsor' (ex 'Julia')
Gemaakt door: Clarkson, John