1939-09-01: |
NvhN 01-09-1939: Delfzijl. Op de Eems had de in alle opzichten goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuw gebouwde m.s. JOZO. Het schip werd gebouwd onder klasse Bureau Veritas en scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart, op de scheepswerf van Gebr. Niestern en Co. te Delfzijl voor rekening van schipper R. Fekkes te Groningen. Het schip is van het gladdek type, met plaatsteven en kruiser hek, en het heeft over de geheele lengte een dubbelen bodem. De stalen mast is midscheeps opgesteld met twee stalen aadboomen voor lasten van: de voorste 1 en de achterste 1 ½ ton. Voor de bediening hiervan is een Bodewes motorlier achter de mast opgesteld, die aangedreven wordt door een Deutzmotor van 8 p. k. De ankerlier kan met de hand of met de motorlier, die achter de mast is geplaatst, gebruikt worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Voor de voortstuwing is in de motorkamer, die achter in het schip is, een Brons motor van 150 p.k. in 3 cyl. uitvoering geplaatst, waarmee het schip in ballast toestand een snelheid van 8 ¾ mijl behaalde. Verder staat hier een Deutzmotor van 8 p.k. als hulpmotor opgesteld, voor het aandrijven der pompen en de dynamo. Het schip heeft een tonnage van bruto 199.94 en netto 95.71 Reg. ton met een d.w. van ca. 270 ton. De afmetingen zijn: lengte over alles 37.40 M., breedte op het groot spant 6.50 en holte 2.69 meter. Het schip, dat keurig afgewerkt is. is van een balansroer voorzien, waarmee het op de proefvaart zeer gemakkelijk te besturen was. Het voldeed ruim aan alle gestelde eischen, zoodat na de proefvaart de overname plaats vond. |