Inloggen
JOZO - ID 3310

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5171476
Nat. Official Number: 1932 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 1 x 1,5 and 1 x 1 ton.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 223
Launch Date: 1939-07-27
Delivery Date: 1939-08-31
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5758 Type T (240x360)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 96.00 Net tonnage
Deadweight: 270.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13173 Cubic Feet
Bale: 12537 Cubic Feet
 
Length 1: 37.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.47 Meters Depth, moulded
Draught: 2.34 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-08-23 JOZO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ruurt Fekkes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFEZ

Date/Name Ship 1955-05-10 JENJO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Hendrikus van der Meer & Albert Koster, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PFCX
Additional info: Elk voor 1/2 deel.

Date/Name Ship 1974-07-25 FAIROUZ
Manager: Issa Nseir, Lattakia, Syria
Eigenaar: Issa Nseir, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria

Ship Events Data

1939-08-24: Op 24.08.1939 als JOZO, zijnde een motorvrachtschip, groot 566,46 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 18.08.1939 no. 6059, liggende te Delfzijl, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1932 Z GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot aanrechtkamer.
1939-09-01: NvhN 01-09-1939: Delfzijl. Op de Eems had de in alle opzichten goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuw gebouwde m.s. JOZO. Het schip werd gebouwd onder klasse Bureau Veritas en scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart, op de scheepswerf van Gebr. Niestern en Co. te Delfzijl voor rekening van schipper R. Fekkes te Groningen. Het schip is van het gladdek type, met plaatsteven en kruiser hek, en het heeft over de geheele lengte een dubbelen bodem. De stalen mast is midscheeps opgesteld met twee stalen aadboomen voor lasten van: de voorste 1 en de achterste 1 ½ ton. Voor de bediening hiervan is een Bodewes motorlier achter de mast opgesteld, die aangedreven wordt door een Deutzmotor van 8 p. k. De ankerlier kan met de hand of met de motorlier, die achter de mast is geplaatst, gebruikt worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Voor de voortstuwing is in de motorkamer, die achter in het schip is, een Brons motor van 150 p.k. in 3 cyl. uitvoering geplaatst, waarmee het schip in ballast toestand een snelheid van 8 ¾ mijl behaalde. Verder staat hier een Deutzmotor van 8 p.k. als hulpmotor opgesteld, voor het aandrijven der pompen en de dynamo. Het schip heeft een tonnage van bruto 199.94 en netto 95.71 Reg. ton met een d.w. van ca. 270 ton. De afmetingen zijn: lengte over alles 37.40 M., breedte op het groot spant 6.50 en holte 2.69 meter. Het schip, dat keurig afgewerkt is. is van een balansroer voorzien, waarmee het op de proefvaart zeer gemakkelijk te besturen was. Het voldeed ruim aan alle gestelde eischen, zoodat na de proefvaart de overname plaats vond.
1940-05-00: Op 16.05.1940 ingeschreven bij The Netherland Shipping & Trading Co. te Londen. Bevrachting door Freight Express Ltd. te Londen. Op 01.06.1945 weer terug aan de voormalige eigenaar.
1954-05-00: In 04.1954, afgemeerd liggend te Leiden, brand in de kombuis uitgebroken omdat het kolenfornuis was uitgegaan en de kok dacht met een beetje gasolie erop is de kachel sneller aan de gang met het gevolg dat een17 jarige lichtmatroos om het leven kwam.
1974-09-26: NvhN 26-09-1974: Het motorkustvaartuig JENJO van heer J. H. van der Meer e.a. te Harlingen is verkocht naar Syrië en onder de nieuwe naam FAIRUZ in de vaart gekomen. De Jenjo, die eerder heeft gevaren onder de naam Jozo, werd in 1939 gebouwd bij de NV Scheepswerf Gebr. Niestern te Delfzijl en behoort tot het gladdektype. Het schip heeft een draagvermogen van 270 ton bij 200 bruto register ton en het is voorzien van een 150 pk Brons-dieselmotor.
1988-11-00: Final Fate:
In 11.1988 opgelegd in Jableh Port (20 km ten zuiden van Lattakia) en in 06.89 door onbekende slopers te Jableh (Syrië) gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de JOZO op 31-08-1939
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: JOZO
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JOZO

Omschrijving: JOZO
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: JOZO
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JENJO
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JENJO
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JENJO
Gemaakt door: Hill, C.A.

Omschrijving: JENJO
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JENJO in de Kon.Wilhelminahaven in Vlaardingen, begin 70er jaren.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)