Inloggen
JOSEPHINA - ID 3304


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-01-08 / 1915-01-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Robert Duncan & Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 288
Launch Date: 1899-11-11
Delivery Date: 1899-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Hall-Brown, Buttery & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 900
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 18½, 30 & 49 - 33
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1294.94 Gross tonnage
Net Tonnage: 825.69 Net tonnage
Deadweight: 1950.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 234.9 Feet (British) Registered
Beam: 34.7 Feet (British) Registered
Depth: 16.5 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-01-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: JOSEPHINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Poorter, J.J.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: zeebrief
1900-01-08, uitreiking88-

Ship History Data

Date/Name Ship 1899-00-00 JOSEPHINA
Manager: Firma Jos. De Poorter, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Holland Gulf Stoomvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGTN

Date/Name Ship 1903-00-00 JOSEPHINA
Manager: Firma Jos. De Poorter, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Stoomschip Josephina, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGTN

Date/Name Ship 1915-01-00 GRAHAMLAND
Manager: Farrar, Groves & Co., Great Britain
Eigenaar: The Admiralty, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Great Britain

Date/Name Ship 1915-07-00 POLLCREA
Manager: Farrar, Groves & Co., Great Britain
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Great Britain

Date/Name Ship 1919-00-00 POLLCREA
Manager: Mordey, Jones & Co., London, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1922-00-00 ISABEL HARRISON
Manager: H. Harrison (Shipping) Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: H. Harrison (Shipping) Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1924-02-26 AMANDA
Manager: Wilh. Biesterfeld Rhederei & Schiffahrts GmbH, Hamburg, Germany
Eigenaar: Wilh. Biesterfeld Rhederei & Schiffahrts GmbH, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1925-01-27 STURMSEE
Manager: W. Schuchmann, Bremerhaven, Germany
Eigenaar: W. Schuchmann, Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany

Date/Name Ship 1930-12-12 STURMSEE
Manager: Bugsier, Reederei & Bergungs A.G., Bremerhaven, Germany
Eigenaar: Bugsier, Reederei & Bergungs A.G., Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany

Date/Name Ship 1935-10-31 STURMSEE
Manager: OHG W. Schuchmann, Bremerhaven, Germany
Eigenaar: OHG W. Schuchmann, Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany

Date/Name Ship 1937-04-03 ESSI
Manager: Wahl & Co., Oslo, Norway
Eigenaar: Essi Corporation, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1940-00-00 ESSI
Manager: Wallem & Co. A/S
Eigenaar: Myron M. Leavitt, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1942-00-00 EJIRI MARU
Manager:
Eigenaar: Government of Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Ship Events Data

1900-01-00: Collision
Rotterdam, 31 januari 1900. De schade, door aanvaring te Bilbao met het stoomschip RAGUSA aan het Nederlandse stoomschip JOSEPHINA veroorzaakt, is niet zeer ernstig. Men zal die thans te Bilbao voorlopig repareren waarna het naar Rotterdam vertrekt.
1915-01-06: Declared a good prize
De JOSEPHINA, op reis met 1500 ton steenkolen van Montevideo naar een ontmoetingsplaats met de Duitse kruiser S.M.S. EMDEN in de Zuid-Atlantische Oceaan, werd op 6 januari 1915 door de Britse kruiser H.M.S. CARNARVON onderschept en opgebracht naar Port Stanley (Falkland Islands) en daar prijsverklaard
1915-07-00: History
De maand juli voor verdoping in 1915 van GRAHAMLAND in POLLCREA is verzonnen, om de juiste volgorde te krijgen.
1941-12-08: Held up during war time
Op reis met een lading steenkolen van Port Campha naar Shanghai werd de ESSI op 8 december 1941 door de Japanners opgebracht naar Hongay en daar prijsverklaard. Begin 1842 onder Japanse vlag gebracht
1942-00-00: History
De naam EJIRI MARU wordt in sommige documenten geschreven als ETORI MARU. De juiste schrijfwijze is nog onbekend
1945-00-00: Final Fate: Scrapped

Het schip werd na de capitulatie van Japan in verwaarloosde staat teruggevonden en aan Mr. Leavitt teruggegeven. Zij was het herstel echter niet meer waard en werd nog in 1945 te Hong Kong gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Rienk Dobbinga werd geboren in op Schiermonnikoog op 16 augustus 1874 als zoon van Folkert Rienks Dobbinga en Femke Louws Jaarsma.

Hij trouwde op 12 januari 1899 te Amsterdam met Alida Swart, geboren op 09 maart 1874 te Terschelling als dochter van Sies Swart en Antje Roos. Zij overleed op 25 april 1951 te Bussum.

Rienk vierde op 17 augustus 1902 zijn 28ste verjaardag als kapitein a-b van het ss `Leonora` op de Noord Atlantische Oceaan.

In 1906 werd hij benoemd tot adjunct/loodscommissaris te Rotterdam en in 1911 tot loodscommissaris te Zaandam. Na diverse andere standplaatsen doorlopen te hebben werd hij in 1939 gepensioneerd als loodscommissaris te IJmuiden.

Rienk overleed te Warns op 15 juni 1954.

 

In het tijdschrift “De Zee” jg.1893, p.27 staat vermeld dat R.Dobbinga het diploma derde stuurman grote zeilvaart heeft behaald met tevens het aanvullingsdiploma derde stuurman grote stoomvaart. In Jg.1895 staat vermeld zijn ontvangst van het diploma tweede stuurman Grote Zeilvaart A met de aanvulling stoomvaart.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Dobbenga als gezagvoerder gedurende:

*          1900 t/m 1901 van het schroefstoomschip “Josephina”, gebouwd in 1899 te Pt.Glasgow, 1092 ton n.m., varend voor Jos. de Poorter te Rotterdam.

*          1902 t/m 1905 van het schroefstoomschip “Leonora”, gebouwd in 1895 bij Richardson Duck & Co te Stockton, 2792 ton, varend voor de Stoomvaart Maatschappij Leonora, Dir. Jos. te Poorter te Rotterdam;

*          1907 van het stalen stoomschip “Alwina”, gebouwd in 1906, 1115 ton bruto, varend voor de Hollandsche Gulf Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. In 1908 e.v. staat het schip onder commando van kapitein D. de Graaf.

 

Overige bijzonderheden

Rienk Dobbinga was op 16/17-jarige leeftijd bemanningslid op de bark “President van Rijckevorsel” bij zijn vader Folkert H.Dobbinga.

In: De laatste reis van het zeilschip GEORGE WASHINGTON door Douwe M.Homan. Uitgeverij ‘t Heer en Feer te Schiermonnikoog. 2005, 94 pp.

 

In een brief van zijn broer Louwrens dd Rotterdam 19 november 1902 aan zijn vader Folkert staat: “Rienk is op ’t oogenblik in Hamburg en moet van daar met een gedeelte lading naar Fleetwood in Engeland, in Amerika ben ik nog bij hem aan boord geweest, hij wordt toch zoo zwaar, dat is slim, op ’t kantoor is hij goed gezien. … “

in: De laatste reis van het zeilschip GEORGE WASHINGTON door Douwe M.Homan. Uitgeverij ‘t Heer en Feer te Schiermonnikoog. 2005, 94 pp.

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Dobbinga, Rienk

Afbeeldingen


Omschrijving: JOSEPHINA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JOSEPHINA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: STURMSEE in Bristol
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Taylor, E.N., Gosport (UK)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ESSI in Preston
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: World Ship Photo Library
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

1911

NRC 200111. Londen, 19 januari 1911. Het stoomschip JOSEPHINA  is bevracht met 1.800 ton (ongetwijfeld steenkolen) van Cardiff naar Caen  tot Sh.4/6. Prompte verscheping
NRC 090211. Londen, 8 februari 1911. Het stoomschip JOSEPHINA is bevracht met 1.800 ton van Cardiff naar Caen tot Sh. 4/9 (opm: met zekerheid steenkolen)

1915

Op 19 januari 1915 liet kapitein Catlender vanuit de Falkland Islands het volgende telegram naar zijn rederij in Rotterdam versturen (opm: getranscribeerd) 

FALKLAND ISLAND  AND  DEPENDENCIES
WIRELESS TELEGRAM  (A)

Sent to: C.W.A. at 2.25.a.m.  19th January 1915
By L,
Office of Origin and Service Instructions,
Port Stanley
To: Jos. De. Poorter,
8, VEERKADE, ROTTERDAM
Josephina taken and brought to Port Stanley as a Prize of War have made a protest on your behalf wire instructions.
WILLEM CATLENDER
Certified true copy.
(signed) M. Craigie Backett
Postmaster
Falkland Islands, Dec.16.1915.

De onder neutrale Nederlandse vlag varende JOSEPHINA werd prijs verklaard omdat het schip met contrabande werd aangetroffen, namelijk met kolen onderweg van Montevideo naar de Duitse kruiser EMDEN. Waarschijnlijk vanwege de juridische complicaties die hiervan in de loop van het jaar het gevolg waren, ontving de Gouverneur in Port Stanley vanuit het Ministerie van Koloniën op 15 december 1815 een telegrafische opdracht om de inhoud van het telegram van kapitein Catlender d.d. 19 januari op te sturen. Het onder 2) genoemde stuk werd voorzien van ‘Certified true copy’ en is het door Marhisdata getranscibeerde document.

Falkland Islands
Government House, Stanley, 16th December 1915
To The right Honourable, the Secretary of State for the Colonies, 

Sir,

I have the honour to acknowledge the receipt, last night, of your telegram of the 15th December, instructing me to telegraph the text of a telegram sent on 19th January last, by the Captain of the Steamer “Josephina” to his owners in Rotterdam.
2. In reply I have to-day telegraphed to you the text of the wireless message in question, a certified copy of which I beg to enclose.
I have the honour to be,Sir,
your most obedient, humble servant,
(getekend Douglas Jones)
Governor

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Mevr. Drs. C.M. Catlender, Leiden