Inloggen
JOINT FROST - ID 3288


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1979
Classification Register: Norske Veritas (NV)
IMO nummer: 7802419
Nat. Official Number: 5323 Z GRON 1982
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Koelschip
Rig: 3 derricks
Lift Capacity: 5 ton each, 3 winches
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Brattväg Skipsinredning A/S & J. Johansens Sveiseverks., Brattväg, Norway
Werfnummer: 37
Launch Date: 1979-08-22
Delivery Date: 1979-11-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Bergen Diesel AS, Bergen, Norway
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 2207
Eng. additional info: Normo Nr 7418 Type KVMB-16 (250x300)
Speed in knots: 14.75
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1550.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 890.00 Net tonnage
Deadweight: 2700.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Teu: 77
Refrigerated: 139335 Cubic Feet
 
Length 1: 83.39 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 75.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.53 Meters Breadth, moulded
Depth: 9.02 Meters Depth, moulded
Draught: 6.00 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1998
Type: Rebuilt
Omschrijving: Schip werd te Amsterdam aangepast voor het vervoer van bevroren sappen. Daartoe werden in de ruimen RVS-tanks geplaatst en het dek werd geschikt gemaakt om containers te plaatsen. Het schip vele jaren in de dienst Costa Rica/Tampa gevaren. De koelinstallatie werd gewoon gebruikt om de temperaturen op -20 te houden in de ruimen waar de tanks geplaatst waren door Holvrieko uit Sneek

Ship History Data

Date/Name Ship 1979-11-24 JOINT FROST
Manager: K/S Vikfrio A/S & Co., Haugesund, Norway
Eigenaar: K/S Vikfrio A/S & Co., Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway
Callsign: LIVA

Date/Name Ship 1982-12-13 JOINT FROST
Manager: Seatrade Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Joint Frost, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFEQ

Date/Name Ship 1992-09-18 JOINT FROST
Manager: Seatrade Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Joint Frost Shipping Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJOJ

Date/Name Ship 1994-05-00 JOINT FROST
Manager: Seatrade Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mathilda Shipping Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJOJ

Date/Name Ship 2008-10-00 JOINT FROST
Manager: Seatrade Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Joint Frost Shipping Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJOJ

Date/Name Ship 2010-10-10 JOINT FROST
Manager: Seatrade Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Joint Frost Shipping Company N.V., Willemstad (Curaçao), Curaçao
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (Curaçao) / Curaçao
Callsign: PJOJ

Ship Events Data

1982-12-14: Als "JOINT FROST", zijnde een koelschip, metende 4473.20 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Oslo no LIVA d.d. 31-10-1979, liggende te Bolnes, door C.P. de Jong, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 5323 Z GRON 1982 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 5.40 m. uit hekplaat, 4.00 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1984-08-04: Algemeen Dagblad 04-08-1984: Van een onzer verslaggevers. Groningen — Het Nederlandse schip Joint Frost, eigendom van de rederij Seatrade in Groningen, ligt vast in een mijnenveld in de Rode Zee voor de kust van NoordJemen. Kapitein A. Davids uit Delfzijl heeft via Scheveningen Radio gemeld dat hij niet verder durft te varen. In de Rode Zee en de Golf van Suez zijn de afgelopen week negen zeeschepen beschadigd door geheimzinnige explosies. De verantwoordelijkheid hiervoor is opgeëist door de Jihad-(heilige oorlog)organisatie, die in telefoontjes naar persbureaus in Londen meldde dat zij 190 mijnen in het gebied had neergelegd. ’Onzin’ De Egyptische minister van buitenlandse zaken. Esmat Abdel Meguid, noemt de beweringen van de Jihad-organisatie "onzin”. De Egyptische marine is wel een zoekactie begonnen naar de mijnen. Zij wordt daarin bijgestaan door Amerikaanse springstofdeskundigen. Of behalve de Joint Frost meer schepen uit vrees voor mijnen voor anker zijn gegaan is bij Lloyd’s in Londen niet bekend. De directeur van Seatrade, Tammes, zegt, dat hij kapitein Davids geen opdracht wil geven verder te varen. „Ik — kan de situatie van hieruit niet beoordelen. Hij moet naar ‘ eigen inzicht handelen.” Geen stappen. De Joint Frost heeft een bemanning van twaalf koppen, van wie tien Nederlanders. De lading, duizend ton bevroren kippen en eieren, moet worden gelost in Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten. Eerder werd al vijftienhonderd ton van de uit Denemarken en Nederland afkomstige lading gelost in Al Hunaydah in Saoedi-Arabië. Het ministerie van Buitenlandse Zaken weet niets over de positie van de Joint Frost. Er worden geen diplomatieke stappen ondernomen om uit te vinden wat er precies aan de hand is.
1984-08-06: Algemeen Dagblad 06-08-1984: Van een onzer verslaggevers; Groningrn— Het Nederlandse koelschip Joint Frost, (1580 brt) is sinds het vrijdag in een mijnenveld in de Rode Zee voor de kust van Noord- Jemen is terechtgekomen, geen meter van zijn plaats gekomen. Kapitein A. Davids uit Delfzijl wil zijn twaalfkoppige bemanning niet in gevaar brengen en hij weigert verder te varen. Begrip. De eigenaar van het schip, zijnde rederij Seatrade in Groningen, heeft daar begrip voor. Een aanvaring met een mijn zou het schip vrijwel zeker fataal worden, zei bevrachter A. Rotgans van Seatrade gisteren. "Het schip is maar tachtig meter lang. Wij hopen dat er instanties komen die mijnenvegers sturen om de zaak op te ruimen”. Uit Bahrein werd gemeld dat in de nacht van zaterdag op zondag in de Rode Zee een Liberiaanse tanker, de Oceanic Energy op een mijn was gelopen. Het vaartuig was gisteren zinkende. De 87.200 ton metende Liberiaan liep op een mijn in het zuiden van de Rode Zee tussen Djedda in Saoedi-Arabië en Noord-Jemen. Over het lot van de bemanning was niets bekend. In de Golf van Suez en de Rode Zee zijn tot nog toe tien schepen op mijnen gelopen. De schade bleef beperkt. Onmiddellijk nadat de eerste mijnen waren ontploft, stuurden de Verenigde Staten op verzoek van Egypte een schip voor oceanografisch onderzoek, de Harkness, naar het betreffende gebied. Helikopters De VS zullen mogelijk ook helikopters leveren voor het opruimen van de geheimzinnige mijnen, waarvan niemand weet hoe ze in het Suez-kanaal en de Rode Zee zijn terechtgekomen. Vijftien deskundigen van de Amerikaanse marine zijn in Egypte aangekomen om een onderzoek in te stellen naar de mijnen. Noord-Jemen heeft zijn enige mijnenveger het water opgestuurd om naar mijnen te zoeken. De mijnontploffingen doen zich voor juist nu veel moslems per schip door de Rode Zee naar Saoedi-Arabië varen voor een pelgrimage naar Mekka. Mede met het oog hierop riep de Indonesische minister van oliezaken, Subroto, gisteren op tot een gezamenlijke actie om de Rode zee en de Golf van Suez vrij te maken van mijnen. Twijfel Vorige week beweerde een terroristische islamitische organisatie, al Jihad, dat ze 190 mijnen had gelegd in het Suez kanaal. Een functionaris van de beheersinstantie van het kanaal twijfelde aan de waarheid van deze mededeling. Hij meende dat de ontploffingen werden veroorzaakt door explosieven die worden gebruikt bij het zoeken naar olie. Hij ontkende dat er in het kanaal nog mijnen liggen uit de Arabisch-Israëlische oorlogen van 1967 en 1973. Die mijnen werden indertijd door Russische mijnenvegers opgeruimd. Overigens wordt er rekening mee gehouden dat de geheimzinnige mijnen zijn gelegd door een Iraans vaartuig. Vorrge maand voer een Iraans vrachtschip tweemaal door het Suez-kanaal.
1984-08-10: De Waarheid 10-08-1984: Groninger koelschip — Het koelschip Joint Frost (2800 ton draagvermogen) van rederij Seatrade bv uit Groningen is dinsdagmorgen weer in de Rode Zee gaan varen. Het schip had daar vanaf donderdag voor anker gelegen. De bestemming is de haven van Sjarjah aan de Perzische Golf. Kapitein A. Davids uit Delfzijl besloot de vorige week met het schip voor anker te gaan in verband met het gevaar van mijnen. Dinsdagmorgen kreeg de rederij in Groningen het bericht dat de reis weer wordt voortgezet. Kapitein Davids volgt daarbij een koers die al eerder door andere schepen is gevaren en veilig wordt geacht.
2001-00-00: Schip heeft vele jaren gevaren tussen Costa Rica en Tampa, sinds eind 2008 buiten de Seatrade Pool. Charteraar Tampa Juice Service Inc. (Ticofruit S.A., Costa Rica) is enige tijd aandeelhouder geweest.
2018-12-09: Final Fate:
Te Bahia Honda, Cuba aangekomen om gesloopt te worden.

Afbeeldingen


Omschrijving: JOINT FROST 23 juni 1982 Vlissingen
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: 'Joint Frost' (1979)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Pauwels, J.

Omschrijving: JOINT FROST
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: 'Joint Frost'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: FotoFlite

Omschrijving: Joint Frost 1979 on 12-08-1996 at Eemshaven.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: JOINT FROST
Collectie: -
Vervaardiger: Jednaszewski, Terry
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JOINT FROST
Collectie: -
Vervaardiger: Jednaszewski, Terry
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: JOINT FROST
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JOINT FROST
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto