Inloggen
JOHNNY - ID 3287

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1959
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5174636
Nat. Official Number: 3653 Z GRON 1959
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 6 derricks, 6 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. G.J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 284
Launch Date: 1959-02-21
Delivery Date: 1959-05-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 820
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 2106 Type TMAS396 (390x680)
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 300.00 Net tonnage
Deadweight: 1030.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 69000 Cubic Feet
Bale: 65000 Cubic Feet
 
Length 1: 69.92 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.36 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.85 Meters Depth, moulded
Draught: 3.71 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1984
Type: Rebuilt
Omschrijving: Omgebouwd tot zandzuiger. (Mining Ship Dredge)

Datum 00-00-1989
Type: Rebuilt
Omschrijving: Omgebouwd tot moederschip voor 'rod fishing'. (Mothership Rod-fishing)

Ship History Data

Date/Name Ship 1959-05-19 JOHNNY
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Kuur, Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFEL

Date/Name Ship 1960-00-00 JOHNNY
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Kuur, Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PFEL

Date/Name Ship 1967-08-17 BAT YAM
Manager: Mediterranean Lines Ltd., Haifa, Israel
Eigenaar: Mediterranean Lines Ltd., Haifa, Israel
Shareholder:
Homeport / Flag: Haifa / Israel

Date/Name Ship 1968-00-00 YAMIT
Manager: Israelian Army, Haifa, Israel
Eigenaar: Israelian Army, Haifa, Israel
Shareholder:
Homeport / Flag: Haifa / Israel

Date/Name Ship 1980-00-00 ANNY
Manager: Samonas Bros. Shipping Co., London, Great Britain
Eigenaar: Kensam Shipping Co. Ltd, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta

Date/Name Ship 1982-00-00 DEMITRA
Manager: E. Chelchinsky, Tel Aviv, Israel
Eigenaar: E. Chelchinsky, Tel Aviv, Israel
Shareholder:
Homeport / Flag: Haifa / Israel
Callsign: 4XIH

Date/Name Ship 1984-00-00 ADAMANT
Manager: Buffelsbank Diamante Beperk, Cape Town, South Africa
Eigenaar: Buffelsbank Diamante Beperk, Cape Town, South Africa
Shareholder:
Homeport / Flag: Cape Town / South Africa
Callsign: ZUQW

Date/Name Ship 2003-00-00 ADAMANT
Manager: South East Atlantic Sea, Cape Town, South Africa
Eigenaar: South East Atlantic Sea, Cape Town, South Africa
Shareholder:
Homeport / Flag: Cape Town / South Africa
Callsign: ZR2269

Ship Events Data

1959-02-23: NvhN 23-02-1959: Tewaterlating m.s. JOHNNY. Bij de G. J. van der Werffs Scheepsbouw te Westerbroek (Gr.) werd te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Johnny, dat is gebouwd voor rekening van de heer G. Kuur te Haren (Gr.). De Johnny is van het half-shelterdektype. meet ca. 1020 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 69.85 m., lengte tussen de loodüjnen 61 m., breedte 10.20 m. en holte 3.75/5.80 m. De beladen diepgang bedraagt 3.70 m. De voortstuwing zal geschieden door een 820 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van elk 108 p.k. en één hulpmotor van 30 p.k. zullen worden opgesteld. De kiel zal worden gelegd voor een schip van het half-shelterdektype, groot 1025 ton d.w. voor rekening van de heer J. Cremer te Groningen. Dit schip zal worden uitgerust met een 1000 p.k. motor.
1959-05-21: Op 21-05-1959 als JOHNNY, zijnde een motorschip, metende 1415.82 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 11352 d.d. 05.05.1959, liggende te Delfzijl, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3653 Z GRON 1959 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek 6.6 m. uit hekplaat, 1.45 m. uit lengteas en 1.56 m. uit dek.
1959-05-26: NvhN 26-05-1959: Proefvaart m.s. JOHNNY. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Johnny, dat bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek werd gebouwd voor rekening van de heer G. Kuur te Haren. De Johnny is van het shelterdecktype, meet ca. 1020 ton d.w. (499.78 b.r.t- en 299.53 n.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 69.85 m., lengte tussen de loodlijnen 61 m., breedte 10.20 m. en holte 3.75/5.80 m. De beladen diepgang bedraagt 3.70 m. De voortstuwing geschiedt door een 820 P.K. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 12.7 knoop. De ruiminhoud bedraagt ca. 63150 cft. grainspace en 58800 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A 1 en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1967-08-17: Op de dag van verkoop (17-08-1967) wordt het schip eerst nog teboek gesteld als eigendom van Alice Hews, weduwe van Geert Kuur, te Haren.
1967-08-22: NvhN 22-08-1967: JOHNNY verkocht. Mevr. A. Kuur-Hews te Haren (G) heeft het motorkustvaartuig Johnny verkocht naar Israël. Het schip heeft een draagvermogen van ongeveer 1030 ton en behoort tot het shelterdektype. De Johnny werd in 1959 gebouwd bij NV G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek en het is voorzien van een 820 pk dieselmotor. Het schip zal onder de nieuwe naam Bat-Yam in de vaart worden gebracht.
1984-00-00: Verkocht aan Buffelsbank Diamante Beperk, Kaapstad en verbouwd tot zandzuiger ADAMANT. In 1989 verbouwd tot moederschip voor 'rod fishing'.
1984-08-31: Classed LR until 31/8/84
2011-12-00: Staat in 11.2011 nog in Equasis als in service. (08.12.2011 Koos Goudriaan: Bevestiging uit Zuid Afrika dat het schip nog in service is.)
2017-00-00: Final Fate:
In 2017 in Zuid-Afrika gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: JOHNNY, proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: JOHNNY, proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: JOHNNY
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: BAT YAM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ADAMANT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ADAMANT leaving Port Elizabeth in 03.2007.
Gemaakt door: Unknown