Inloggen
JOHN M. - ID 3282

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5174026
Nat. Official Number: 9070 Z ROTT 1954
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Standaard scheepstype: Kriegsmarine smeerolietanker 'List'
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'De Hoop', Lobith-Tolkamer, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 225
Contractor: Chantier Navals de Caen, Blainville sur Orne, France
Werfnummer: 9
Launch Date: 1946-07-04
Delivery Date: 1955-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Compagnie de Construction Mécanique Sulzer S.A., St. Denis, France
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 1400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee Sulzer dieselmotoren (290x500)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 212.00 Net tonnage
Deadweight: 815.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 31000 Cubic Feet
 
Length 1: 59.81 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.73 Meters Registered
Beam: 9.45 Meters Registered
Depth: 4.40 Meters Depth, moulded
Draught: 3.75 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-08-00 JOHN M.
Manager: Muller & Reitsma N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFEE
Additional info: Aanv. HANSA IX

Date/Name Ship 1964-12-05 JOHN M.
Manager: Nederlandsche Scheepshypotheekbank N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Scheepshypotheekbank N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFEE
Additional info: Opgelegd

Date/Name Ship 1965-03-10 S. BIAGIO
Manager: Egidio Baradel & Co., Venezia, Italy
Eigenaar: Egidio Baradel & Co., Venezia, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Venezia / Italy
Callsign: IUEU

Date/Name Ship 1969-00-00 PETRA
Manager: Petromar Soc.r.l., Venezia, Italy
Eigenaar: Petromar Soc.r.l., Venezia, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Venezia / Italy
Callsign: IUEU

Date/Name Ship 1975-00-00 PETRA
Manager: Umberto Foresti Trasporti S.A.S., Leghorn, Italy
Eigenaar: Umberto Foresti Trasporti S.A.S., Leghorn, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Leghorn / Italy
Callsign: IUEU

Date/Name Ship 1977-00-00 PETRA
Manager: Formare S.p.A., Portoferraio, Italy
Eigenaar: Formare S.p.A., Portoferraio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Portoferraio / Italy
Callsign: IUEU

Date/Name Ship 1979-00-00 PETRA
Manager: Formare S.p.A., Leghorn, Italy
Eigenaar: Formare S.p.A., Leghorn, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Leghorn / Italy
Callsign: IUEU

Date/Name Ship 1984-00-00 PETRA
Manager: Società Armatoriale Lugari e Filippi S.r.L., Messina, Italy
Eigenaar: Società Armatoriale Lugari e Filippi S.r.L., Messina, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Messina / Italy
Callsign: IUEU

Ship Events Data

1944-07-00: In Caen op de helling door het Britse leger buitgemaakt, te water gelaten op 4 juli 1946 en opgelegd. Smeerolietanker voor de Kriegsmarine, type 'List'.
1952-05-02: Casco gekocht door Muller & Reitsma N.V. en in 1953 opdracht aan 'De Hoop' om te worden afgebouwd.
1954-10-28: Op 28-10-1954 als "JOHN M", zijnde een motortankschip, nog niet gemeten, volgens opgave Bewaarder ca. 500 m3 bruto inhoud, liggende te Vlaardingen, door A.F. van Korlaar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 9070 Z ROTT 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand stuurmachinekamer, 6.26 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.
1955-09-01: Het Vrije Volk 01-09-1955: JOHN M had motorpech op eerste reis. De sleepboot Cycloop van Wijsmuller heeft vannacht te IJmuiden de nieuwe Rotterdamse tanker John M. van de rederij Muller binnengesleept. Het gloednieuwe schip kreeg tijdens zijn eerste reis van Rotterdam naar Schotland woensdagmorgen tegen tien uur op vijf mijl ten zuiden van het vuurschip Texel motorpech. De blower sloeg kapot en de voedingspomp weigerde. Hulpeloos dreef het schip daarna op de Noordzee. Het zond onmiddellijk hulpseinen uit. Enige uren later nam het Duitse schip Hedwig Knappenberg de John M. op sleeptouw naar IJmuiden. Later in de avond nam de Cycloop de John M. van het Duitse schip over, dat zijn reis vervolgde. In IJmuiden stond het personeel van de machinefabriek IJmuiden gereed om de motor onmiddellijk te repareren.
1963-07-23: De Tijd De Maasbode 23-07-1963: Stuurman vergiftigd door benzinedampen. Ipswich-Rotterdam (Reuter) 23 Juli — Aan boord van de 499 brt metende tanker JOHN M., van de rederij Muller en Reitsema ln Rotterdam, heeft zich een dodelijk ongeval voorgedaan. Het schip lag in Felixtown nabij Ipswich waar het een lading benzine van hoog octaangehalte had gelost. Het zou leeg naar Frankrijk gaan maar besloten werd water als ballast in te nemen in verband met het vrij ruwe weer. Tijdens het pompen van de ballast schijnen er benzinedampen in de pompkamer binnengedrongen te zijn. In ieder geval troffen leden van de bemanning in de pompkamer de 31- Jarige stuurman Teunis Haasnood uit Katwijk en de 33-jarige Spaanse matroos Celso Barreira bewusteloos aan, toen men ging kijken waarom zij zo lang wegbleven. Voor stuurman Haasnood kwam de hulp te laat. Hij bleek reeds te zijn overleden. De Spaanse matroos werd naar een hospitaal ln Ipswich gebracht. Hij is er slecht aan toe.
1964-12-05: Het Vrije Volk 05-12-1964: Half miljoen voor twee kustvaarders. Rotterdam (ANP) — De Nederlandsche Scheepshypotheekbank N.V. is voor een half miljoen gulden de nieuwe eigenaar geworden van de twee coasters „John M" en „Konny M", elk 500 brt, die in 1955 te Lobith en Blainville (Fr) werden gebouwd. De executoriale verkoping vond hedenmorgen plaats tijdens in openbare terechtzitting van de arrondissementsrechtbank in Rotterdam, ten verzoeke van de koper, de Nederlandsche Scheepshypotheekbank N.V. De executie geschiedde tot verhaal van ƒ 574.000, het schuldenbedrag, dat in de afgelopen jaren op beide schepen is komen te rusten. De twee coasters werden ingezet op ƒ 100.000. De „John M" en de „Konny M" waren eigendom van J. Mulder, reder en cargadoor in Schiedam.
1991-07-24: Final Fate:
Sloop voltooid door onbekende slopers te Napels.

Afbeeldingen


Omschrijving: JOHN M
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JOHN M bij het passeren van de Koningshaven brug.
Gemaakt door: Kroeze, T. (Tom)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: JOHN M
Gemaakt door: Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: JOHN M
Gemaakt door: Clark, Arthur