Inloggen
JOHANNE - ID 3276


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1891-04-29 / 1904-08-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1891
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 4538 GRON 1891
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Gaffelschoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1891-00-00
Delivery Date: 1891-04-29
Technical Data

Gross Tonnage: 122.01 Gross tonnage
Net Tonnage: 115.67 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 26.44 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.46 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-02-06
Register nr: 0
Scheepsnaam: JOHANNE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Slangenberg, R.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: zeebrief
1900-02-08, uitreiking81-

Ship History Data

Date/Name Ship 1891-04-29 JOHANNE
Manager: Firma E.J. Smit & Zoon (Edske Smit Janszn), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma E.J. Smit & Zoon (Edske Smit Janszn), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PGFQ

Date/Name Ship 1899-06-14 JOHANNE
Manager: Roelf Berends Slangenberg, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Berends Slangenberg, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGFQ
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 8.050,--

Ship Events Data

1891-04-29: History
Dagregister deel 12 nummer 282. Den dertigsten April 1800 een en negentig. Eigendomsverklaring. Ik, ondergeteeekende Edske Smit Janszoon, fabrikant van stoom- en andere werktuigen en ijzeren schepen, wonende te Hoogezand, vennoot onder de firma E.J. Smit en Zoon, aldaar, verklaar dat het ijzeren gaffelschoenerschip genaamd Johanne, hebbend een dek en twee masten gemeten op bruto 345.68 kubieke meter of 122.01 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto 327.70 kubieke meter of 115.67 tonnen van 2.83 kubieke meter en gevoerd worden door schipper Derk Foget, wonende te Emmen, tijdelijk gedomicilieerd te Sappemeer, geheel aan de vennootschap onder genoemde firma toebehoort, dat de vennootschap gevestigd is te Hoogezand en dat alle vennoten onder de firma Nederlanders zijn, in Nederland woonachtig, dat het bestuur van al hetgeen tot het onderhoud van het schip, de uitrusting en het victualieeren of bevrachten van hetzelve vereischt word en dat genoemd schip in Nederland wordt gevoerd en dat genoemd schip niet op voet van oorlog is uitgerust noch door mijn toedoen of gedoogen in strijd met de onzijdigheid van den staat op voet van oorlog uitgerust zal worden. Hoogezand, den 29 April 1891. E. Smit Jz. In de kantlijn staat bijgeschreven 4538.
1898-11-08: Damaged
NRC 11.11.1898: Havre, 8 november. De Nederlandse schoener JOHANNE, die 20 oktober hier van Rio Grande arriveerde, heeft op de reis veel slecht weer gehad en schade geleden. Het schip werd 5 dezer onderzocht. De gezagvoerder is van plan de schade te Rotterdam te herstellen.
1899-06-03: Sold at auction
PGC 03.06.1899: Advertentie. Verkoop schoener JOHANNE, groot 115 Reg.Ton, bouwjaar 1891, liggende te Harburg. Verkoping in hotel Hoogezand en uit de hand te koop bij de Fa. E.J. Smit & Zn.
1902-11-16: Grounded
PGC 20.11.1902: Aarhus, 16 november. De Groninger gaffelschoener JOHANNE, kapt. R. Slangenberg Jr, alhier van Havre aangekomen, is lek, hebbende bij Bolsaxen aan de grond gestoten. De lading lijnkoeken is ogenschijnlijk onbeschadigd.
1903-02-24: Damaged
PGC 24.02.1903: Nyborg, 19 februari. Het Nederlandse schip JOHANNE, van Neumühlen met een lading meel naar Christiania (opm: Oslo), is met verlies van ankers hier binnengelopen.
1904-08-01: Final Fate: Sunk

PGC 04.08.1904: Maassluis, 3 augustus. Het stoomschip HENRY HORN, van Archangel naar Rotterdam, hedenmiddag de Waterweg binnengekomen, had aan boord de bemanning, benevens vrouw en kind van de Groningse gaffelschoener JOHANNE, kapitein R. Slangenberg Jr, van Alloa naar Thisted bestemd, die j.l. maandag (opm: 1 augustus) des avonds te 11 uur door de HENRY HORN in de Noordzee was aangevaren en gezonken. Laatstgemelde bekwam geen schade.
NRC 04.08.1904: Maassluis, 3 augustus. De JOHANNE, kapt. Hoogenberg (opm: schoener, bouwjaar 1891, kapt. R. Slangenberg Jr.), was op reis van Alloa naar Thisted, en was maandag j.l. (opm: 1 augustus) des avonds om 23.00 uur aangevaren door het stoomschip HENRY HORN en onmiddellijk gezonken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Foget als gezagvoerder gedurende:

*    1892 t/m 1899 van de ijzeren 2/msch “Johanne, gebouwd in 1891 te Hoogezand, 116 ton n.m., varend voor E.J.Smit & Zn te Hoogezand. In 1900 was R.B.Slangenberg kapitein/eigenaar en het schip is in 1904 gezonken na een aanvaring.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Foget, D.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Roelf werd geboren ca. 1835 te Landschapspolder, Duitsland als zoon van de schipper Berend Jans Slangenberg en Grietje Ebeling.

Hij trouwde op 28 januari 1869 te Groningen als scheepskapitein met Jantje Speelman, geboren te Groningen op 19 januari 1844 als dochter van de schipper Reinder Jans Speelman en Geertje Roelofs Dost. Jantje overleed op 21 deccember 1913 te Groningen, 69 jaar.

Roelf overleed op 02 maart 1924 te Groningen, 89 jaar, weduwnaar.

Burgerlijke Stand gegevens vermelden Roelf Slangenberg als scheepskapitein/schipper in 1869,1870, 1871, 1873, 1876, 1877, 1879, 1881, 1886, zoner beroep in 1900, 1901, 1909, 1924

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.B.Slangenberg was effectief llid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 11 in de periode 1881 t/m 1897.

 

Opmerkingen

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.B.Slangenberg als gezagvoerder gedurende:

*     1866 t/m 1871 van de tjalk “Onrust”, gebouwd in 1853 te Sappemeer, 57 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip ging in 1871 over naar de binnenvaart;

*     1873 t/m 1895 van de kof “Jantje Speelman”, ex Confiance, gebouwd in 1872 te Sappemeer, 81 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip was vernoemd naar de vrouw van de kapitein. Het schip werd in 1895 verkocht naar Oldenburg;

  • * 1900 en later van de ijzeren 2/msch “Johanne, gebouwd in 1891 te Hoogezand, 116 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

In het boek WIE ZEE HOUDT WINT DE PRIJS. 150 jaar Koninklijk Zeemanscollege De Groninger Eendracht. door Hylke Speerstra, Uitgegeven door het Koninklijk Zeemanscollege “De Groninger Eendracht”, 1980101 staat op p.102 een herinnering van schoenerkapitein Jan Kruize: “Vader was rond de eeuwwisseling voorzitter van het Zeemanscollege “de Groninger Eendracht”. De schippers en hun vrouwen kwamen met glimmende koppen de zaal in bij café Huizinga aan de Grote Markt. … Een tweetal bestuursleden fungeerden op die dag van het Eendrachtsfeest als vlaggekapitein. Ik zie de schippers Reint Slangenburg en Rein Speelman bij alle kapiteinshuizen in de stad voorbij lopen … De twee mannen moesten controleren of ieder lid van “De Eendracht” wel de vlag had uitgestoken. Wie het had vergeten of om één of andere reden niet mee wilde doen, moest een boete betalen en kon zelfs als lid geroyeerd worden. Ik kan me niet herinneren dat iemand ooit vergat te vlaggen. Toch bleef de parade van de vlaggekapiteins lang traditie. … “

Is dit dezelfde als kapitein R.B.Slangenberg? NEEN. Zie bij Reinder Slangenberg

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Slangenberg, Roelf Berendz
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Johanne 1891 te Alloa in juli 1904.
Collectie: Slangenberg, R.U.
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten