Inloggen
JOHANNA THALLEGINA - ID 3274


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1904-01-14 / 1930-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 731 APPING 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & Zn., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 15
Launch Date: 1904-03-31
Delivery Date: 1904-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 66.97 Gross tonnage
Net Tonnage: 49.23 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.97 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.10 Meters Depth, moulded
Draught: 1.78 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1929
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 1929 gemotoriseerd: 2tew 2 cil 50 Pk Callesen Aabenraa gloeikop Type (x)

Ship History Data

Date/Name Ship 1904-01-14 JOHANNA THALLEGINA
Manager: Tonnis Wildeman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tonnis Wildeman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGCR
Additional info: HFL. 7.500,--

Date/Name Ship 1914-01-14 JOHANNA THALLEGINA
Manager: Tonnis Wildeman Jr., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tonnis Wildeman Jr., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGCR
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 7500,--

Date/Name Ship 1918-05-23 ALFA
Manager: Roelof Jan Kajuiter, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelof Jan Kajuiter, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NCKQ
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 13.225,--

Date/Name Ship 1923-04-10 ALFA
Manager: Berend Geert Visser, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend Geert Visser, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: NCKQ
Additional info: Hfl. 7.500,--

Date/Name Ship 1930-00-00 HERTA SPETS
Manager: Wilhelm Spets, Osten an der Oste, Germany
Eigenaar: Wilhelm Spets, Osten an der Oste, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHFS
Additional info: In 1934 call sign: DJBO

Ship Events Data

1904-04-00: EB 02-04-1904: Delfzijl, 1 april. Van de scheepswerf “Concurrent” v.d. fa. Niestern & Zn. is hier gisteren (BK: = 31 maart) met goed gevolg te water gelaten een stalen tjalk “JOHANNA THALLEGIENA” voor rekening van schipper T. Wildeman. Op genoemde werf zullen de kielen worden gelegd voor 2 zeilaken voor rekening van de heren A. Steenbergen en B. Huiting, beide te Groningen en voor twee lichterschepen voor Duitse rekening. Benevens voor een motorschip voor rekening van de fa. Timmer & Brons, fabrikanten te Farmsum. (BK: een motorboot om één van de eerste Brons motoren uit te testen in een schip. Brons verhuisde later pas naar Appingedam.)
Algemeen Handelsblad 02-04-1904: Scheepsbouw. Aan de scheepswerf "Concurrent" van Niestern & Zn. te Delfzijl is 30 Maart met goed gevolg te water gelaten het stalen tjalkschip genaamd „JOHANNA THALLEGIENA", voor rekening en zullende bevaren worden door schipper T. Wildeman. Daarna, zullen de kielen worden gelegd voor 2 zeilaken voor rekening van A. Steenbergen en B. Huiting, beiden van Groningen, voor 2 lichterschepen voor Duitsche rekening en een motorschip voor rekening van de heeren Timmer & Brons, fabrikanten te Delfzijl.
1904-04-11: Dagregister deel 12, no. 69, den elfden April negentienhonderdenvier. Ik ondergeteekende Tonnis Wildeman, wonende aan boord, verklaar dat het ijzeren tjalkschip genaamd “Johanna Thallegina” hebbende een dek en een mast, gemeten op bruto eenhonderd negen en tachtig en drie en negentig honderdste (189.93) kubieke meter of zesenzestig en zeven en negentig honderste (66.97) tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op eenhonderd negenendertig en twee en zestig honderdste (139.62) kubieke meter of negen en veertig drie en twintig honderdste (49.23) tonnen van 2.83 kubieke meter en gevoerd door schipper Tonnis Wildeman, geheel aan mij toebehoort. Delfzijl, den 11 April 1904, geteekend T. Wildeman. (In de kantlijn staat bijgeschreven 731 en Bewijs van branding verzonden aan de Bewaarder te ‘s Gravenhage den 16 April 1904.)
1905-11-29: Meting op 29-11-1905 te Delfzijl. Meetnummer: Dz20N. Naam schip: Johanna Thallegiena. Scheepstype: tjalkschip, materiaal: ijzer, werf: Niestern, plaats werf: Delfzijl, bouwjaar: 1904. Lengte: 24 m 45 cm, breedte: 4 m 97 cm, waterverplaatsing: 119,499 ton. Eigenaar: Tonnis Wildeman, domicilie: Delfzijl.
1914-01-00: Schuttevaer, 10.01.1914. Het tjalkschip JOHANNA THALLEGINA, tot heden bevaren geweest door kapt. T. Wildeman, is onderhands verkocht aan kapt. H. Wildeman (Opm: naam waarschijnlijk niet correct, volgens het Kadaster verkoop aan Tonnis Wildeman Jr.), thans kapitein op het sleepschip TRANSPORT, eigenaar de heer B. Blauw te Farmsum.
1920-04-24: Schuttevaer 24.04.1920: Zwaard gebroken. Het tjalkschip “ALFA“ kapitein R.J. Kajuiter, komende van Kopenhagen is in Delfzijl als bijlegger met gebroken zwaard aangekomen.
1937-00-00: Verder levensloop onbekend. (stond nog in GL 1937)
1941-05-18: "Hansa" Deutsche Schiffahrtszeitschrift nr. 29 - 18. Juli 1942, seite 703: Am 18. Mai 1941, morgens ist an Bord des im Hafen von Rendsburg liegenden Hamburger Motorseglers HERTA SPETS bei der Inbetriebsetzung des Glühkopfmotors durch den Kapitän Spets eine Stichflamme entstanden. Der Kapitän ist an Gesicht und Händen erheblich verbrannt, die Kajüte und das Ruderhaus sind ausgebrannt. Die Entstehungsursache der Stichflamme hat sich nicht aufklären lassen. Der Bertriebsstoff (Gasöl) war ordnungsmässig, der Motor war gleichfalls in Ordnung. Die Ausbreitung des Brandes ist darauf zurückzuführen, dass Kap. Sp. arbeitsunfähig geworden war, und das die Löschmittel infolge des Brandes nicht zugängig waren. Mängel des Schiffes oder der Schiffseinrichtungen oder ein Verschulden an dem Unfall sind nicht hervorgetreten. (Seeambt Hamburg, September 1941.)
2015-05-05: 05-05-2015 Herbert Karting: Ich habe leider keine Ahnung, was mit “Herta Spets” nach 1942 passierte. Die Tjalk taucht erstmals im “Handbuch für die deutsche Handelsmarine 1930” auf für Schiffer Wilhelm Spets, Osten a.d. Oste: “Herta Spets” (RHFS), Hamburg, 65,1 BRT / 46,5 NRT / 60 PS / 2 Mann. – Nach dem Krieg ist das Schiff nicht mehr verzeichnet.

Afbeeldingen


Omschrijving: Alfa 1904 ex Johanna Thallegiena (left) en Normaliteit (right)
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown