1933-10-06: |
De Eemsbode 06.10.1933: De motorschoener 'Emanuel', thuisbehorende in Jaffa (Palestina), welke wegens slecht weer en gebrek aan motorolie als bijlegger te Delfzijl arriveerde, op weg met een lading soyaschroot aan Aarhus naar Antwerpen, vervolgde eergisteren zijn reis. Bij goed weer kwam het schip de Eems uit, doch kreeg later een harde tegenwind en ging ter hoogte van Schiermonnikoog voor anker. De kapitein verzocht om sleepbootassistentie, daar de olievoorraad was uitgeput, welk bericht het motorschip 'Anna', kapitein Bonninga, de Eems binnenlopende, doorgaf aan de loodsboot buitengaats. De bij Borkum gestationeerd Duitse bergingsboot en de sleepboot 'Holland' van de rederij Doeksen, vertrokken direct ter assistentie, doch kwamen te laat, daar het te Groningen thuisbehorende motorschip 'Hebe', kapitein Westers, het schip inmiddels vastmaakte en naar de Eems onderweg was. De sleep arriveerde afgelopen nacht in de haven van Delfzijl. De 'Emanuel' heeft beide ankers met ketting verloren. De 'Hebe' was met oud papier beladen op weg van Londen naar Stettin en heeft hiermede een mooi stukje sleepwerk uitgevoerd, daar de verbinding van beide schepen bij slecht weer en hoge zee tot stand kwam.
De Eemsbode 10.10.1933: Zoals wij u in ons vorig nummer (d.d. 06.10.1933) meldden, heeft de Palestijnsche motorschoener 'Emanuel', thuisbehorende te Jaffa, welke wegens slecht weer en gebrek aan motorolie als bijlegger te Delfzijl arriveerde, de vorige week, nadat woensdag j.l. de haven van Delfzijl weer werd verlaten, een weinig voorspoedige reis gehad. Ter hoogte van Schiermonnikoog ging men door de harde wind ten anker, waarna de kapitein om assistentie vroeg. Het te Groningen thuisbehorende motorschip 'Hebe', kapitein Westers, verleende het eerst hulp en sleepte de 'Emanuel' naar Delfzijl, ongetwijfeld een mooi stukje sleepwerk, daar de verbinding bij hoge zee tot stand kwam. Thans echter vraagt kapitein Westers voor het slepen van de 'Emanuel', die de noodvlag in top had en niet verzekerd is, een bedrag van circa. ƒ. 10.000,--, hetgeen men weigert te voldoen. Kapitein Westers heeft thans zaterdag j.l. op de Palestijnsche motorschoener beslag gelegd. De lading van de 'Emanuel', bestaande uit soyaschroot, was verzekerd.
AH 06-10-1933: Schip in nood. Bij Schiermonnikoog heeft de motorschoener EMANUEL uit Groningen gisteren omstreeks half zes om sleepboothulp gevraagd. De sleepboot HOLLAND van Doeksen en Dros op Terschelling is ter assistentie uitgevaren. De EMANUEL heeft waarschijnlijk machineschade.
AH 07-10-1933: Schoener in veiligheid. Donderdagmiddag kreeg de motorreddingboot INSULINDE van de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Mij. gedurende een oefentocht rondom het eiland Ameland draadloos bericht, dat ongeveer zeven mijl NW van Schiermonnikoog een schoener ronddreef, vermoedelijk met machineschade. De INSULINDE is naar de schoener, EMANUEL genaamd (zie ons vorig ochtendblad), toe gevaren. De schoener behoorde thuis in Palestina en was met een lading kunstmest op weg naar Frankrijk.
Een Nederlands motorschip genaamd HEBE, heeft tenslotte de EMANUEL, nadat beide ankers verloren waren gegaan, op sleeptouw genomen De sleepboot HOLLAND van de firma Doeksen uit Terschelling en een Duitse sleepboot behoefden geen dienst te doen. De INSULINDE is in de nabijheid gebleven, totdat het schip veilig bij Borkum gearriveerd.
NNO 07-10-1933: De EMANUEL binnengesleept. Het motorschip EMANUEL, dat ten noorden van Schiermonnikoog ankerde en om sleepboothulp vroeg, is gisteren te Delfzijl met motorschade en verlies van beide ankers en kettingen binnengesleept door het te Groningen thuis behorende motorschip HEBE, kapt. Westers. De HEBE is beladen met oud papier, op weg van Londen naar Stettin en heeft gedurende zijn reis een gedeelte van de deklading verloren.
|