Inloggen
JOHANNA - ID 3258


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1916
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 9231 GRON 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjoot
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Lucas Mulder, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 27
Delivery Date: 1916-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 78.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 67.00 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 7000 Cubic Feet
 
Length 1: 023.60 Meters Registered
Beam: 5.31 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.86 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-11-1926
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Motorinbouw bij Scheepswerf Niestern in Delfzijl: 2tew 2 cil 50 Pk Deutz Type (7¾x11¾) Kn. GRT 89, NRT 47, TDW 110

Datum 08-12-1926
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Vierverlaten voorzien van brandmerk: 27 Z GRON 1926.

Datum 00-00-1946
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 2 cil 80 Pk Kromhout motornr. 10618 (9 1/2-11 3/4.)

Datum 22-05-1946
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Vierverlaten opnieuw voorzien van brandmerk: 27 Z GRON 1926.

Datum 17-06-1952
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Harlingen voorzien van een nieuw brandmerk: 2723 B GRON 1952.

Datum 00-02-1960
Type: Lengthened
Omschrijving: NvhN 19-02-1960: Janette verbouwd voor en binnenvaart. Bij de Scheepswerf Het Noorden van de fa. J. Poppen en Zn. te Winsum (Gr.) is woensdagmorgen weer te water gelaten het m.s. Jannette, van de heer M. de Boer te Groningen. Het m.s. Janette behoorde met een draagvermogen van 123 ton tot de kleinste zeeschepen. Het is nu omgebouwd voor de binnenvaart en verlengd met tien meter. Het schip is verder geheel gemoderniseerd en krijgt nu een tonnenmaat van ongeveer 220 ton.

Ship History Data

Date/Name Ship 1916-00-00 JOHANNA
Manager: Lucas Mulder (scheepsbouwer), Martenshoek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lucas Mulder (scheepsbouwer), Martenshoek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Martenshoek / Netherlands
Callsign: PFRN

Date/Name Ship 1918-09-06 JOHANNA
Manager: Harm Kramer & Tamme Tammes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij van het Galjootschip 'Johanna', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFRN

Date/Name Ship 1921-00-00 JOHANNA
Manager: Jacob Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij van het Galjootschip 'Johanna', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFRN
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 9.000,--

Date/Name Ship 1923-10-15 JANNETTE
Manager: Jacob de Boer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob de Boer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJT
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 9.000,-- / 1934 callsign PEZJ

Ship Events Data

1914-00-00: Op stapel gezet als REBECCA voor Duitse rekening. De opdrachtgever sneuvelde. Daarom zelf geexploiteerd en genoemd JOHANNA naar de vrouw van de bouwer, (Lucas Mulder te Martenshoek) Johanna Beumee. Toestemming tot uitvoer op 21 juli 1918 volgens brief van Schepenuitvoer commissie van 29 juli 1918. Echter verkocht aan Rederij v/h galjootschip Johanna (H. Kramer en T. Tammes) te Groningen.
1918-09-06: Jacob Kramers laatste schip werd het stalen galjoot tweemast zeilschip 'Johanna', waarin hij voor 50% deelnam. Het schip was oorspronkelijk in 1916 besteld door een Duitser, maar deze nam het schip niet af. Zoals Lucas Mulder, vroeger scheepsbouwer in de Gemeente Hoogezand thans particulier te Groningen, verklaarde was het schip door hem in Martenshoek volbouwd en op 6 september 1918 overgedragen aan Harm Kramer en Tamme Tammes uit Groningen. De 'Johanna' had een laadvermogen van 120 ton, had als afmetingen 23,60 x 5,31 x 1,86 m, mat 78 BRT / 66,82 NRT en kreeg brandmerk 9231 Gron 1918. Jacob kocht Harm Kramers 50% aandeel per 19 februari 1920, waarvoor hij Hfl. 9.000 betaalde. Kennelijk had Jacob voldoende contanten, zodat het geld zonder hypothecaire lening kon worden gefourneerd.
1926-11-27: NvhN 27-11-926: Gisteren heeft het motorschip „JANNETTE", kapt. de Boer, een proefvaart gehouden op de Eems, waarbij het een vaart behaalde van 6 1/2 mijl. Dit schip is omgebouwd op de werf van Niestern, alhier, en voorzien van een Compressorlooze Deutz motor van 50 P.K.
1926-12-08: Op 08-12-1926 als JANNETTE, zijnde een galjootschip, groot 247.47 m3, liggende te Delfzijl, door Jan Gerrits, beëdigd scheepsmeter te Groningen en verzoeke van Jacob de Boer, schipper te Groningen, voorzien van haar brandmerk door het inbeitelen van 27 Z GRON 1926 op het achterschip op den bovenkant van het vaste boord, bakboordzijde. (Opm.: Volgens verklaring was het schip ingeschreven onder no. 9231. Op het schip geen brandmerken bevonden en niet kunnen verwijderen. Volgens verklaring van den schipper was het brandmerk bij verbouwing van het schip verwijderd.)
1932-09-30: Het Vaderland 30-09-1932: Delfzijl 29 sept.; De hier aangekomen Nederlandsche motorschepen “Dankbaarheid”, kapitein N. Velvis, en “JANNETTE”, kapitein J. de Boer, beide op reis van Hamburg naar Groningen, met een lading tarwe, zijn bij Langeroog met elkaar in aanvaring geweest. De “Jannette” bekwam schade aan stuurboord boven de waterlijn, terwijl van de “Dankbaarheid” de boegspriet is afgeknapt. Beide schepen hebben de reis naar Groningen voortgezet.
1942-00-00: Door de Duitsers in beslag genomen. In 1945 terug aan de eigenaar.
1946-05-17: Als JANNETTE, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 252.70 m3 bruto inhoud, volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 20-05-1946 no. 6728, liggende te Vierverlaten door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, opnieuw van brandmerk 27 Z GRON 1926 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de roef, 2.75 m. van de hekplaat, 1.35 m. uit de lengteas en 1.43 m. boven het dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1952-05-28: Final Fate:
Naar de binnenvaart. Ze wordt op 17-06-1952 als JANNETTE, zijnde een motorschip, metende 123.662 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Amsterdam No. A10966 d.d. 05-08-1941, hebbende een dek, een mast en een laadruim, voortbewogen door een Kromhout-dieselmotor van 80 P.K. motornummer 10618 vermeld op de voorste cylinder. Voorts hebbende een voor- en achteronder met woonroef, een stuurhut en machinekamer. Gebouwd te Martenshoek in 1916 en liggende te Harlingen door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2723 B GRON 1952 op het achterschip aan S.B. zijde in de zijwand van de roef, 2.75 m. uit hekplaat, 1.35 m uit lengteas en 1.37 m. boven dek. Eigenaar sinds 28-05-1952 is Michgiel Helenius de Boer, schipper gedom. te Groningen. In 1959 L. de Boer. In 1959 bij Scheepswerf 'Het Noorden' van J. Poppen in Winsum met 10 meter verlengd. Op 19-02-190 te water na de verlenging.
1969-00-00: Final Fate:
Gesloopt bij Simons te Foxhol. De teboekstelling is op 13-11-1969 doorgehaald. (Was de enige motorgaljoot in de Nederlandse kustvaartvloot.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Johanna 1916 varend op de Elbe in 02.1923.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Jannette na de motorinbouw en roefverandering in 1926.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown