Inloggen
JOHANNA - ID 3250


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1890-03-12 / 1898-11-11 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1890
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: Rijkee & Co., Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1888-12-17
Launch Date: 1890-01-18
Delivery Date: 1890-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1164.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1890
Datum agenda: 1890-03-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: JOHANNA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vroege de Wijs
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja
1890-03-12, uitvoering95-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-03-12 JOHANNA
Manager: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands

Ship Events Data

1892-08-30: Damaged
Ascencion, 11 september. Het Nederlandse barkschip JOHANNA, kapt. De Looze, van Java naar Falmouth, passeerde 30 augustus Ascencion. Van boord werd geseind dat 3 matrozen overleden of verloren werden, ook dat het enige geringe schade had, die echter op zee niet gerepareerd kon worden, overigens alles wel.
1896-10-07: Stranded
Rotterdam, 7 oktober 1896. Volgens bij Lloyd's ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: bark) JOHANNA, kapt. H. Ufken, op het eiland Noesa Kambangan bij Tjilatjap gestrand.
NRC 101096. Batavia, 8 oktober. Het Nedrlandse schip JOHANNA, kapt. Uilkenmdet een lading suiker naar St. Michael voor orders, zit gevaarlijk op de Karang Bollang-punt van het eiland Noesa Kambangan aan de grond. De Koninklijke Paketvaart Maatsvhappij heeft aangeboden het schip af te slepen voor NLG.4300,-. Voor dat bedrag werd borgstelling verlangd. Er moet onmiddellijk gehandeld worden.
JB 271096. Uit Tjilatjap schrijft men d.d. 22 oktober: aan het Soerabaiasch Handelsblad: de Nederlandse bark JOHANNA is als door een wonder bij springtij vlot geraakt. Het schip lag reeds geheel in het zand gewerkt en men was druk bezig de lading suiker te lossen. Het ligt nu weer aan de steiger en thans zal moeten worden uitgemaakt of het dokken moet.
1897-06-19: Additional info
PGC 190697
Emden, 15 juni. Volgens alhier ontvangen telegram is kapt. H. Uilken van de Nederlandse bark JOHANNA. de 8e juni van Java te St. Michael (Azoren) aangekomen, aldaar aan de koorts overleden.
1898-11-11: Final Fate: Abandoned

New York, 18 november 1898. Het Engelse stoomschip PECONIC is hier heden aangekomen van Almeria, hebbende aan boord de bemanning van het Nederlandse barkschip JOHANNES (opm: JOHANNA, zie PGC 191198) dat de 11e dezer op 36º N.B. en 54º W.L. werd verlaten.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

K.Th.de Looze was de eerste gezagvoerder van de stalen bark "Johanna", in 1890 gebouwd op de werf Rijkee & Co te Rotterdam voor reder J.Vroege026(39/283).

 

K.T. de Looze was van 1890-1894 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam052

 

Bouma025 vermeldt K.T. de Looze als gezagvoerder gedurende:

*    1890 t/m 1893 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Looze, K.Th. de

Familiegegevens en opleiding

Pieter Schots werd geboren te Nes op Ameland op 30 maart 1841 als zoon van Pieter Schots en Gertje Polet.

Hij trouwde op 07 mei 1871 te Nes op Ameland als koopvaardijkapitein met de diensbode Grietje Wagenaar, geboren 22 juli 1840 te Nes als dochter van Johannes Lolkes Wagenaar en Grietje Jacobs Klein. Zij overleed op 01 mei 1922 te Nes en werd aldaar begraven.

Pieter overleed eveneens te Nes op 07 augustus 1917 en werd ook aldaar begraven.

Gegevens van fam. Borsch te Hollum, Ameland dd februari 2008.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 en Pronker052 vermelden P.Schots als gezagvoerder gedurende:

  • * 1880 t/m 1889 van de comp.bark “Slamat”, gebouwd in 1875 door W.& A.H.Meursing opde werf “De Nachtegaal” te Amsterdam, 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam;bghb
  • * 1890 t/m 1893 van de ijzeren bark “Senior”, gebouwd in 1885 op de werf van Rijkee & Co te Rotterdam, 1088 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam;
  • * 1894 t/m 1895 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht/Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

“In 1892 had de “Senior” een zeer ongelukkige reis. Met een lading steenkolen “(met nog wat cokes en vuurvaste stenen) van North Shields (Juni) naar Soerabaya, werd het schip bij Tristan da Cunha door een zware storm belopen. “Zowat alles werd van het dek geslagen” en de verschansing werd vanaf de voorkant van het grootwant tot aan de achterkant van het bezaanswant van de berghoutsgang losgescheurd. Vervolgens moest het kreupele schip nog tussen 13 ijsbergen doorvaren alvorens Kaapstad als noodhaven te bereiken (31 Augustus). Tijdens de reparaties in Kaapstad ontstond door broei in de steenkolen een begin van brand; brand geblust; lading gelost ter afkoeling en weer geladen; eindelijk, na 70 dagen in de noodhaven, op 9 November uit Kaapstad vertrokken en 22 December 1892 in Soerabaya aangekomen”052.

“De Slamat schijn op een zijner reizen te Londen averij te hebben opgeloopen, terwijl het daaraanvolgend jaar weer van averij medling werd gemaakt in het reederijboek”. Reder Meursing wilde weten of die tweede schade in verband stond met de eerste schade, om verzekeringstechnische redenen. Op een enkel velletje in het archief van Meursing staat: “Het reederijboek dient te vermelden waarom kapitein Schots bedankt is.”.

In: De Clippers”door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co Amsterdam 1845, p. 160.

Het Archief van Meursing is op het Stadsarchief van Amsterdam en nader onderzoek wordt aangeraden.

8iokk.

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Schots, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

H.Ufken was in 1896 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam052

 

Bouma025 vermeldt van H.Ufkes als gezagvoerder gedurende:

*   1893 t/m 1895 van de ijzeren 2/msch “Noordster”, gebouwd in 1879 te Rotterdam, 180 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1895 op Wight gestrand en wrak geraakt;

*   1896 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Ufken, H.

Familiegegevens

 

Lourens werd geboren op 19.10.1846 te Amsterdam als z.v. Jacob Maars en Cornelia Gijben.

Lourens (25) (zeevarende) trouwde op 01.02.1872 te Amsterdam met Johanna Rector (25) – geb. 06.07.1846 te Amsterdam – d.v. Dirk Rector en Betje Engels. 

Johanna Rector overleed op 02.08.1910 te ??

Lourens overleed op 08.11.1918 te Amsterdam (72).

 

Kinderen

-   Elisabeth Johanna – geb. 07.12.1873 te A’dam.

-   Jacob Laurens – geb. 15.08.1877 te A’dam.

-   Lourens – geb. 14.12.1881 te A’dam. 

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA :

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

L.Maars was van 1892-1894 kapitein op de composietbark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1884 bij A.H.Meursing te Nieuwendam-Amsterdam, 928 ton, varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in oktober 1894 verkocht naar Napels en herdoopt in “Pieta052.

L.Maars was van 1894-1897 kapitein van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 door J.F.Meursing te Amsterdam, 1328 ton, varend voor de rederij Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”. In 1913 werd het verkocht naar Noorwegen052.

L.Maars was van 1897-1898 kapitein van de ijzeren bark “Johanna”, gebouwd in 1890 door Rijkee & Co te Katendrecht, varende voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten052

 

Bouma025 vermeldt L.Maars als gezagvoerder gedurende:

*    1891 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam;

*    1892 t/m 1894 van de bark “Thorbecke VII”, gebouwd in 1885 te Nieuwendam, 928 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in 1894 verkocht te Napels;

*    1896 t/m 1897 van de stalen bark “Van Galen”, gebouwd in 1891 te Amsterdam, 2100 ton n.m., varend voor Zurmühlen & van Vessem te Amsterdam. Het schip is in 1897 verkocht naar Duitsland en herdoopt in “Thalassa”;

*    1897 t/m 1898 van de stalen bark “Johanna”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 1100 ton n.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip is in 1898 op reis van New York naar Honolulu zinkend verlaten.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Maars, Lourens

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten