Inloggen
JOHANCA - ID 3246


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5172640
Nat. Official Number: 3553 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 213
Launch Date: 1957-09-17
Delivery Date: 1957-11-28
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10267 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 297.00 Net tonnage
Deadweight: 670.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 954 Cubic Meters
Bale: 868 Cubic Meters
 
Length 1: 52.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.68 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.66 Meters Depth, moulded
Draught: 3.29 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-07-1968
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 6 cil 375 Pk Brons Nr. 15311 Type 6 GV (220x380)

Ship History Data

Date/Name Ship 1957-11-28 JOHANCA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas (19.6.67 Erven) & David Veenma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFDM

Date/Name Ship 1974-07-03 JOHANCA
Manager: Concord Leasing Ltd., Castletown (I.o.M.), Great Britain
Eigenaar: Concord Leasing Ltd., Castletown (I.o.M.), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Castletown (I.o.M.) / Great Britain

Date/Name Ship 1975-00-00 ALFAJER II
Manager: Alfajer Shipping Lines, Sharjah, United Arab Emirates
Eigenaar: Alfajer Shipping Lines, Sharjah, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubai / United Arab Emirates
Callsign: AGEQ

Date/Name Ship 1976-00-00 GOLDEN STAR
Manager: Star Shipping Line Ltd., Sharjah, United Arab Emirates
Eigenaar: Star Shipping Line Ltd., Sharjah, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Sharjah / United Arab Emirates
Callsign: AGEQ

Date/Name Ship 1978-00-00 AL AMENA
Manager: Arabian Shipping Company (Pte.) Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Arabian Shipping Company (Pte.) Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO9866

Date/Name Ship 19??-00-00 WASEEM
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Ajman / United Arab Emirates

Ship Events Data

1957-09-18: NvhN 18-09-1957: Tewaterlating m.s. Johanca. Bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Johanca, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer K. Veenma te Groningen. De Johanca (bouwno. 213) is van het gladdektype. meet 680 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 51.93 m. lengte tussen de loodlijnen 47.63 m, breedte 8.40 m en holte 3.62 m. De beladen diepgang is plm. 3.29 m. De voortstuwing zal geschieden door een 375 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmbtoren van resp. 40 en 20 pk zullen worden opgesteld. De ruimmhoud bedraagt 32300 cft. grainspace en 30040 cft balespace. De bunkercapaciteit is 159 ton waterballast. 1.1 ton drinkwater. 30 ton brandstof en 201 ton reserve. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbenerkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 800 ton d.w. voor rekening van de rederij J. Balk en Co. te Groningen. Dit schip zal worden uitgerust met een 750 pk motor.
1957-09-26: Als "JOHANCA", zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Sappemeer, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3553 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde achter in opbouw op het kampanjedek, 2.50 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.
1957-11-29: NvhN 29-11-1957: Proefvaart m.s. Johanca.
Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Johanca, dat bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer K. Veenma te Groningen. De Johanca (bouwno. 213) is van het gladdektype meet 680 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 52.30 m. lengte tussen de loodlijnen 47.68 m. breedte 8.40 m en holte 3.62 m. De beladen diepgang is plm. 3.29 m. De voortstuwing geschiedt door een 395 pk motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 91 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van resp. 40 en 20 pk opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 32.300 cft. grainspace en 30040 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: waterballast 159 ton. drinkwater 11 ton. brandstof 30 ton en reserve 20½ ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat
1968-06-08: Met ernstige machineschade drijvende op 40 mijl ten zuiden van Small's Light en door de sleepboot “Utrecht” naar Dublin gesleept. Half juni 1968 versleept van Dublin naar Delfzijl door de sleepboot “Hector” en afgeleverd bij Scheepswerf Gebr. Sander en daar van een nieuwe motor voorzien.
1974-07-25: NvhN 25-07-1974: Motorschepen TINDA en JOHANCA verkocht. De motorschepen Tinda en Johanca van de rederij Veenma te Groningen zijn verkocht aan de Concord Leasing Ltd. te Brentford (Eng). Beide schepen zijn van het gladdektype van respectievelijk 560 en 680 ton deadweight. Zij zijn gebouwd in 1957 en uitgerust met Brons motoren. Beide schepen zijn inmiddels aan de nieuwe eigenaar overgedragen. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van Amara International Corporation.
1999-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is. Laatste geregistreerde beweging: 19-12-1979 vertrek Karachi, Pakistan.

Afbeeldingen


Omschrijving: JOHANCA
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: JOHANCA
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Evening Post, Jersey
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: JOHANCA
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JOHANCA achter de sleepboot Utrecht op 08-09-1968.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: ALFAJER II
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: WASEEM (niet geregistreerd in Lloyd's Register) in 1984 met thuishaven Alman U.A.E.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: WASEEM op de rede van Karachi 11 mei 1987
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Schipper, C.
Algemene informatie

NNO 291157
Proefvaart m.s. JOHANCA.
Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig JOHANCA, dat bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer K. Veenma te Groningen. De JOHANCA (bouwno. 213) is van het gladdek type meet 680 ton dwt. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 52,30 m, lengte tussen de loodlijnen 47,68 m, breedte 8,40 m en holte 3,62 m. De beladen diepgang is plm. 3,29 m. De voortstuwing geschiedt door een 395 pk motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 9 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van resp. 40 en 20 pk opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 32.300 cft. grainspace en 30.040 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: waterballast 159 ton, drinkwater 11 ton, brandstof 30 ton en reserve 20½ ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat.