Inloggen
JOHAN - ID 3242


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 1912 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 176
Launch Date: 1939-03-28
Delivery Date: 1939-04-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 350
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Nr. 516221-27 Type (280x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 434.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 233.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34000 Cubic Feet
Bale: 32000 Cubic Feet
 
Length 1: 47.47 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.46 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.83 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.30 Meters Depth, moulded
Draught: 3.10 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-04-28 JOHAN
Manager: Johannes Lambertus de Groot, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Johannes Lambertus de Groot, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PFDK

Date/Name Ship 1940-05-07 JOHAN
Manager: A. Vloeberghs, Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Reederij ms 'Johan', Antwerp, Belgium
Shareholder: v.d. Wijngaert
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Callsign: ONJP

Date/Name Ship 1941-02-00 TRINIDAD
Manager: Naviera Ortu-Zara S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Naviera Ortu-Zara S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPTE

Ship Events Data

1939-04-29: Op 29-04-1939 als JOHAN, zijnde een motorvrachtschip, groot 1228.55 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 22-04-1939 no. 5959, liggende te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1912 Z GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op op verhoogd achterdek.
1939-04-29: NvhN 29-04-1939: Delfzijl. Op de Eems alhier vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het op de scheepswerf „Waterhuizen" J. Pattie te Waterhuizen nieuw gebouwd motorkustschip JOHAN. De afmetingen van het schip zijn 47,00 (44.00) X 7.80X3.30 meter, bruto 434 Reg. ton en netto 223 Reg. ton. Draagvermogen is 550 ton d.w., type ralsedquarterdeck met open bak, kruiserhek en plaatsteven. Een mast midscheeps met 2 laadboomen, ieder van 2 ton. alles geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De 2 motordeklieren, fabr. Ridderinkhof, met direct aangebouwde 10 p.k. Deutz motor. Onder den bak is opgesteld een nieuw model ankerlier met 8 p.k. Deutz. Het schip is voorzien van een dubbelen bodem in het ruim, met een waterballastcapaciteit totaal 150 ton, de bunkercapaciteit, incl. reserve, bedraagt 45 ton. De verblijven van officieren en bemanning zijn alle in het achterschip ondergebracht, de verblijven van den kapitein bevinden zich op het campagnedek. Alle hutten zijn voorzien van centrale verwarming en koud- en warm water. De electrische aanleg werd uitgevoerd door fa. H. E. Eekels te Hoogezand. Het schip is voorzien van een 350 p.k. 7 cylinder 4 tact, direct omkeerbaren Deutz Dieselmotor, waarmede het schip in ballast een snelheid behaalde van 11 mijl. Tevens bevindt zich in de motorkamer een 10 p.k. Deutz Dieselmotor als hulpmotor, welke 2 pompen, reservecompressor en een dynamo aandrijft. Het geheel werd gebouwd onder klasse Lloyd's Register of Shipping, 100 AI en Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart. Aan boord bevindt zich een peilinstallatie Radio Holland. Na de proefvaart welke uitstekend verliep, werd het schip tot volle tevredenheid door den kapt.-eigenaar J. L. de Groot te Kampen overgenomen.
1941-09-05: Final Fate:
Onderweg van Lissabon naar Dublin door de Italiaanse onderzeeër 'Baracca' getorpedeerd in pos. 46.06.N. - 17.02.W.
Op het UBOAT.NET over de onderzeeboot U-95 staat het volgende: Name: Trinidad. Date of attack 6 Sep 1941. Nationality: Panamanian. At 23.50 hours on 5 Sep 1941 the unescorted and neutral Trinidad was ordered to stop by U-95 and to bring her papers for contraband control about 380 miles west-northwest of Cape Finisterre. After ten minutes, some rounds were fired over the ship with a machine gun when her crew did not comply. Shortly afterwards a boat was launched and the master came aboard the U-boat. The papers revealed that they were obviously trading for British interests because the cargo was bought in London and the owner of the vessel was a Spaniard living in Cardiff. The master was not surprised when he was told that he and his crew had 20 minutes to abandon ship. The Trinidad was sunk with 37 rounds from the deck gun at 01.23 hours on 6 September. The survivors were picked up after 22 days in a lifeboat by the Spanish trawler Moderno Agujos and landed at Oporto on 28 September.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de 'Johan' op 28 april 1939.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: m.s. 'Johan' (bj 1939)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown