Inloggen
JENNY SMITS - ID 3219

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1966
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6611186
Nat. Official Number: 4390 Z GRON 1971
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 366
Date Laid Down: 1965-11-23
Launch Date: 1966-04-21
Delivery Date: 1966-06-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 15146-022 Type TD484-6U (320x480) 345 rpm.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 321.00 Net tonnage
Deadweight: 915.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 49000 Cubic Feet
Bale: 45000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.36 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.10 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.09 Meters Depth, moulded
Draught: 3.84 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1973-00-00
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd op de bouwwerf: Brt 624, Nrt 419, Dwt 1170. Loa 65,46 Ll 59,90, G. 62000, B. 59000

Ship History Data

Date/Name Ship 1966-06-10 KALA PRIVA
Manager: Privateksportørers Skibstransport A.S., Sønderborg, Denmark
Eigenaar: Privateksportørers Skibstransport A.S., Sønderborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Sønderborg / Denmark
Callsign: OWAW

Date/Name Ship 1971-05-05 JENNY SMITS
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Marinus Smits, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFCV

Date/Name Ship 1976-00-00 JENNY SMITS
Manager: GenChart V.o.F., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Marinus Smits, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFCV

Date/Name Ship 1982-09-13 JENNY
Manager: FB Continental B.V. (Bilderbeek & Bulten), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Otero Shipping Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJBZ
Additional info: Managers A. Veder, Willemstad

Date/Name Ship 1985-11-25 JESSY
Manager: Holland Ship Service B.V., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Even Keel Navigation Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5BWA

Date/Name Ship 1987-00-00 JESSY
Manager: GenChart V.o.F., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Even Keel Navigation Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5BWA

Date/Name Ship 1988-00-00 JESSY
Manager: Even Keel Navigation Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Smits Shipping Group, Rodøvre, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5BWA

Ship Events Data

1966-06-08: Het Vrije Volk 08-06-1966: Proefvaart Kala Priva.
(Van een onzer verslaggevers) Dinsdag heeft de technische proefvaart plaats gevonden van de bij N. V. Scheepsbouwwerf v.h. De Groot en.Van Vliet in Slikkerveer gebouwde coaster Kala Priva van 900 ton. De coaster is de eerste van een serie van zes, die de werf bouwt in opdracht, van een Deense exportfirma. De Kala Priva zal vrijdag worden overgedragen.
1971-05-06: Op 06-05-1971 als "JENNY SMITS", zijnde een stalen vrachtschip, metende 1414.93 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 15904 d.d. 06-05-1971, liggende te Slikkerveer, door A. H. Westerduin, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 4390 Z GRON 19571voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanjedek, 3.55 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit de lengteas en 1.70 m. uit dek.
1981-11-11: Onderweg van Boston naar Rotterdam aan de grond gelopen op de Mid Haisborough Bank. Aanzienlijke bodemschade.
1985-08-22: Opgelegd voor de verkoop in Rotterdam
1988-10-00: 07.10.1988 : Zes Zeelieden in arrest, Nederlandse kustvaarder opgebracht. London: Zes Nederlandse zeelieden zitten in Portsmouth achter slot en grendel, terwijl de Britse douane hun opgebrachte kustvaarder 'Jessie' uitkamt. Omdat de naam 'Jessie' niet klopt met de registratiegegevens van Lloyd’s rezen er verdenkingen toen de 'Jessie' zich op de Noordzee ter hoogte van Vlissingen bevond. Die verdenkingen werden versterkt op het moment dat de Nederlandse douane aan boord een kijkje wilde nemen, maar op de brug van de 'Jessie' de telegraaf prompt naar volle kracht vooruit werd gedrukt en de coaster er op topsnelheid vandoor ging. De Nederlandse douane die beweert de pseudo 'Jessie' al enige dagen geschaduwd te hebben en vermoedt dat het vaartuig in Cyprus thuishoort, riep vervolgens de hulp in van de luchtmacht om het vluchtende schip te lokaliseren. Toen de 'Jessie' een goed heenkomen zocht onder de Engelse kust werd assistentie van de Britse douane gevraagd die twee vaartuigen inzette. Bij deze overmacht gaf de bemanning zich gewonnen. Het schip ligt afgemeerd in Portmouth waar het wordt doorzocht op een verboden lading. Daarna tijdelijk opgelegd in Slikkerveer.
De Telegraaf 07.10.1988: Tweedaagse klopjacht op coaster. Schepen van de Britse kustwacht en de Royal Navy hebben gisteren een einde gemaakt aan een twee dagen durende spectaculaire achtervolging van een uit Nederland afkomstige coaster. De zes Nederlandse bemanningsleden zijn gearresteerd en de Britse douane is bezig het schip te onderzoeken. Aangenomen wordt, dat er in de ruimen drugs zullen worden gevonden. Het de haven van Portsmouth binnengesleepte schip heet waarschijnlijk Jessie of Jenny. De eigenaren hebben de naam weggeschilderd. Het schip zou geregistreerd zijn in Cyprus, maar op de achtersteven was nog vaag als thuishaven Rotterdam te lezen.
NvhN 10.10.1988. ”Smokkelschip” laat 500 ton cement achter. Op de kade in Portsmouth is 500 ton hard geworden cement achtergebleven. Afkomstig uit de geheimzinnige kustvaarder Jesse, die de vorige week na een wilde jacht op een stormachtige Noordzee tot stoppen gedwongen werd en vervolgens opgebracht.
De zes Nederlands sprekende bemanningsleden werden voor verhoor ingesloten, terwijl douanebeambten begonnen aan de zware klus van het lossen van de lading cement. Het vreemde gedrag van de bemanning had overal argwaan gewekt. En met de mogelijkheid van drugssmokkel werd terdege rekening gehouden.
Het wantrouwen tegen de Jesse en haar bemanning is er nog steeds, maar nadat een grondige inspectie van de coaster niets opleverde, is dit weekend de bemanning vrijgelaten en heeft de kustvaarder met grote spoed de haven van Portsmouth verlaten. Ze hebben ons gezegd dat ze naar Lissabon gaat, maar ik geloof er niets van. Ze hebben ons de afgelopen dagen de meest bizarre leugens verteld, zei een woordvoerder van het havenkantoor in Portsmouth grimmig. En ook bij de douane ter plaatse heeft men zijn bedenkingen tegen de equipage van de Jesse, die er op het laatste moment in geslaagd is de autoriteiten in deze marinehaven een lelijke kool te stoven. Jullie hebben het cement eruit gehaald. Van ons hoefde dat niet. Maar nu het op de kant staat, willen wij het niet meer hebben. Je ziet maar wat je er mee doet. Wij gaan er vandoor. We zijn hier al lang genoeg geweest, kreeg de verbouwereerde douane te horen. En prompt koos de coaster het zeegat. Aan dat hard geworden cement heb je niet veel. Het heeft kennelijk veel te lang in het ruim gezeten. Nu zitten wij er mee. Maar dat behoort tot het risico van ons vak. Je wint en je verliest, sprak een douanewoordvoerder filosofisch. Duidelijk was echter, dat wat hem betreft het verhaal snel moet worden vergeten. Dat verhaal begon halverwege de vorige week, toen de douane bij Vlissingen een kijkje wilde nemen aan boord van de kustvaarder. De bemanning was daar kennelijk niet van gediend, want het schip voer op hoge snelheid weg. Het inspectievaartuig Zeevank zette de achtervolging in, maar kon de vermoedelijk op Cyprus geregistreerde Jesse niet inlopen.
1989-05-02: Final Fate:
Tijdens een reis van Cadiz naar Las Palmas, kreeg ze ernstige machineschade. Op 04-05-1989 teruggesleept door een zeesleepboot "Sertosa Dieciocho " naar Cadiz. Na lossing van de lading aldaar opgelegd voor inspectie. Na inspectie van de hoofdmotor werd deze total loss verklaard. Schip werd nu opgelegd voor de verkoop, eventueel voor de sloop. In 09-1989 verkocht voor de sloop aan Spaanse slopers. Op 27-09-1989 aangekomen per sleep te Puerto de Santa Maria.

Afbeeldingen


Omschrijving: KALA PRIVA
Gemaakt door: Eurotop foto / JMO

Omschrijving: JENNY SMITS op 12-08-1982.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: JENNY SMITS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JENNY SMITS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JENNY
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JESSY
Gemaakt door: Hill, Patrick

Omschrijving: JESSY
Gemaakt door: Unknown
Overige afbeeldingen


Omschrijving: Krantenbericht DS 17.08.1982 stranding JENNY SMITS op 11.11.1981.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding