Inloggen
JENNY - ID 3217


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Craig, Taylor & Co., Stockton-on-Tees, Great Britain
Werfnummer: 104
Launch Date: 1904-05-30
Delivery Date: 1904-06-25
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Wallsend on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 870
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 19, 31 & 51 - 33
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1809.10 Gross tonnage
Net Tonnage: 1148.66 Net tonnage
Deadweight: 2900.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 148000 *** Onbekend ***
Bale: 138000 *** Onbekend ***
 
Length 1: 280.0 Feet (British) Registered
Beam: 38.2 Feet (British) Registered
Depth: 18.2 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-06-25 JENNY
Manager: Van IJsselsteyn & Fils, London, Great Britain
Eigenaar: Jenny S.S. Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1905-00-00 JENNY
Manager: Firma A.C. Lensen, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij s.s. Jenny, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PFLW

Date/Name Ship 1912-00-00 JENNY
Manager: L. Bröll, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij s.s. Jenny, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder: Westfälische Transport A.G.
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFLW

Date/Name Ship 1914-02-00 JENNY
Manager: Westfälische Transport A.G., Emden, Germany
Eigenaar: Westfälische Transport A.G., Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany

Date/Name Ship 1919-07-31 JENNY
Manager: Owen & Watkin Williams & Co, London, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1920-00-00 PENTAFF
Manager: Lambert, Barnett & Co., London, Great Britain
Eigenaar: Pentaff Steamship Company Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1926-08-00 CHUNG WOO
Manager: Ling Tsan Yung, Shanghai, China
Eigenaar: Hwah Tung Steamship Company Ltd, Shanghai, China
Shareholder:
Homeport / Flag: Shanghai / China

Date/Name Ship 1928-00-00 CHUNG WOO
Manager: Woo Foong Steamship Company, Shanghai, China
Eigenaar: Woo Foong Steamship Company, Shanghai, China
Shareholder:
Homeport / Flag: Shanghai / China
Callsign: XNBD

Date/Name Ship 1935-00-00 CHUNG WOO
Manager: Hwah Tung Steamship Company Ltd, Shanghai, China
Eigenaar: Hwah Tung Steamship Company Ltd, Shanghai, China
Shareholder:
Homeport / Flag: Shanghai / China

Ship Events Data

1919-07-31: Op 31 juli 1919 als herstelbetaling aan Groot Brittannië overgedragen.
1941-12-00: Final Fate:
De CHUNG WOO is in december 1941 door de eigen bemanning tot zinken gebracht in de Sam Ka Tsui-baai ter voorkoming van in-beslagname door de Japanners. Het wrak werd in december 1948 met springstoffen opgeruimd.

Gezagvoerders

Familiegegevens 

 

Adrianus W. werd geboren op 22.09.1868 te Leiden als z.v. Adrianus Wouterinus Teerlink (horlogemaker) en Magtilda Maria Bindels. 

Adrianus W. (37) trouwde op 09.05.1906 te Amsterdam met Megteld Albek (27) – geb. te Amsterdam – d.v. Barend Cornelis Albek en Johanna Catharina Elisabeth Aarens. 

Megteld Albek (29) is op 06.03.1909 verdronken in de River Tees te Middlesbrough, nadat ze per ongeluk van het schip JENNY was gevallen.

Adrianus W. (47) hertrouwde op 05.07.1916 te Rotterdam met Elisabeth Zijlstra (39) – geb. 21.11.1876 te Workum – d.v. Klaas Zijlstra en Christina Faber. 

Adrianus W. overleed op 26.07.1923 te Rotterdam (54). 

 

Kinderen

???

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeil- en stoomvaart in mei 1892 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeil- en stoomvaart in april 1895 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in december 1899 te Rotterdam.

 

De schepen van de kapitein

*   1909 – 19..  van het s.s. JENNY

*   19.. – 19..  ???

*   19.. – 1923 van het s.s. DAMSTERDIEP  

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de Rederij Lensen te Terneuzen, later voor Rederij H. van Krieken & Co., Rotterdam.

 

Middelburgsche Courant 11-03-1909

In Terneuzen is bericht ontvangen dat de 29-jarige echtgenote van kapitein Teerlink, van het aldaar thuis behorende stoomschip JENNY, dat te Middlesbrough in lossing ligt, Zaterdag, des avonds bij het van boord gaan na bezoek aan haar man, door het kantelen der loopplank gevallen is, eerst met het hoofd op de beschoeiing, daarna tegen de stenen en vervolgens te water. Ze werd levenloos opgehaald. Door den val tegen de beschoeiing was ze, naar het schijnt, terstond overleden. Bij het reddingswerk viel kapitein Teerlink zelf ook te water, doch men wist hem nog te grijpen.

Overlijdensadvertentie in Rotterdamsch Nieuwsblad 27-07-1923

 

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Teerlink, Adrianus Wouterinus

Familiegegevens en opleiding

Wiebe Teensma werd geboren op Schiermonnikoog op 16 oktober 1874 als zoon van Pieter Jans Lourens Teensma en Teunke Wiebes Kuiper. Hij was de broer van de kapiteins Lourens, en Tijs Teensma.

Hij trouwde op 13 augustus 1908 te Rotterdam als stuurman met Reintje Coerkamp, geboren op 07 december 1875 te Schiermonnikoog als dochter van Foppe Hoeksma Coerkamp en Reintje Hitman. Zij overleed te Rijswijk op 25 juli 1917.

Wiebe is omgekomen op 16 oktober 1922 bij het vergaan van het stoomschip “Cornelis ter hoogte van de Zuider Quarken in de Finse Golf.

 

De schepen van de kapitein

Wiebe is de jongste van drie broers, die net als hun vader een zeevarend beroep op de grote handelsvaart kozen. Wiebe werd in 1911 kapitein op het ss “Jenny” gebouwd in 1904, 1809/1149 ton bruto/netto. De thuishaven was Terneuzen en de reederij was de Maatschappij tot exploitatie van het ss Jenny, in de wandeling de reederij Lensen. Het schip werd in 1911 uit de hand verkocht naar Duitsland voor £21.000,- 061 en Staat der Nederlandsche Zeemacht en Koopvaardij.

Kapitein W.Teensma staat in 1922 als gezagvoerder van het stalen stoomschip “Jenny”, gebouwd in 1914, 2434/1450 ton bruto/netto, varend voor de Zuid-Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de “Blauwe Wimpel” van oktober 1979, p. 318-319 staat een artikel door J.Datema over “Een vergeten rederij. Rederij A.C.Lensen – Terneuzen”. Daarin een verslag van de ramp van het ss. “Cornelis” op de Zweedse kust op 15 oktober 1922. Het schip verging met man en muis, waaronder kapitein W.Teensma. Het was op weg naar Uleaborg en verging op de rotsen bij Oregrund.

In het tijdschrift “De Zee, Jg.1897, p.370  staat vermeld dat in juni het diploma 1e stuurman “Groote Zeilvaart A” is uitgereikt aan W.Teensma.

 

 

 

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Teensma, Wiebe

Afbeeldingen


Omschrijving: JENNY
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Aankomst te Hull, briefkaart 1910
Collectie: Boer, J.J. de
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: JENNY
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk