Inloggen
JENNI - ID 3216

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5092589
Nat. Official Number: 361 Z GRON 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: H.P.J. Thiecke v/h J.W. Boerma, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 54
Launch Date: 1927-03-04
Delivery Date: 1927-06-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Mars Werke A.G., Liesing, Austria
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Climax (Linz) Gloeikop Type (345x380)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 162.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 83.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 8476 Cubic Feet
Bale: 8000 Cubic Feet
 
Length 1: 31.42 Meters ***Unknown***
Length 2: 31.25 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.30 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.12 Meters Depth, moulded
Draught: 2.15 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1933
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In het 4e kwartaal van 1933 verbouwd bij Scheepswerf Wed. J.L. Ceuvel te Amsterdam en voorzien van nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 120 Pk Kromhout Type (340x380) 8 Kn. Proefvaart 11 jan. 1934.

Datum 00-00-1950
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 4 cil 120 Pk MAK Nr. 14131 Type M36 (215x360) 8 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1927-06-13 JENNI
Manager: Hendrik Groen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Groen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFLS

Date/Name Ship 1932-04-08 JENNI
Manager: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFLS

Date/Name Ship 1933-06-16 JUNIOR
Manager: Hindrik Jan Schrage, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hindrik Jan Schrage, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFFH

Date/Name Ship 1949-10-11 REFUGE I
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Exploitatie Maatschappij 'Albino', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PGYW

Date/Name Ship 1952-00-00 REFUGE I
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Holland-Coasting', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Exploitatie Maatschappij 'Albino', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PGYW

Date/Name Ship 1953-08-05 DIENAN
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. 'Dienan', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Hayeltjo Oldenburger & Frans van Eisden
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDQB
Additional info: In 1954 Frans van Eisden alleen eigenaar.

Date/Name Ship 1955-05-23 DONI
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Doni', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Hendrik Harm en Harm Roelf Dost en Abel Nicolai
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDRW

Date/Name Ship 1964-02-24 ANGLIA MONARCH
Manager: S.L. Adelman, London, Great Britain
Eigenaar: Anglia Lines Ltd. Londen, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Ship Events Data

1927-06-02: Op 02-06-1927 als JENNI, zijnde een motorschip, groot 477.08 m3, liggende te Martenshoek, door J. Gerrits, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hendrik Groen, schipper te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het branden van 361 Z GRON 1927 op het achterschip op de zijlijst van de lichtkap roef stuurboordzijde.
1927-06-15: Voorwaarts 15-06-1927: Gemengde berichten. Scheepsbouw. Met goed gevolg is proef gevaren door het motorschip JENNI, eigenaar kapitein Hendrik Groen te Groningen. Het schip, van 220 ton ton D.W. is gebouwd op de werf van de fa. H. P. J. Thiecke te Martenshoek onder klasse Bureau Veritas Groote Kustvaart en Scheepvaart- Inspectie letter E. In het vaartuig is geplaatst een twee cyl. Climax-motor van 100 P.K. Onmiddelijk na de proefvaart werd het door den eigenaar in gebruik genomen.
1930-03-08: Tijdens een reis met een lading haver van Stolpemunde naar Sunderland op 08.03.1930 aan de grond gelopen in de buurt van Fehmarn. Kwam zelf weer vlot. Nadien waterlekkage in het ruim en naar Kiel gevaren en daar gelost en ingedokt voor reparatie. Na herstel de lading weer igenomen en de reis naar Sunderland voortgezet.
1932-03-26: NvhN 26-03-1932 Advertentie: Veiling - Motorschip. Notaris de Koe te Sappemeer, zal op Dinsdag 29 Maart 1932, des avonds 7 uur, in het Bontehuis aldaar, krachtens art. 1223 BW. publiek verkoopen: Het in het jaar 1927 te Martenshoek gebouwde staalijzeren motorschip (met hulpzeiltuig) genaamd: „JENNI", waarin is geplaatst een 100 P.K. Climax-motor, hebbende 1 dek en 2 masten, met opgoed en toebehooren, metende 477.08 M 3. bruto inhoud (afm. 32 X 6.25 X 2.30 M.)( in eigendom toebehoorende aan schipper H. Groen, ged. te Groningen. Betaling der kooppenningen binnen 8 dagen na de toewijzing; aanvaarding na betaling. Het te veilen vaartuig ligt ter bezichtiging in de Marinehaven te Amsterdam.
1932-04-00: In 1932 werd het schip door de Veenkoloniale Bank te Sappemeer vercharterd aan Friedrich Dahm te Flensburg voor een langdurig dienst tussen Hamburg en Denemarken om stenen te vervoeren.
1936-01-17: Tijdens een reis van Newhaven naar Plymouth met een lading van 195 ton cement en voor anker liggend bij Hilhead (Southampton) aangevaren door de hopperzuiger 'James nr. 59'. Aanzienlijke schade opgelopen aan stuurboord. Na inspectie bleek er 4 voet water in de voorpiek te staan. De lading werd gelost en als verloren beschouwd. Op 24 januari door de Engelse sleepboot 'Irischman' naar Portsmouth gebracht.
1937-04-16: Tijdens een reis van Körsør naar Antwerpen met een lading graan bij Cuxhaven, waar het een shelterplaats zocht, in aanvaring gekomen met het Duitse m.s. 'Achim Griese' 1921/212 BRT. De opgelopen schade werd te Cuxhaven gerepareerd.
1940-05-00: Tijdens het uitbreken van de 2e Wereldoorlog uitgeweken naar Engeland. Op 16 mei 1940 ingeschreven bij The Netherland Shipping & Trading Co. te Londen.
1940-08-05: Op 05.08.1940 in aanvaring gekomen met de Engelse trawler "Ben Asdale" (A473) en hierbij 15 meter schade aan de verschansing opgelopen. Op 09.08.1940 vertrokken uit Aberdeen naar Balintore.
1945-06-00: In 06.1945 terug aan de eigenaar.
1949-12-12: Het Vrije Volk 12-12-1949: „REFUGE I" behouden. Het Nederlandse motorschip „Refuge I", een 168 ton metende kustvaarder uit Rotterdam, waarover men sedert een dag of tien in onzekerheid verkeerde, is Zaterdagavond op zij plaats van bestemming, Kerteminde op het eiland Funen (Denemarken), behouden aangekomen. Kort na het vertrek geraakte de „Refuge I" op de Noordzee in een zware storm en men vreesde voor schipbreuk. Men zag echter kans op een geschikte plaats het anker uit te werpen, zo deelde kapitein H. J. Schrage uit Groningen aan United Press mede en de „Refuge" bleef in deze positie totdat de storm ging liggen, waarna de reis via het Kieler Kanaal naar de Deense wateren- werd voortgezet.
1950-11-20: Op 20.11.1950, als REFUGE I, ex JUNIOR ex JENNI, zijnde een stalen motorschip, groot 477.08 m3 bruto inhoud volgens meetbrief Groningen d.d. 27-05-1927 nr. 2577, liggende te Vlaardingen, door J. Wigmans, scheepsmeter te Rotterdam, opnieuw van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 361 Z GRON 1927 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterwand van de roef, 1.15 m. uit hekplaat, 065. m. uit lengteas en 0.90 m. uit het dek. (Om.: Bij onderzoek zijn geen merken van vroegere teboekstelling ten hypotheekkantore noch sporen daarvan gevonden.)
1951-08-10: Op 10.08.1951, tijdens het laden van chinaklei te Par voor Parijs, is in de machinekamer een koelwaterleiding gebarsten waardoor er water in de machinekamer stroomde. Door de lokale brandweer het water weggepompt en de leding gerepareerd. Op 11.08.1951 vertrokken van Par naar Parijs.
1951-11-26: Op 26.11.1951 met averij aan de hoofdmotor de Tyne binnengelopen.
1952-07-10: Tijdens een reis met een lading kolen van Swansea naar Brussel met motorproblemen Port Talbot binnengesleept door de Nederlandse coaster 'Friso'.
1953-05-00: Op 17.05.1953, tijdens de reis van Rouen naar Norrkoping, na passage Braviken aan de grond gelopen. Op 18.05.1953 vlotgekomen en na lossing van de lading te Norrkoping geen lekkage geconstateerd.
1954-01-12: Op 12.01.1954 onderweg van Parijs, bij passage Gravesend, brand in de accomodatie uitgebroekn. De brand werd door de bemanning geblust en de reis kon worden vervolgd.
1956-03-26: Op 26.03.1956, tijdens de reis van de Tyne naar Gravesend, Great Yarmouth met averij aan de motor binnengelopen. Reserve onderdelen vanuit Kiel naar Engeland overgevlogen waarna reparaties uitgevoerd.
1957-03-30: Op 30.03.1957, tijdens de reis van Hillegom en Rotterdam naar Malmo met een lading lijnzaad, t.h.v. Terschelling averij aan de hoofdmotor opgelopen. Naar Harlingen gesleept door de Nederlandse kusttanker “Frans van Seumeren” voor reparatie. 08.04.1957 reparatie voltooid en reis naar Malmo vervolgd.
1957-04-01: NvhN 01-04-1957: Sleepboot Holland bracht Groninger kustvaarder binnen. Zaterdagmiddag is door de zeesleepboot Holland van de rederij Doeksen te Terschelling de 220 ton metende kustvaarder DONI van de reder Dost uit Groningen de haven van Harlingen binnengebracht. De Doni voer van Hillegom met bestemming Zweden, doch kreeg boven Terschelling door een defect aan de keerkoppeling met machineschade te kampen en dreef hulpeloos rond. De kustvaarder Frans van Seumeren verleende assistentie, waarna in het Stortemelk de Doni door de zeesleper werd overgenomen. De schade zal bij Welgelegen te Harlingen worden hersteld.
1964-09-24: Het Vrije Volk 24-09-1964: Lauriersgracht 'kaapt' coaster van slepers. De Amsterdamse coaster Lauriersgracht heeft vanmorgen ter hoogte van lichtschip Goeree het kleine Britse kustvaardertje ANGLIA-MONARCH op sleeptouw genomen. De Brit had om hulp gevraagd, hij dreef met machineschade stuurloos rond. De Lauriersgracht kaapte de sleep als het ware voor de neus van twee sleepboten weg. Uit IJmuiden was de Simson van Wijsmuller uitgevaren, uit Hoek van Holland de Schouwenbank van Leen Smit. Hoewel de kapitein van de Anglia Monarch al te kennen had gegeven de assistentie van de Simson te zullen aanvaarden, liet hij de Lauriersgracht toch vastmaken. Hij durfde, omdat zijn schip naar lagerwal verdaagde, het risico van uitstel niet te nemen. De Lauriersgracht (499 brt.) zal de Anglia Monarch (171 brt.) naar Vlissingen brengen. Het scheepje, dat op weg was van Sheerness naar Rotterdam, wordt daar gerepareerd.
Het Vrije Volk 25-09-1964: Simson sleept Anglia Monarch naar Rotterdam. De Britse coaster Anglia Monarch (171 brt.), die gisteren ter hoogte van het lichtschip Goeree machineschade kreeg en door de Amsterdamse coaster Lauriersgracht op sleeptouw werd genomen, is vannacht in Rotterdam aangekomen. Het scheepje zou aanvankelijk naar Vlissingen worden gesleept. Nadat de Lauriersgracht had vastgemaakt, besloot de kapitein toch nog de hulp te aanvaarden van de zeesleper Simson van Bureau Wijsmuller. De Simson kwam gisteravond laat met de Anglia Monarch binnen de Hoekse pieren. De coaster ligt nu in de Eerste Katendrechtsehaven.
1964-11-02: Final Fate:
In ballast onderweg van Duinkerken naar Rotterdam door motorproblemen bij Duinkerken gestrand en gekapseisd. De bemanning werd gered. Total loss verklaart en daarna gesloopt door Roubelat & Cie., Duinkerken.

Afbeeldingen


Omschrijving: De Jenni als Refuge I
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: "Dienan' (bj 1927 ex 'Jenni')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Dienan' (ex 'Jenni')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Doni 1927 ex Dienan ex Refuge I ex Junior ex Jenni.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Doni' (ex 'Jenni')
Gemaakt door: Callis, J.G. (John)