1930-01-06: |
Voorwaarts 07-01-1930
Tewaterlating van de JAPARA. Een schroefstoomschip voor de Paketvaart Maatschappij.
Rotterdam, 7 jan. — Van een der hellingen van de N.V. Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. alhier werd gisteren met goed gevolg te water, gelaten het stalen schroefstoomschip JAPARA, gebouwd voor rekening van de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam.
Het schip is bestemd voor de dienst in Nederlandsch Indië. De hoofdafmetingen zijn als volgt: lengte tussen de loodlijnen 98,30 M., breedte op buitenkant spanten 14,63 M., holte tot bovendek 6,86 M., holte tot raised-quarterdeck 8,76 M., diepgang met 4.250 ton lading gemiddeld 5,84 M., snelheid geladen 10 Eng. zeemijlen per uur. Het schip, dat voorzien is van een dubbel plaatroer, is o.m. uitgerust met twee stel dubbele masten, waarvan de voormasten voorzien zijn van vier 3-ton's laadbomen, de achtermasten van 4x2 3-tons laadbomen met stoomzwaai-inrichting, volgens systeem K.P.M., acht stoomlieren 8" x 12" zijn aangebracht voor het behandelen der lading.
De stoomstuurmachine werkt op een Wilson en Pirries Patent stuurkwadrant. Door middel van een telemotor wordt de stuurmachine vanaf de commandobrug behandeld. Op het voorschip is een krachtig stoomankerspil aangebracht met snelle hieuwinrichting op de as voor verhalen, terwijl op het achterschip een verhaallier is ondergebracht in stuurmachinekamer.
De hutten voor gezagvoerder, officieren en machinisten bevinden zich midscheeps, terwijl de verblijven voor matrozen, stokers enz. in het achter tussendek zijn ingericht.
De voortstuwing vindt plaats door een triple-expansie stoommachine, werkende met verzadigde stoom. De hoofdafmetingen zijn: 22" x 36½" x 60"/42" ontwikkelend 1.700 I.P.K. bij 90 omwentelingen per minuut. De stoom wordt geleverd door twee stoomketels van het Babcock en Wilcox systeem, ingericht voor het mechanisch stoken van steenkolen. Het v. o. der waterpijpen is 2936 ft² per ketel. De stoomdruk is 13,5 K.G. per cm². De ketels zijn ingericht voor geforceerde trek. De ketels werden vervaardigd door de N.V. Machinefabriek Gebr. Stork & Co. te Hengelo.
Dit schip is een zusterschip van het s.s. BANTAM, hetwelk één dezer dagen door genoemde werf afgeleverd zal worden. |