Inloggen
JAPARA - ID 3196


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 450
Launch Date: 1930-01-06
Delivery Date: 1930-03-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1700
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: S22, 36 1/2 & 60-42
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3323.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2361.00 Net tonnage
Deadweight: 4666.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 223070 Cubic Feet
Bale: 210000 Cubic Feet
 
Length 2: 98.52 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.28 Meters Depth, moulded
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 4
Configuration Changes

Datum 00-00-1932
Type: Remeasurement
Omschrijving: NRT 2301, TDW 4575

Datum 04-10-1947
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Makassar voorzien van een nieuw brandmerk: 2133 Z AMST 1947

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-03-00 JAPARA
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TCRL
Additional info: 1934 callsign PKHR

Date/Name Ship 1947-10-04 JAPARA
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFBZ

Date/Name Ship 1958-11-28 DAVRIC
Manager: Wheelock, Marden & Co. Ltd., Hong Kong, Hong Kong
Eigenaar: Panamanian Oriental Steamship Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend
Callsign: HPTX

Date/Name Ship 1963-00-00 PHOENIX
Manager: Wheelock, Marden & Co. Ltd., Hong Kong, Hong Kong
Eigenaar: Panamanian Oriental Steamship Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPTX

Date/Name Ship 1966-00-00 EAST SEA
Manager: West Sea Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: West Sea Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1967-00-00 ARROW HEAD
Manager: Peseta Shipping Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Peseta Shipping Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1968-00-00 MOJI TRADER
Manager: Peseta Shipping Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Peseta Shipping Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1969-00-00 VICTORY
Manager: Peseta Shipping Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Peseta Shipping Corporation S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1930-01-06: Voorwaarts 07-01-1930
Tewaterlating van de JAPARA. Een schroefstoomschip voor de Paketvaart Maatschappij.
Rotterdam, 7 jan. — Van een der hellingen van de N.V. Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. alhier werd gisteren met goed gevolg te water, gelaten het stalen schroefstoomschip JAPARA, gebouwd voor rekening van de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam.
Het schip is bestemd voor de dienst in Nederlandsch Indië. De hoofdafmetingen zijn als volgt: lengte tussen de loodlijnen 98,30 M., breedte op buitenkant spanten 14,63 M., holte tot bovendek 6,86 M., holte tot raised-quarterdeck 8,76 M., diepgang met 4.250 ton lading gemiddeld 5,84 M., snelheid geladen 10 Eng. zeemijlen per uur. Het schip, dat voorzien is van een dubbel plaatroer, is o.m. uitgerust met twee stel dubbele masten, waarvan de voormasten voorzien zijn van vier 3-ton's laadbomen, de achtermasten van 4x2 3-tons laadbomen met stoomzwaai-inrichting, volgens systeem K.P.M., acht stoomlieren 8" x 12" zijn aangebracht voor het behandelen der lading.
De stoomstuurmachine werkt op een Wilson en Pirries Patent stuurkwadrant. Door middel van een telemotor wordt de stuurmachine vanaf de commandobrug behandeld. Op het voorschip is een krachtig stoomankerspil aangebracht met snelle hieuwinrichting op de as voor verhalen, terwijl op het achterschip een verhaallier is ondergebracht in stuurmachinekamer.
De hutten voor gezagvoerder, officieren en machinisten bevinden zich midscheeps, terwijl de verblijven voor matrozen, stokers enz. in het achter tussendek zijn ingericht.
De voortstuwing vindt plaats door een triple-expansie stoommachine, werkende met verzadigde stoom. De hoofdafmetingen zijn: 22" x 36½" x 60"/42" ontwikkelend 1.700 I.P.K. bij 90 omwentelingen per minuut. De stoom wordt geleverd door twee stoomketels van het Babcock en Wilcox systeem, ingericht voor het mechanisch stoken van steenkolen. Het v. o. der waterpijpen is 2936 ft² per ketel. De stoomdruk is 13,5 K.G. per cm². De ketels zijn ingericht voor geforceerde trek. De ketels werden vervaardigd door de N.V. Machinefabriek Gebr. Stork & Co. te Hengelo.
Dit schip is een zusterschip van het s.s. BANTAM, hetwelk één dezer dagen door genoemde werf afgeleverd zal worden.
1930-03-15: Algemeen Handelsblad 17-03-1930
KON. PAKETVAART MIJ. – JAPARA
De N.V. Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. te Rotterdam leverde zaterdag (opm: 15 mrt) aan de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij af het door haar gebouwde stalen schroef stoomschip JAPARA, bestemd voor de dienst in Nederlands-Indië. De hoofdafmetingen van dit schip, dat gebouwd werd volgens de plannen ontworpen door het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M. A. Cornelissen, dat tevens met het toezicht belast was, zijn: lengte tussen de loodlijnen 98,30 m, breedte op buitenkant spanten 14,63 m, holte tot raised quarterdeck 8,76 m, diepgang met 4.250 ton lading, gemiddeld 5,84 m, snelheid geladen 10 Eng. zeemijlen per uur. De bouw geschiedde volgens Bureau Veritas en onder toezicht van de Nederlandsche Scheepvaartinspectie. Technische bijzonderheden omtrent den bouw van dit schip meldden wij reeds bij het te water laten.
1942-01-18: Van Tjilatjap naar Australië vertrokken. Van 3 april 1942 tot 25 september 1945 vercharterd aan het BMWT. Van 29 juli 1942 tot 2 maart 1946 gevorderd door de Nederlandse regering. Eind 1942 landden de JAPARA en KARSIK een Australische tankafdeling op de noordkust van Nieuw Guinea.
1969-05-21: Final Fate:
Aangekomen bij Nam Ah te Hongkong voor de sloop.

Afbeeldingen


Omschrijving: een luchtfoto van de JAPARA
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: JAPARA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JAPARA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JAPARA
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: De Japara als DAVRIC te Palembang 28 april 1960
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Maya, Raul
Onderwerp: Havenopname