Inloggen
JANTJE EPPIENA - ID 3193

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5170094
Nat. Official Number: 3581 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 205
Date Laid Down: 1957-00-00
Launch Date: 1957-10-19
Delivery Date: 1957-12-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10257 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 376.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 182.00 Net tonnage
Deadweight: 471.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25004 Cubic Feet
Bale: 23413 Cubic Feet
 
Length 1: 48.23 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.84 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.902 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-12-04 JANTJE EPPIENA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Jan Pilon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFBP

Date/Name Ship 1971-03-10 JANTJE EPPIENA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFBP

Date/Name Ship 1972-01-30 HENDRIK-B
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Bruins, Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hardinxveld / Netherlands
Callsign: PEBT

Date/Name Ship 1973-12-19 NICLAN K
Manager: Niclan Corporation Ltd., Port of Spain, Trinidad & Tobago
Eigenaar: Niclan Corporation Ltd., Port of Spain, Trinidad & Tobago
Shareholder:
Homeport / Flag: Port of Spain / Trinidad & Tobago
Callsign: ZCTW

Ship Events Data

1957-10-21: NvhN 21-10-1957: Tewaterlating m.s. JANTJE EPPIENA. Zaterdagmorgen werd op de scheepswerf N V. Gebr. Sander met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van de heer J. Pilon te Delfzijl gebouwde ms Jantje Eppiena. De afmetingen zijn: lengte over alles 48.35 m. lengte tussen de loodlijnen 43.23 m. breedte op de spanten 7.80 m, holte in de zijde 3.15 m, diepgang 2.90 m. Het schip, dat een zusterschip van het m.s. Oosterdiep is, zal worden voorzien van een 220 pk motor en een 20 pk hulpmotor en heeft een draagvermogen van 500 ton d.w. Het werd gebouwd onder klasse bureau Vent as Scheepvaartinspectie met onbeperkte vaart. De kiel werd gelegd voor een zusterschip voor rekening van de heer G. de Vries te Zwartsluis.
1957-12-06: Op 06-12-1957 als "JANTJE EPPIENA", zijnde een motorschip, metende 1065.33 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10836 d.d. 25-11-1957, liggende te Delfzijl, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3581 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 5.85 m. uit hekplaat, 2.25 m. uit de lengteas en 1.42 m. uit dek.
1960-01-19: De Telegraaf 19-01-1960: Zuiden wind keert tij. Schepen vast in pakijs. Van onze correspondent te Stockholm, dinsdag; ruim 30 schepen, die de vorige week in het Vanermeer voor een muur van pakijs waren vastgelopen, hebben gisteravond — behalve de moedige assistentie van een achttal ijsbrekers — de onverwachte hulp van gunstige zuidenwind gekregen. Daardoor konden ook twee Nederlandse kustvaarders, de „JANTJE EPPIENA" uit Delfzijl en de „Willem" uit Groningen, naar de haven van Vanerborg worden geloodst, die via het Trollhattekanaal op de Götarivier op de grote kusthaven van Gothenburg aansluit. Beide schepen worden daar vandaag verwacht. Een derde Nederlandse kustvaarder de „Jan", eveneens uit Delfzijl, die voor de haven van Lidköping was gestrand, krijgt vannacht assistentie van een van Zwedens sterkste ijsbrekers, de „Nestor" (1800 pk), die voor het „bevrijdingswerk" op het Vanermeer speciaal vanaf de oostkust is gerequireerd. De „Jan" ligt muurvast , niet ver van een andere, minder krachtige ijsbreker, die donderdag, bij vergeefse pogingen dit schip in veiligheid te brengen, zelf was vastgelopen. Het Vanermeer, na de meren van Ladoga en Omega met een oppervlakte van 5500 km het grootste in Europa, werd verleden week door een plotselinge storm, hevige, vorst en voortdurende sneeuw tot een onherbergzame poolzee gemaakt. Een vierde Nederlands schip, de „Lucas Bols I" uit Amsterdam, dat daardoor in de haven van Kristinehamn was vastgelopen, zou gisteravond eveneens hulp van een ijsbreker krijgen, die deze kustvaarder in gezelschap van drie lotgenoten dwars over het Vanermeer naar Vanerborg zou brengen. De Nederlandse consul te Gothenburg, de heer J. C. Eldering, met wie wij telefonisch contact hebben gehad, zei ons: „Een situatie zoals de huidige heeft zich sinds 1947 niet meer voorgedaan. Thans kunnen wij het dreigende gevaar, dat de vastgelopen schepen de winter in het ijs zouden moeten doorbrengen, echter als geweken beschouwen".
1963-04-24: Friese Courier: 24-03-1965: Na stranding in Zweden: Kapitein en stuurman van kustvaarder gestraft. Amsterdam (ANP) _ De raad voor de Scheepvaart heeft de kapitein Peter H. uit Drachten en de stuurman, Homme Z. uit West-Terschelling van de coaster "JANTJE EPPIENA" gestraft door hen hun bevoegdheid te ontnemen om op zeeschepen te varen voor resp. twee maanden en een maand. De „Jantje Eppiena" (eigendom van J. J. Pilon te Delfzijl) strandde, op de reis van Gothenborg naar Mantyluoto, op 24 mei 1963 op de Granhamnfjörden. De raad is van oordeel dat de kapitein een verwijt aan de stranding treft, omdat hij, wetende dat de stuurman niet achter het roer vandaan kon komen, zelf de leiding van de navigatie niet had genomen bij de moeilijke vaarroute door de Scheren. De stuurman heeft volgens de raad onzorgvuldig genavigeerd. Doordat hij zelf ook het roer bediende, had hij het zich echter onmogelijk gemaakt om zorgvuldig te navigeren.
1979-00-00: Final Fate:
In 1997 volgens Lloyd's: Rapportage dat het schip in 1979 tussen Trinidad en Tobago gezonken is. (info Bill Schell)


Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Te water lating
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Jantje Eppiena 1957 in de Hollandse IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Jantje Eppiena 1958.
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: Hendrik-B 1958 ex Jantje Eppiena
Gemaakt door: Unknown