Inloggen
JANTINA - ID 3171


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1926
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 11625 GRON 1926
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 37
Launch Date: 1926-06-00
Delivery Date: 1926-08-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 60
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout-gloeikop Type (265x275)
Speed in knots: 6.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 121.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 72.00 Net tonnage
Deadweight: 140.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 33.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.90 Meters Depth, moulded
Draught: 1.86 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1965
Type: Lengthened
Omschrijving: 1965 verlengd met 12 meter en voorzien van een nieuwe motor: 6 cil 140 Pk Kromhout en herdoopt in "Martha " van dezelfde eigenaar.

Ship History Data

Date/Name Ship 1926-08-00 JANTINA
Manager: Fokke S. de Jong, Workum, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Fokke S. de Jong, Workum, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Workum / Netherlands
Callsign: PFAJ
Additional info: Call sign 1934: PDRF

Ship Events Data

1926-08-06: Dagregister deel 25 nummer 358, den elfden Augustus 1900 zes en twintig. Bouwbrief. De ondergeteekende N.V. Noord- Ned- Scheepwerven te Groningen verklaart hiermede voor rekening van Fokke de Jong, ged. te Workum in het jaar negentien honderd zes en twintig hebben volbouwd en nieuw te water gebracht: Een stalen motorzeilschip genaamd “Jantina”, volgens meetbrief voor zeeschepen no. 2538 gemeten op netto twee honderd vier en acht en twintig honderdste (202.28) kubieke meter, welk schip dus in eigendom toebehoort aan F. de Jong voornoemd. Groningen, den 6 Augustus 1926. H.P. Kuiper. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 12 Augustus no. 631 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk: 11625 GRON 1926. In de andere kantlijn staat: Opnieuw geboekt deel 1 no. 404.
1927-06-28: Ze wordt op 28-06-1927 teboekgesteld als JANTINA met brandmerk 404 B GRON 1927. Groot 204.28 ton en eigendom van Fokke de Jong, schipper te Workum en op 29-06-1927 liggend te Groningen door D. Loorbach, beëdigd scheepsmeter te Groningen van haar brandmerk voorzien door het doen inbranden op 't achterschip op de voorste waterlijst van de achterste lichtkap van de roef. Opm.: Brandmerk 11625 GRON 1926 is verwijderd.
1930-12-10: Op 10-12-1930 bij het Kadaster teboekgesteld als JANTINA, zijnde een motorschip, groot 341.67 m3 met brandmerk 1415 Z GRON 1930, eigendom van Fokke de Jong, schipper te Workum. Omschrijving: Motorschip met 1 mast, 1 dek, 1 ruim, woonroef, 1 voorpiek, voorwoning en een 60 PK 2 cyl. Kromhoutmotor No. 3548 aangebracht op de voorste cylinder. Groot 341.67 M3. Ze wordt op 31.03.1931, liggende te Groningen door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het doen inbranden op het achterschip in de lijst van de achterste lichtkap roef achterkant. Opm.: De aanwezige merken 404 B GRON 1927 zijn vernietigd.
1942-10-00: 17.10.1942 in Duitse dienst gesteld. Te Bremen verbouwd tot veerschip voor militairen van Bremen naar de Duitse eilanden. Op 11.09.1944 gestrand bij Juist, vlotgebracht en voor anker. In 05.1945 vanuit Juist naar Delfzijl gesleept en bij Niestern weer verbouwd tot kustvaartuig.
(Er bestaat ook een andere levensloop:)
17.10.1942 door de Duitsers in beslag genomen en geheel verbouwd. Voorzien van wat licht geschut deed het dienst als patrouilleschip op het IJsselmeer. In 1945 lag het in de haven van Harderwijk toen het met een bom uit een Brits vliegtuig tot zinken werd gebracht. De bom was een voltreffer midscheeps maar ontplofte niet. Na berging werd het schip gerepareerd door scheepswerf Appelo te Zwartsluis. In 1947 weer terug aan Fokke de Jong.
1953-12-28: Final Fate:
Verkocht aan Martinus Johannes de Groot, Zand- & Grinthandel, Capelle a/d IJssel. Op 06.01.1954 wordt de teboekstelling als zeeschip doorgehaald en wordt ze teboekgesteld met brandmerk: 3079 B GRON 1954. Ze wordt omschreven als: stalen motorvrachtschip hebbende 1 mast, 1 dek, 1 ruim, woonroef, 1 voorpiek, vooronder en machinekamer waarin geplaatst en 60 PK 2 cyl Kromhoutmotor nr. 3548, aangebracht op de voorste cylinder. Op 18.02.1955 “Nivoma” van Pieter Visser te Dordrecht. Ze krijgt een nieuwe motor: 3 cyl. M.W.M. Benz motor type R.H. 35 D van 105 Pk nr. 2397 aangebracht op onder- en bovencarter. Op 25.01.1963 “Nivoma” van Willem Gerrit Visser, binnenschipper te Dordrecht. In 1965 verlengd met 12 meter en voorzien van een nieuwe motor: 8 cil 4 takt 140 Pk Kromhout type 8TS117, motornummer 412337. Op 24.08.1970 "Martha " van Aalbert Roelof Bakker, schipper te Amsterdam. Op 15.07.1974 "Insulinde" van Jan Hemmo Delhaas, schipper te Groningen. Op 28.11.1978 "Exeter" van Aalderd Schwichelaar Sr. te Rotterdam. Op 09.06.1980 "Jantina" van Josephus Benedictus Johannes Hattinga Verschure, rijksambtenaar te Heesch en Janny Elly Mooring, groepsleidster te Heesch ieder voor de helft. Op 29.06.1983 "Jantina" van Willem Stolk, jachtbouwer te Woudsend, Op 07.02.1997 van Gerrit de Boer, weg- en waterbouwkundige en Geertruida Cornelia van Dongen, ziekenverzorgster, echtelieden te Hoofddorp. Het schip wordt omschreven als: het stalen motorschip, genaamd “Jantina” gebouwd te Groningen in 1926, hebbende een mast, een stuurhut, een stalen dek, een woonroef, een voorpiek, een vooronder en een ingetimmerd ruim, verder een machinekamer met daarin een 103 kW (=140 PK) Kromhout dieselmotor, type 8TS117, motornr. 412337, aangebracht aan bakboordzijde op het motorblok, en hulpwertuigen, en voorts een voormachinekamer met daarin een Kalkman boegschroef, type Gamma, aangedreven door een Daf motor, type 575 en een generator van 25 kW, met al het scheepstoebehoren en gemerkt: 3079 B GRON 1954. Op 24.05.1998 overlijdt Ir. Gerrit de Boer te Zaanstad. Het schip gaat naar zijn vrouw en hun zoon Sander en dochter Dagmar elk voor 1/3 deel. Op 25.08.2005 van Eric Marco van Meenen en Renée Susanne Claassen, i.a.g.v.g. getrouwd en wonende te West Graftdijk. Het wordt omschreven als: het stalen binnenvaartschip genaamd “Jantina” gebouwd te Groningen in het jaar 1926, gemerkt: 3079 B GRON 1954, hebbende een mast, een stuurhut, een stalen dek, een woonroef, een voorpiek, een vooronder en ingetimmerd ruim, welke is ingericht tot twee kantoren, drie slaaphutten, badkamer, douche en toilet, verder een machinekamer met daarin een 103 kW (=140 PK) Kromhout dieselmotor, type 8TS117, motornr. 412337, aangebracht aan bakboordzijde op het motorblok, en hulpwertuigen, en voorts een voormachinekamer met daarin een Kalkman boegschroef, type Gamma, aangedreven door een Daf motor, type 575 en een generator van 25 kW, met al het scheepstoebehoren.

Het schip staat in 01-2020 nog zo bij het Kadaster teboekgesteld.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Jantina' (bj 1926)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Jantina 1926
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Jantina 1926
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Jantina 1926 te Vollenhove in de 80er jaren.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)