Inloggen
JAKOB OORBURG - ID 3125


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1947
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5104007
Nat. Official Number: 2306 Z GRON 1947
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 362
Launch Date: 1947-10-01
Delivery Date: 1947-12-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10041 Type 7ED (290x450) Hulpmotor: 1 cil 20 PK Brons Nr. 12212 Type EA
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 251.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28000 Cubic Feet
 
Length 1: 46.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.96 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.84 Meters Depth, moulded
Draught: 3.31 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1947-12-11 JAKOB OORBURG
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Jakob Oorburg', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Erven Jacob Oorburg (Jantje Oorburg, Anne Tammes, Jantje Alkema, Jakob Wiebe Alkema, N.V. S.M. Agaat, Rotterdam (vanaf 21.12.50) en Harmannus Oorburg
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEYX
Additional info: Harmannus 33,3%.

Date/Name Ship 1962-06-04 EMSLAND
Manager: Schulte & Bruns, Emden, Germany
Eigenaar: Rudolf Kötter, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCON

Date/Name Ship 1970-10-00 EMSSTROM
Manager: Heinrich Litmeyer Jr., Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Heinrich Litmeyer Jr., Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCON

Date/Name Ship 1976-00-00 PAULA J
Manager: R.J. Sure Corporation, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: R.J. Sure Corporation, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3519

Date/Name Ship 1985-00-00 LESLEEN M
Manager: Josephine, Aubrey & Brumwell McQuilkin, Castries, St. Lucia
Eigenaar: Josephine, Aubrey & Brumwell McQuilkin, Castries, St. Lucia
Shareholder:
Homeport / Flag: Castries / St. Lucia

Ship Events Data

1947-00-00: JAKOB OORBURG (1867 - 1946) Jakob werd als oudste zoon geboren op 31 maart 1867 te Wildervank uit het huwelijk van: Harmannus Oorburg en Jantje Metus. Het gezin bestond uit 7 kinderen. Vrijwel alle kinderen zijn aan boord van een binnenschip of praam geboren. Twee kinderen kwamen te overlijden voor hun tweede levensjaar. Harmannus Oorburg was eerst praamschipper, later binnenvaarder op toen nog een houten tjalk. Op 34 jarige leeftijd overleed Harmannus Oorburg, 16 dagen na de geboorte van zijn 7e kind Geesina. Jakob was toen nog maar amper 11 jaren oud en zijn zuster Jantje was een jaar jonger. Zijn broers Gerbinus en Evert waren resp. 8 en 6 jaren oud. Met dit gezin heeft Jantje Metus op 33 jarige leeftijd de taak als schipper overgenomen. Jantje hertrouwde met de 13 jaar jongere Hendrik Hollemans. Hendrik was na het overlijden van Harmannus opgeroepen om zijn dienstplicht te vervullen. Ondanks dat hij direct een vrijstelling heeft aangevraagd, duurde het nog bijna twee jaar voordat een wettelijk huwelijk voltrokken kon worden. Jakob kreeg moeilijkheden met zijn nieuwe vader en naar zijn zeggen kreeg hij vaak straf. Na een paar jaar is hij voorgoed van boord gelopen en zocht zijn heil bij vrienden en kennissen van zijn echte vader. Hij werkte op schepen en was zeer leergierig en bracht het al op zeer jeugdige leeftijd tot schipper. Al na korte tijd was de binnenvaart voor hem niet voldoende en monsterde hij aan op buitenvaarders (Wad- en Sontvaart). In 1897 kwam zijn moeder kwam te overlijden. Op 16 februari 1901 trouwt hij met Neeltje Roossien, die na 43 jaar huwelijk in 1944 zal overlijden. Uit het huwelijk komen 3 kinderen, dochter Jakoba, dochter Jantje en zoon Harmannus. In 1918 kocht hij een stalen buitenvaarder. Waarschijnlijk zonder registratie of certificaat. De voortstuwing was zeilkracht, maar in dit schip is later door Jan Brons een hulpmotor ingebouwd. Met dit schip heeft het gezin Oorburg tot 1926 gevaren met zeer goede verdiensten. Na 1927 kwam er een slechte tijd en de schepen werden in het Eemskanaal opgelegd. De vrachtprijs was in die tijd erg laag en de nieuwbouw prijs ook en dit was het sein voor Jakob Oorburg om dan een nieuw schip te bestellen. Niemand deed dit, echter Jakob Oorburg waagde de stap. Het was het eerste nieuwe schip dat hij kocht. In 1927 werd bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven' te Groningen, de "Neeltje" gebouwd, voor rekening van Jakob Oorburg te Delfzijl. De oplevering van het schip was 12 januari 1928. Harmannus Oorburg, de enige zoon van Jakob Oorburg, heeft tot de verkoop van het schip als stuurman (later als kapitein) op de "Neeltje" gevaren.
In 1931 komt de "NEJACO", gebouwd bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven te Groningen, onder bouwnummer 131. Oplevering 21 april 1931. De naam is afgeleid van NE eltje, JA ntje,CO ba.(moeder en de twee dochters) Jakob heeft een paar jaar met de NEJACO gevaren, echter een kleine beroerte noodzaakte hem om er mee te stoppen. Op 65-jarige leeftijd ging Jakob Oorburg met zijn vrouw aan de wal wonen en werd zijn zoon Harmannus kapitein op de Nejaco. In 1937 kocht Harmannus Oorburg de "ALK" en de "Nejaco" voer tot 1939 door om daarna ook opgelegd te worden bij de "Jan Brons" en de "Alk". (Het begin van W.O. 2) In 1938 was het een zeer slechte tijd voor de kustvaart en veel schepen waren opgelegd. Ook de nieuwbouw prijzen kelderden tot een zeer laag niveau. Dit was het sein voor Jakob Oorburg om nog een nieuw schip te bestellen, de "Jan Brons". Toen het schip gereed was, werd het direct opgelegd omdat er geen vracht voorhanden was. Het schip, groot 560 ton, zal van een 360 pk Brons-motor worden voorzien. Voordat het schip te water werd gelaten, noemde de heer Mellema, hoofdinspecteur der scheepvaartinspectie het een daad van erkenning en van erkentelijkheid om den naam "Jan Brons" blijvend te verbinden aan de scheepvaart van het Noorden. Daar de vrachtprijzen te laag waren werd het schip direct opgelegd in het Reitdiep ter hoogte van "Blauwbörgje". Jakob Oorburg had een vooruitziende blik en gaf orders om het schip te bemannen om op 5 mei 1940 uit te varen naar Engeland in dienst van "Shipping" te Londen. Tijdens de oorlog werd er gevaren voor de geallieerden en het schip werd voorzien van afweergeschut. Ondanks vele beschietingen is het schip goed de oorlog doorgekomen en kon na de capitulatie direct weer gaan varen voor de wederopbouw. Op 12 oktober 1945 kwam de "Jan Brons" tijdens dichte mist in aanvaring met het Griekse schip s.s."Panaghis" en is als gevolg hiervan gezonken. Op 25 mei 1946 komt Jakob Oorburg, op 79-jarige leeftijd, te overlijden. In 1947 werd bij Scheepswerf-Bodewes te Hoogezand, de "Jakob Oorburg" gebouwd. Het ontwerp en de bestelling werden nog gedaan door de reder Jakob Oorburg. Nog te vermelden is, dat kleinkinderen van Jakob Oorburg op het schip hebben gevaren. Dit waren Cornelis Tammes en Jakob Alkema, eerstgenoemde als matroos en gemachtigde voor zendapparatuur en Jakob Alkema later als gezagvoerder met diploma Grotehandelsvaart. De rederij "Erven Oorburg" hebben in 1962 het schip verkocht.
1947-10-02: NvhN 02-10-1947: „JAKOB OORBURG” te water gelaten. Bij Bodewes' Scheepswerven te Martenshoek werd gisteren te water gelaten de stalen motorcoaster „Jakob Oorburg" groot ca. 575 ton D.W. voor rekening van de erven J. Oorburg te Groningen. Het schip is gebouwd onder Klasse British Corporation en Scheepvaartinspectie Atlantische Vaart, ter vervanging van de gedurende de oorlog door oorlogshandelingen verloren gegane „Jan Brons". Het schip wordt voorzien van een 420 p.k. Brons motor. De kiel is gelegd voor een dito schip voor rekening van de erven J. Buining ter vervanging van de verloren gegane „Prinses Irene".
1947-12-08: Op 08-12-1947 als JAKOB OORBURG, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1132.67 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 02-12-1947 no. 7190, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2306 Z GRON 1947 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 4.92 m. uit de hekplaat, 0.25 m. uit de lengteas, 1.62 m. boven dek.
1947-12-13: NvhN 13-12-1947: Proefvaart „JAKOB OORBURG”. Op de Eems te Delfzijl werd de goed geslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe stalen motorschip „Jakob Oorburg", gebouwd bij „Bodewes Scheepswerven" te Martenshoek. Het is een raised-quarterdekschip, groot ca. 575 ton D.W., voorzien van dubbele bodem, twee masten met 2 stuks 2 tons motorhijslieren, en is voorzien van een 420 P.K. Bronsmotor, welke het schip een snelheid gaf van 11,8 mijl. Het geheel is gebouwd onder British Corporation en Scheepvaartinspectie onbeperkte vaart, met certificaat houtvaart en haveninspectie. Het schip is gemeten 399,83 Reg. ton en vertrekt dezer dagen naar Emden om te laden voor Engeland.
1977-11-18: Classed BC until 18/11/77
1986-10-00: Final Fate:
In 10.1986 door het "Department of Fisheries" tot zinken gebracht als kunstmatig rif. Het wrak ligt rechtop op een diepte van ± 20 meter net ten zuiden van Marigot Baai aan de westkust van St. Lucia. Het is een geliefd duik opject.


Gezagvoerders

 

ALKEMA, JACOB WIEBE

Familiegegevens

 

Jacob Wiebe (Jaap) werd geboren op 07.06.1933 te Groningen als z.v. Luitje Alkema (timmerman) en Jakoba Oorburg.

Jacob trouwde op 01.04.1958 met Anje Jantje Kreuijer – geb.  29.12.1933 te Groningen – d.v. Eltje Kreuijer (slager) en en Clasina Tietjens. (1912-1991)

Anje Jantje (Ans) overleed op 27.12.2018 te Groningen.

Jacob overleed op 08 juni 2020 te Oosterhogebrug (Groningen) (87).

 

Kinderen

-    Luc Eltjo

 

Opleiding

Volgde de opleiding voor stuurman G.H.V. aan de Zeevaartschool ‘Abel Tasman’ te Delfzijl.

 

De schepen van de kapitein

 

*   19.. – 19.. JACOB OORBURG

Overige bijzonderheden

Jaap stopte met varen en nam de slagerij over van zijn schoonvader en werd slager aan de Oosterhamriklaan te Groningen. Woonde in Oosterhogebrug (Groningen).

Datum vanaf: 195?
Kapitein: Alkema, Jacob Wiebe

Afbeeldingen


Omschrijving: De JAKOB OORBURG in aanbouw op de helling van Scheepswerf Bodewes in 1947
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Werf

Omschrijving: De JAKOB OORBURG uitgehaald van de werf (foto Dec. 1947)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Werf

Omschrijving: JAKOB OORBURG op proefvaart 11-12-1947
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: JAKOB OORBURG
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving:
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: JAKOB OORBURG
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: EMSLAND
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: EMSLAND augustus 1966 te Londen
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: EMSSTROM
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Pasma, M.J.

Omschrijving: EMSTROM 19 juli 1975 te Rotterdam
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De EMSSTROM in de Oostersluis te Groningen. (foto: begin 70er jaren)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Groot, Harry de

Omschrijving: LESLEEN M
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Mac Fie, D. (Donald)

Omschrijving: LESLEEN M te Santa Lucia
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname