Inloggen
JAGA - ID 3120

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 517004-
Nat. Official Number: 2407 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each, 2 winches.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 161
Launch Date: 1948-07-24
Delivery Date: 1948-11-03
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 6287, 9 7/16-14 3/16
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 228.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 115.00 Net tonnage
Deadweight: 275.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13450 Cubic Feet
Bale: 12750 Cubic Feet
 
Length 1: 39.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.63 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.51 Meters Depth, moulded
Draught: 2.46 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-12-1960
Type: Lengthened
Omschrijving: Bij Scheepswerf Niestern te Groningen verlengd: Brt 248, Nrt 154, Dwat 345. Loa 45,01 Ll 42,71 B 6,63 H 2,50 Dg 2,46. Grain 18000, Bale 17000.

Ship History Data

Date/Name Ship 1948-11-03 JAGA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Laurens Mulder, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEYV

Date/Name Ship 1956-01-24 JANNY
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. 'Express' (50% Kamp's Scheepvaart- en Handelmij en 50% Freight Express Ltd) en N.V. Eerste Nederlandsche Maatschappij tot Verzekering van Risico in Loterijen (Lotisco) (50%), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEZR
Additional info: N.V. Express & Harm Borgers, Appingedam ieder 1/2.

Date/Name Ship 1956-02-16 JANNY
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Borgers & Gerrit Bos, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PEZR

Date/Name Ship 1966-06-17 JANNY
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Borgers & Jacob Wilhelmus Niesing, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PEZR

Ship Events Data

1948-11-10: Op 10-11-1948 als JAGA, zijnde een motorschip, groot 646.25 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 04-11-1948 no. 7512, liggende te Delfzijl, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2407 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis op verhoogd achterdek, 4.93 m. uit de hekplaat, 0.70 m. uit de lengteas, 1.62 m. boven het dek.
1956-01-11: M.s. JAGA verkocht naar Appingedam. Het te Delfzijl thuis horende motorschip Jaga van de heer L. Mulder te Delfzijl is verkocht aan de heer H. Borgers te Appingedam, die het schip onder de nieuwe naam Janny in de vaart zal brengen, met als thuishaven Appingedam. De Jaga behoort tot het gladdek type en heeft een deadweight van circa 275 ton. Het schip werd in 1948 gebouwd bij de scheepswerf cv. A. Apol te Wirdum. In de machinekamer staat een 150 p.k. motor opgesteld.
1960-12-28: NvhN 28-12-1960: JANNY vaart weer. Het motorschip Janny van de rederij H. Borgers e.a. te Appingedam, dat bij de N.V. Niestern's Scheepswerven te Groningen zes meter werd verlengd, is weer in de vaart gebracht. Het schip behoort tot het gladdektype en werd in 1948 gebouwd bij de scheepswerf A. Apol te Wirdum. Het werd destijds onder de naam Jaga in de vaart gebracht. Door de verlenging is het schip van 265 ton op 345 ton d.w. gebracht. De kubieke inhoud voor balen is thans 17.000 cbft. De Janny is het eerste schip, dat bij genoemde werf werd verlengd.
1967-01-27: Final Fate:
Tijdens stormweer, waarschijnlijk door lekkage, gezonken 7 mijl N.N.O. van Kentish Knock Light Vessel. Ze was onderweg van Grimsby (24 jan. vertrokken) naar Le Havre met 280 ton titaniumoxyde in papieren zakken. De bemanning werd gered, kapitein Niesing en de stuurman door de Nederlandse kustvaarder 'Equator' en de overige drie opvarenden konden door de Britse veerboot 'Suffolk' aan boord worden genomen.
Het Vrije Volk 26-01-1967: Bemanning veilig. Kustvaarder JANNY gezonken. (Van een onzer verslaggevers) De uit - Appingedam afkomstige coaster Janny (248 brt.) is ter hoogte van het lichtschip Kentisch Knocklight op ongeveer 15 mijl ten zuidwesten van Harwich gezonken. De vijfkoppige bemanning heeft de kustvaarder veilig kunnen verlaten. De kapitein J. W. Niesing (34) uit Vlaardingen en de stuurman F. A. Boekhoudt (22) uit Enschede, zijn aan boord genomen door de Groninger kustvaarder EQUATOR, die na de noodseinen onmiddellijk ter assistentie kwam. De drie anderen, vermoedelijk twee Portugezen en een Engels meisje, zijn overgestapt op een nog niet nader bekend geworden schip. Men vermoedt, dat het schip veel water heeft gemaakt. Dit stemt overeen met de berichten afkomstig uit het radioverkeer. De Janny; die in time-charter voer voor Freight Express te Londen, was vermoedelijk geladen met ijzer. De kustvaarder is eigendom van H. Borgers en anderen te Appingedam.

NvhN 26-01-1967: Groninger coaster haalt op nippertje mensen van andere kustvaarder uit Groningen. (Van een onzer verslaggevers) Slechts drie minuten nadat kapitein J. W. Niesing (34 jr.) uit Vlaardingen en stuurman F. A. Boekhoudt (22) uit Enschede bij zwaar stormweer voor de Engelse zuidoost-kust door de Groninger kustvaarder Equator van de eveneens uit Groningen afkomstige kustvaarder Janny gehaald waren, zonk vannacht omstreeks één uur dit 335 ton d.w. vrachtscheepje. De drie andere opvarenden, waarbij ook de kokkin, werden door de Britse veerboot Suffolk Ferry aan boord genomen. Deze opvarenden hadden in een eerder stadium de zinkende kustvaarder verlaten. Op het ogenblik, dat de Janny vannacht noodseinen uitzond en om onmiddellijke bijstand vroeg, was de kustvaarder ter hoogte van het lichtschip Kentisch Knocklight op ongeveer 15 mijl ten zuidwesten van Harwich. De Equator voer toen ongeveer vijf mijl van de Janny en begaf zich daarop snel naar het in nood verkerende schip. Uit het radioverkeer bleek, dat de Janny water maakte. Gemeld werd, dat in zware zee de ruimen volliepen. Drie van dij vijf opvarenden verlieten het schip in een reddingboot, waarnaar de Suffolk Ferry later bij het licht van schijnwerpers van enkele andere schepen, die te hulp gesneld waren, ging zoeken. Om 1.22 uur rapporteerde de Equator (640 ton d.w.) twee mensen te hebben gered. Voorts werd gemeld, dat op dat moment de Janny zonk. De Groninger coaster nam eveneens de scheepshond van de Janny aan boord. Dertien minuten na de melding van de Equator kwam van de Suffolk het bericht, dat ook de drie andere opvarenden in veiligheid waren. Ze werden meegenomen naar Harwich. De Janny is eigendom van kapitein Niesing en van de heer H. Borgers te Haren. Zij vaart in time-charter voor Freight Express te Londen en vervoerde op de laatste reis een lading ijzer. Het schip werd in 1948 bij Apol te Wirdum gebouwd en werd in 1960 bij Niestern Groningen verbouwd, waarbij het ook langer werd gemaakt. Ongeveer tien jaar geleden kreeg het de huidige naam, voorheen voer het onder de naam Jaga. De "kapitein en de stuurman gaan met de Equator naar IJmuiden. Ze worden daar vanmiddag omstreeks twee uur verwacht. De opvarenden, die door de Suffolk zijn opgepikt, zijn de matroos M. C. Stikker uit Hendrik Ido Ambacht, de matroos o.g. A. G. van Jolen uit Rotterdam en de kokkin Pat Smith. Friese koerier 26-01-1967: Groninger kustvaarder bij Engeland gezonken. Harwich (ANP) _ De uit Appingedam afkomstige en. 248 ton metende coaster Janny is gisteren op ongeveer 15 mijl ten zuidwesten van Harwich gezonken. De vijfkoppige bemanning is aan boord genomen door een nog onbekend gebleven schip. Waarschijnlijk is het de Groningse kustvaarder Equator, die hulp heeft verleend, want toen de Janny noodseinen ging uitzenden, meldde de Equator dat men er onmiddellijk heen zou varen. De kapitein van de Janny (het schip maakte aanvankelijk niet zo veel water) wilde eerst met een van de opvarenden aan boord blijven. Dit bleek echter onmogelijk.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De proefvaart 3 november 1948.
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: JAGA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JANNY
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JANNY
Gemaakt door: Mol, J. (Han)