Inloggen
JAEDJOER - ID 3119

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1821 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 214
Launch Date: 1937-12-09
Delivery Date: 1938-01-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5713 Type T (240x260)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 309.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 142.00 Net tonnage
Deadweight: 405.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19413 Cubic Feet
Bale: 18300 Cubic Feet
 
Length 1: 38.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.47 Meters Depth, moulded
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-01-25 JAEDJOER
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Evert Wicherts, Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PEYV

Date/Name Ship 1941-12-06 LOLA
Manager: Robert M. Sloman Jr., Hamburg, Germany
Eigenaar: Partenreederei 'Lola', Hamburg, Germany
Shareholder: Deutsches Reich
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1942-05-23 JAEDJOER
Manager: Mittelmeer-Reederei G.m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1937-12-10: NvhN 10-12-1937: Delfzijl. Van de werf van de Gebr. Niestern werd met goed gevolg een motorschip te water gelaten, in aanbouw onder klasse Bureau Veritas, groote kustvaart, voor rekening van kapt. J. E. Wichers, Vlaardingen. Het schip met afmetingen van 41.50 X 7.30 X 3.08 M. en een D.W. van 410 ton, zal worden voorzien van een Brons motor van 200 p.k.
1938-00-00: De naam 'Jaedjoer' is samengesteld uit de eerste twee letters van de namen Jan, Ed, Joop en Ernst.
1938-01-18: Op 18-01-1938 als JAEDJOER, zijnde een motorvrachtschip, groot 874.58 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 14-01-1938 no. 5561, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1821 Z GRON 1938 op het achterschip aan SB zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1938-01-26: NvhN 26-01-1938: Delfzijl. Op de Eems vond de goedgeslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. JAEDJOER gebouwd op de werf van Gebr. Niestern te Delfzijl voor kapt. J. E. Wichers te Delfzijl, onder klasse Bureau Veritas en Scheepv.Inspectie groote kustvaart. Het schip is voorzien van een dubbele bodem, volgens Niestern's patent. Het heeft twee stalen masten, die elk van een stalen laadboom voorzien zijn. Verder is het gebouwd met bak en met kruiser-hek en het heeft een plaatvoorsteven. Op het bakdek is een motorlier geplaatst, die aangedreven wordt door een Deutz motor van 10—12 p.k. Deze motor is in een hut onder het bakdek geplaatst en kan tevens de ankerlier, die ook op het bakdek geplaatst is, aandrijven. De achterste laadlier wordt eveneens door een Deutz motor van 10—12 P.k. aangedreven. Deze motor is in de motorkamer geplaatst en doet hier tevens als hulpmotor dienst. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 4 cyl. Brons motor van 200 p.k. opgesteld. Proef snelheid 9½ mijl. De verlichting is electrisch. De afmetingen van het schip zijn 41.50X7.30X3.08 M. Het meet bruto 309 en netto 142 Reg. ton met een d.w. van 410 ton.
1938-03-12: NvhN 12-03-1938: Delfzijl. Het motorschip JAEDJOER, kapt. Wicherts, liep hier heden als bijlegger binnen om alhier van andere ankers te worden voorzien. Het schip is beladen met uien van Gdingen naar Londen.
1940-02-01: De Maasbode 02-02-1940: m.s. JAEDJOER. Terneuzen. 1 Februari. Het Ned. motorschip „Jaedjoer", dat machineschade bekomen had is van Terneuzen naar Vlissingen gesleept, alwaar de schade hersteld zal worden.
1940-07-17: NvhN 17-02-1941: Uit den Groninger Gemeenteraad. Rechtsvordering. Voordracht van Burg. en Weth. nopens het Instellen van een rechtsvordering tegen J. E. Wicherts te Haren (Gr.) In den morgen van den 17den Juli 1940 is het aan de gemeente Groningen toebehoorend brugwachtersverblijf bij de Museumbrug beschadigd door aanvaring met het aan den heer J. E. Wicherts te Haren (Gr.) toebehoorende motorschip „JAEDJOER". De eigenaar-reeder is ondanks herhaalde aanmaningen tot dusverre in gebreke gebleven de met de herstelling der schade gemoeide kosten ad f 72.57 aan de gemeente te vergoeden. B. en W. stellen voor een rechtsvordering in te stellen.
1941-05-05: Final Fate:
Op 05.05.1941 door de “Hafenuberwachungsstelle Delfzijl “ in beslag genomen. Na ondertekening van de “Sonderregelung” dezelfde dag voor gebruik in de Duitse bezette gebieden vrijgegeven. Op 16.06.1941 door de KMD (Kriegsmarinedienststelle) Rotterdam, te Delfzijl in beslag genomen voor Sonderunternehmen Oberst Veltjens. (Oberts Veltjens -luftwaffe- te Berlin is “Bevolmachtigde fur Sonderaufgaben” (in dit geval voor transporten langs ongebruikelijke wegen) bij “Beauftragten fur den Vierjahresplan (Reichmarchal Goring). De “JAEDJOER” wordt (met meerdere kustvaarders te Delfzijl door een Spaanse bemanning overgenomen en uitgerust voor een reis naar Bayonne (Fra). 23.06.1941 naar Hoek van Holland overgebracht. Op 27.06.1941 in konvooi naar Cherbourg vertrokken. 12.1941 door bemiddeling van ROWAK te Berlijn, door het Duitse rijk aangekocht. 06.12.1941 LOLA van Partenreederei “Lola”, (in beheer bij Sloman te Hamburg) Hamburg. Het schip is ingedeeld bij “Seetransportstelle “Tripolis” voor transporten naar de Noord-Afrikaanse kust. 21.12.1941 overgedragen aan Partenreederei “Lola” (DXJR) te Hamburg. In12.1941 gecamoufleerd passeerd het schip de Straat van Gibraltar en vaart naar Oran. Daar weigert de bemanning door te varen naar Italie. 02.1942 te Melilla-Spaans Marokko- binnengelopen, onder de Spaanse vlag en onder de naam “LOLA” . Door de “Deutsche Einkaufskommision Nordafrika” beheerd, tot aan de wisseling van de bemanning. In 03.1942 overgedragen aan Seetrapochef Italien. Op 21.04.1942 onder de Reichsflagge te Algiers binnengelopen. Op 25.04.1942 te Algiers door de KM Hamburg gevorderd als transportschip. Op 12.05.1942 vertrekt het schip van Algiers naar zee. Op 19.05.1942 op bevel van OKM (Oberkommando der Kriegsmarine) hernoemd in JAEDJOER (Omgedoopt omdat er al een Zweedse “LOLA” in de Middellandsche Zee voer en om verwarring te voorkomen). 23.05.1942 omdat het schip al sinds 12 mei op zee is, wordt nu pas in haar KTB (Kriegstagebuch) de naam veranderd van “LOLA” in “JAEDJOER” . 28.07.1942 aankomst te Tobroek. In 09.1942 vaart het schip in de Aegieische Zee. 08.10.942 aankomst te Napels. In 12.1942 wordt het schip overgedragen aan de Mittelmeer Reederei GmbH te Hamburg. (als bevrachter) Op 11.12.1942 via Palermo te Hamanet aangekomen. Op 12.12.1942 te Susa wordt door haar “Bordflakkommando“ (Marinebordflakabteilung Sud) tijdens een luchtaanval twee vliegtuigen neergehaald. Op 12.02.1943 in de Middellandse Zee bij Ras Mahmur met 250 ton munitie op een mijn gevaren en gezonken. (Op 02-02-1942 teboekgesteld als eigendom van de Staat der Nederlanden. Deze teboekstelling bij het Kadaster wordt op 30-05-1942 doorgehaald.)

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de 'Jaedjoer' op 25 jan. 1938
Gemaakt door: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: 'Jaedjoer' (bj 1938)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Jaedjoer in 1942 in Marsa Matruh, Egypte.
Gemaakt door: Bundesarchif