Inloggen
JACOB VAN HEEMSKERCK - ID 3102


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Nat. Official Number: 11758 ROTT 1919
Categorie: Tug
Voorstuwing: Steamship
Type: Zeesleepboot
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf & Gashouderbouw v/h Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 136
Launch Date: 1919-00-00
Delivery Date: 1919-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 700
Power Unit: IHP (IPK)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 314.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 26.00 Net tonnage
 
Length 1: 40.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.10 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.35 Meters Registered
Depth: 3.85 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-05-13 JACOB VAN HEEMSKERCK
Manager: N.V. Bureau Wijsmuller, Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaart Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Bureau Wijsmuller, Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaart Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: IJmuiden / Netherlands
Callsign: PCSB

Date/Name Ship 1919-07-00 TEMPÊTE
Manager: Société Maritime Nationale, Marseille, France
Eigenaar: Chemins de Fer de l'Etat Français, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Date/Name Ship 1926-05-05 EEMLAND
Manager: John Kievits & Co. N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: John Kievits & Co. N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCSB

Date/Name Ship 1927-00-00 EEMLAND
Manager: Societe pour la Manutation dans les Ports de Congo , Matadi, Belgian Congo
Eigenaar: Societe pour la Manutation dans les Ports de Congo , Matadi, Belgian Congo
Shareholder:
Homeport / Flag: Matadi / Belgian Congo

Ship Events Data

1917-00-00: Besteld door Joh. Kievits & Co.
1960-00-00: Final Fate:
Verloren gegaan tijdens de Congolese revolutie.

Afbeeldingen


Omschrijving: JACOB VAN HEEMSKERCK
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: JACOB VAN HEEMSKERCK
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: JACOB VAN HEEMSKERCK
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Scheepsbouw. De voor de N.V. Bureau Wijsmuller, Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaart Maatschappij nieuwgebouwde zeesleepboot "Jacob van Heemskerck", waarvan de afmetingen zijn: 40.00 M. over dek, 38.50 tussen de loodlijnen, 7.30 M. breed en 3. M. holte; afmetingen machine-cilinders: 10 X 26 X 42 met 24 duim slag en een ketel van 205 M2. verwarmend oppervlak, heeft met goed gevolg op 13 mei 1919 haar proefvaart gemaakt.

De "Jacob van Heemskerck" werd gebouwd door de firma Jonker & Stans te Hendrik-Ido-Ambacht, terwijl de machine- en ketelinstallatie geleverd werden door de N. V. Machinefabriek "Bolnes; de ketel gebouwd door de Maatschappij De Schelde.
De "Jacob van Heemskerck" is verder voorzien van elektrisch licht, draadloze telegrafie-installatie en is uitgerust met een sterk zoeklicht, geplaatst op de hut voor de draadloze telegrafie.

De "Jacob van Heemskerck" werd door N.V. Bureau Wijsmuller vrijwel meteen na oplevering verkocht aan Chemins de Fer de l'Etat Francais (Société Maritime Nationale) te Marseille.

Die gaf Bureau Wijsmuller opdracht om de "Jacob van Heemskerck" uit te brengen naar Marseille - Frankrijk via New York – Verenigde Staten, waar een sleepboot en een lichter lagen die naar Frankrijk moesten worden versleept.

De "Jacob van Heemskerck" vertrok vanuit Rotterdam op 5 mei 1919 naar New York – Verenigde Staten.

De "Jacob van Heemskerck" zette eerst koers naar Cardiff – Engeland voor kolen. Na gebunkerd te hebben in Cardiff – Engeland vertrok de "Jacob van Heemskerck" naar New York – Verenigde Staten waar de "Jacob van Heemskerck" op 24 mei 1919 arriveerde.

In New York – Verenigde Staten werd de sleepboot "Ignacio Agramento" en de lichter "Agada" sleepklaar gemaakt.

Op 9 juni 1919 vertrok de "Jacob van Heemskerck" met de sleepboot "Ignacio Agramento" en de lichter "Agada" op sleeptouw naar Marseille - Frankrijk.

Eind juni 1919 werd de haven van Ponta Delgada op de Azoren aangedaan voor bunkers.

Op 12 juli 1919 passeerde de "Jacob van Heemskerck", met de sleepboot "Ignacio Agramento" en de lichter "Agada" op sleeptouw Gibraltar.

Aankomst en aflevering van de sleep en de "Jacob van Heemskerck" te Marseille - Frankrijk, omstreeks 23 – 26 juli 1919.

Na aankomst te Marseille - Frankrijk kwam de "Jacob van Heemskerck" voor Chemins de Fer de l'Etat Francais (Société Maritime Nationale) te Marseille in de vaart onder de naam "Tempête".

5 mei 1926 werden de "Ouragan" ex "Drente"(1) en de "Tempête" ex "Jacob van Heemskerck"(1) van de Société Maritime Nationale te Marseille aangekocht door de firma J. Kievits & Co. uit Amsterdam, die de "Tempête" in de vaart bracht onder de naam "Eemland".

De "Eemland" (ex "Tempête", ex "Jacob van Heemskerck"(1)) vertrok op 12 mei 1926, met een bemanning aan boord van Bureau Wijsmuller, vanuit Le Havre - Frankrijk, naar Amsterdam.

De "Eemland" (ex "Tempête", ex "Jacob van Heemskerck"(1)) arriveerde op 14 mei 1926 vanuit Le Havre - Frankrijk, in Amsterdam.

Een jaar later, in 1927 werd de "Eemland" echter alweer doorverkocht.

Onder dezelfde naam werd de "Eemland" eigendom van Société pour la manulation dans les ports du Congo gevestigd te Matadi - Congo (Zaïre).

Tijdens de opstand in 1960 werd de "Eemland" tot zinken gebracht in Belgisch Congo.