Inloggen
JACOB - ID 3099


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-02-12 / 1919-06-03 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Nat. Official Number: 10722 ROTT 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 32
Delivery Date: 1918-02-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Gloeikop, 15 3/4-17 3/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 354.71 Gross tonnage
Net Tonnage: 266.60 Net tonnage
Deadweight: 500.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 2: 42.45 Meters Registered
Beam: 8.05 Meters Registered
Depth: 2.25 Meters Depth, moulded
Draught: 3.48 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-02-12 JACOB
Manager: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Neerlandia', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het Motorschoenerschip 'Jacob', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCQN

Ship Events Data

1917-10-06: In het zeeregister op 6 oktober 1917 P. Jonker, Rotterdam.)
1918-02-13: Dagregister deel 22, nummer 165, dertien Februari 1900 achttien. De ondergeteekende Carl Hetzel, koopman wonende te Rotterdam, in zijne hoedanigheid van Directeur der aldaar gevestigde Naamlooze Vennootschap Vrachtvaart Maatschappij “Neerlandia”, directrice der aldaar gevestigde Naamlooze Vennootschap Maatschappij tot exploitatie van het Schoenerschip “Jacob” verklaart dat de naamlooze Vennootschap Maatschappij tot exploitatie van het schoenerschip “Jacob” voornoemd, alzoo voor deze maatschappij handelende, de eenige eigenares is van het stalen motorschoenerschip genaamd “Jacob”, gemeten op bruto 1004.86 m3 of 354.71 tonnen van 2.83 m3 en netto 755.22 m3 of 266.60 tonnen van 2.83 m3 welk schip nog nimmer in de openbare registers is te boek gesteld. Rotterdam 12 Februari 1918. Getekend C. Hetzel. In de kantlijn staat bijgeschreven: Gebrand met het merk 10722 ROTT 1918 door den scheepsmeter A. Smit te Groningen.
1918-11-08: Na ten gevolge van de oorlogsomstandigheden geruime tijd opgelegd te zijn geweest, vertrok de JACOB op 30 oktober 1918 met 200 ton ballast op haar eerste reis van Amsterdam naar Sarpsborg. Om 20.00 uur op 8 november was de “Jacob” dwars van Lille Færder bij de ingang van de Oslofjord (Christianafjord). Er stond een harde wind uit het ZW , het weer was buïg , het grootzeil , schoenerzeil en de gereefde bazaan stonden bij. Er werd door middel van blauwlicht om een loods gevraagd (naar later bleek dreven er mijnen in deze buurt) De Fjord werd verder in gevaren, nadat het grootzeil was gestreken. De kapitein was van plan voorbij Stora Færder bakboord rond te gaan om alsnog een loods van Lille Færder aan te treffen. Het vuur van Fulehuk was in zicht. Plotseling viel een heftige bui in, het zicht was sterk verminderd , het schip weigerde om BB rond te gaan en luisterde niet naar het roer, de bazaanschoot brak en terwijl men bezig was het schoenerzeil te bergen zag men een klip voor zich, waarop de “Jacob“ vastliep. Het voorschip maakte water en de mensen gingen in de boten en verlieten het gestrande schip. De volgende morgen werden ze door een patrouille vaartuig opgepikt en vervolgens aan wal gebracht. De stranding vond plaats bij Store Ranõ, het schip is totaal wrak geslagen. N.B.Van invloed is geweest dat er onvoldoende van breedte kimkielen waren aangebracht, het roer te klein (breedte), het schip moeilijk manoeuvreerbaar was zoals ook het geval bij de “Carpe Diem “en “Harlingen” (Staatscourant 1918 nos. 86 en 87)
Op 8 november om 22.00 uur Kristianiafjord binnengelopen. Men wachtte op de loods maar toen deze niet kwam liep men verder de fjord binnen. Tijdens een plotseling opkomende bui luisterde het schip niet meer naar het roer en liep bij Fuglehuk (Store Rano) op een klip. Het voorschip maakte water en de acht bemanningsleden gingen in de sloepen. De JACOB werd geabandonneerd en het wrak werd in mei 1919 geborgen maar ging opnieuw verloren op 27 mei toen het bergingsschip, de bak SWIFT, kapseisde en zonk. De JACOB had door oorlogsomstandigheden te weinig olie aan boord.
1919-05-31: NRC 31.05.1919: Hamburg, 30 Mei:
De Nederlandsche driemastschoener 'Jacob' in November bij Fuglehuk in 15 ton 20 vaam water gezonken, is door de bergingsstomers 'Ulabrand' en 'Nap' achter de Gaas Eilanden in veiligheid gebracht. Het schip zit nog onder water, doch men hoopt het spoedig geheel boven water te brengen.
1919-06-03: Final Fate:
NRC 03.06.1919: Hamburg 2 Juni:
De Nederlandsche motorschoener 'Jacob', welke bij de Gaas Eilanden in veilgheid was gebracht, is aldaar tijdens de verdere bergingswerkzaamheden tezamen met de ponton, waarmee het schip zou worden gelicht, in dieper water gezonken. De berging van den schoener met de ponton is opgegeven. Het verlies der bergingsmaatschappij is meer dan 100.000 Kronen.