Inloggen
JABA - ID 3093

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5421807
Nat. Official Number: 1781 Z GRON 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 153
Launch Date: 1937-03-24
Delivery Date: 1937-04-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutsche Werke A.G., Kiel, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutsche Werke Type (280x420)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 95.00 Net tonnage
Deadweight: 277.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13030 Cubic Feet
Bale: 12330 Cubic Feet
 
Length 1: 36.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.60 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.40 Meters Depth, moulded
Draught: 2.65 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1963
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd te Amal: Brt 250 Nrt 122 Dwat 276 Loa 41,53 Ll 38,26 en in gebruik als veerboot voor ca. 100 passagiers over de Kalmarsund.

Datum 00-00-1975
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 300 Pk Volvo-Penta Type (130x150) 8 Kn en weer in gebruik als vrachtschip met 2 masten.

Ship History Data

Date/Name Ship 1937-04-18 JABA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Baas, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEYI

Date/Name Ship 1953-04-24 JABA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Grace Laurie Baas-Piper (Erven Jacob Baas), Southampton, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEYI

Date/Name Ship 1958-02-26 ÖLANDSUND II
Manager: Börje Hagman e.a., Degerhamn op Öland, Sweden
Eigenaar: Börje Hagman e.a., Degerhamn op Öland, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Degerhamn op Öland / Sweden
Callsign: SHGY

Date/Name Ship 1963-00-00 ÖLANDSUND II
Manager: P/R Hjalmar E.S. Hagman, Degerhamn op Öland, Sweden
Eigenaar: P/R Hjalmar E.S. Hagman, Degerhamn op Öland, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Degerhamn op Öland / Sweden
Callsign: SHGY

Date/Name Ship 1973-00-00 EKSUND
Manager: Evert K.A. Ekeroth, Kalmar, Sweden
Eigenaar: Evert K.A. Ekeroth, Kalmar, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SHGY
Additional info: Zkr. 125.000,--

Date/Name Ship 1977-00-00 EKSUND
Manager: Bruno E.E. Gustavsson, Kalmar, Sweden
Eigenaar: Bruno E.E. Gustavsson, Kalmar, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SHGY

Date/Name Ship 1987-06-00 EKSUND
Manager: Coralspring Navigation S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Coralspring Navigation S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP4674

Ship Events Data

1937-03-00: Schuttevaer 27-03-1937: Deze week werd met goed gevolg van een der hellingen van de scheepswerf "Gideon" van J. Koster Hzn. te Groningen het motorzeevrachtschip "JABA" te water gelaten, in aanbouw voor rekening van kapt. J. Baas te Groningen. Het schip is groot 285 ton d.w. en wordt voorzien van een 150 Pk Deutsche Werke motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor clasificatie groote kustvaart.
1937-04-23: Op 23-04-1937 als JABA, zijnde een motorzeevrachtschip metende 565.60 m3, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Gronigen, ten verzoeke van Jacob Baas, schipper te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1781 Z GRON 1937 op het achterschip aan stuurboordzijde op ingang op verhoogd achterdek.
1937-04-28: NvhN 29-04-1937: Proefvaart m.s. „JABA”. Woensdag 28 April vond op de Eems de proefvaart plaats met het door de Scheepswerf „Gideon" J. Koster Hzn. te Groningen voor rekening van kapt. J. Baas te Groningen gebouwde motor, zeevrachtschip „Jaba". Het schip heeft een deadweight van 285 ton en is voorzien van een 150 P.K. Deutsche Werke motor, waarmede op de proefvaart een snelheid werd bereikt van ruim 8 mijl. Voor de aandrijving van hulp-compressor, hulp-lenspomp en dynamo is in de motorkamer een 10 P.K. Deutz hulpmotor opgesteld. Het schip is voorzien van een Mannesmann mast met Mannesmann-laadboomen, terwijl het laden en lossen geschiedt met een motorlaadlier met 10 P.K. Deutz motor, waarmede 2 ton kan worden geheven. De bouw geschiedde onder toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor classificatie groote kustvaart, hoogste klasse. Het hijschtuig werd geleverd met certificaat Stuwadoorswet. Na afloop van de proefvaart werd het schip zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.
1937-12-30: NvhN 30-12-1937: Delfzijl. Het motorschip JABA, kapt. Baas, liep hier gisteren als bijlegger binnen. Het schip is beladen met gez. hout op weg van Klaipeda met bestemming West Hartlepool.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. Nam, onder Britse vlag, van 26 mei tot 1 juni 1940 deel aan de evacuatie van Duinkerken (Operatie Dynamo) en redde 469 personen. Nam ook deel aan de evacuatie van Le Havre (Operatie Cycle). In juni 1940 weer onder Nederlandse vlag. Op 1 juni 1945 weer terug aan de eigenaar.
1953-03-13: Jacob Baas (49) overleden te Rotterdam.
1958-03-25: NvhN 25-03-1958: JABA naar Zweden verkocht. De Groninger kustvaarder JABA van de rederij m.s. Jaba, is naar Zweden verkocht, waar het schip onder de nieuwe naam Oelandsund in de vaart zal wprden gebracht. De Jaba meet plm. 277 d.w. en behoort tot het gladdektype. Het schip werd in 1937 gebouwd bij Scheepswerf J. Koster Hzn. te Groningen en is voorzien van een 150 PK motor.
1973-10-29: Op 29.10.1973 na aankomst te Kopenhagen van Kalmar met steen, brak er in de vroege ochtend brand uit op het achterschip waarbij de verblijven geheel uitbranden. Een bemanningslid en een vrouw kwamen hierbij om het leven.
1987-11-00: Final Fate:
Brest binnengebracht met munitie (smokkel van wapens vanuit het Midden Oosten voor de IRA in Ierland) en op 15 juni 1992 is ze door de Franse Marine buiten Brest tot zinken gebracht.

Afbeeldingen


Omschrijving: Jaba 1937
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Jaba 1937
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Jaba 1937
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Jaba 1937
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: OLANDSUND II in het dok te Karlskrona
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Dok