Inloggen
J.B. AUG. KESSLER - ID 3091

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Spar deck
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 185
Launch Date: 1902-09-11
Delivery Date: 1902-12-07
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 41 & 68 - 45
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5104.13 Gross tonnage
Net Tonnage: 3197.80 Net tonnage
Deadweight: 6728.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 304000 *** Onbekend ***
 
Length 1: 377.0 Feet (British) Registered
Beam: 50.0 Feet (British) Registered
Depth: 29.6 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1924
Type: Remeasurement
Omschrijving: in 1924 hermeten; sindsdien 5131,45 ton bruto / 2998,98 ton netto

Ship History Data

Date/Name Ship 1902-12-07 J.B. AUG KESSLER.
Manager: N.V. Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Exploitatie van Petroleumbronnen in Nederlandsch-Indië, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Exploitatie van Petroleumbronnen in Nederlandsch-Indië, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PHGQ

Date/Name Ship 1916-00-00 J.B. AUG. KESSLER
Manager: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PHGQ
Additional info: call sign since 1934: PFCM

Ship Events Data

1902-09-11: DS 01.09.1902: Morgen zal van de werf Mij. Fijenoord te Rotterdam te water worden gelaten het tankstoomschip J.B. AUG. KESSLER in aanbouw voor de Koninklijke Mij tot Exploitatie van Oliebronnen te Den Haag. (opm: het schip is op 2 september echter op de helling blijven steken. Volgens het Rotterdams Nieuwsblad is het schip pas op 11 september te water gelopen.)
1902-12-03: Proefvaart van de stoomtanker J.B. AUGUST KESSLER van de Koninklijke Maatschappij tot Exploitatie van Petroleumbronnen in Nederlandsch Oost-Indië te Den Haag, gebouwd op de werf van het Etablissement 'Fijenoord'. Het schip, gebouwd onder toezicht van ir. J.W. Tideman, is het eerst gebouwde grote petroleumtankschip voor bulktransport in Nederland.
1917-03-27: De tanker s.s. J.B. AUGUST KESSLER (1902) van de Petroleum Maatschappij 'La Corona' onder kapitein F.J. van der Biesen wordt op 40 zeemijl van Styart Point (zuidkust van Engeland) getorpedeerd. De bemanning weet zich hierbij met twee sloepen in veiligheid te brengen. Het tankschip brandt geheel uit, doch kan drijvende worden gehouden later Falmouith worden binnengebracht. Het schip zal later worden hersteld en tot 1936 in dienst blijven. Bron: 'De Zee' (1917)
1927-01-18: Op 18.01.1927 liggende te Suez voorzien van een nieuw brandmerk: 20 Z 'S HAGE 1926
1936-01-04: Final Fate:
De J.B.AUG. KESSLER is in december 1935 voor sloop verkocht aan de China Shipbreaking co. Ltd., Shanghai. Zij arriveerde op 4 januari 1936 op haar laatste reis te Shanghai.

Afbeeldingen


Omschrijving: De J.B. AUGUST KESSLER in aanbouw
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie