Inloggen
IXION - ID 3089


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1902-09-00 / 1911-10-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scott & Co., Greenock, Great Britain
Werfnummer: 304
Launch Date: 1892-11-23
Delivery Date: 1892-12-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Greenock Foundry Company, Greenock, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2285
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 38 & 62 - 54
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3488.65 Gross tonnage
Net Tonnage: 2152.75 Net tonnage
Deadweight: 4530.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 108.12 Meters Registered
Beam: 13.00 Meters Registered
Depth: 8.10 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Ship History Data

Date/Name Ship 1892-12-29 IXION
Manager: Alfred Holt & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Ocean Steam Ship Company Ltd, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1902-09-00 IXION
Manager: Firma Meyer & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij 'Oceaan' N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Alfred Holt & Co.
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend
Callsign: PCMH

Ship Events Data

1911-10-01: Final Fate:
De IXION vertrok op 30 september 1911 van Tandjong Priok naar Amsterdam met een lading copra, tabak en stukgoederen. Op 1 oktober 1911, te ongeveer 21.30 uur brak brand uit in de fan place, vermoedelijk ontstaan door broei in de kolenbunkers. Men bevond zich toen op 04º45'ZB en 102º15'OL. De brand greep zo snel om zich heen, dat pogingen tot blussen niet baatten en de IXION moest in allerijl worden verlaten. Bij het verlaten van het schip verging een vlot en een reddingboot werd door het nog vaart lopende schip overvaren. Van de 57 leden der bemanning kwamen 24 personen om het leven. De overlevenden werden in de enige nog bruikbare sloep op 2 oktober 1911 om 12.00 uur gered door het Britse stoomschip GOOD HOPE.
Het brandende wrak werd op 6 oktober 1911 nog waargenomen door het Nederlandse stoomschip BESOEKI in positie 05º37'ZB en 103º59'OL en is daarna gezonken.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten