Inloggen
ISABEL - ID 3068

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1972
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7214698
Nat. Official Number: 4450 Z GRON 1972
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Voorwaarts' B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 205
Date Laid Down: 1971-11-00
Launch Date: 1972-04-19
Delivery Date: 1972-06-15
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15644 Type 12GV-H (220x380)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1404.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 977.00 Net tonnage
Deadweight: 2159.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 100245 Cubic Feet
Bale: 99715 Cubic Feet
 
Length 1: 71.28 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.51 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.61 Meters Depth, moulded
Draught: 4.96 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1994
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1994 hermeten: GT 1472, Nrt 805, Dwt 2159.

Ship History Data

Date/Name Ship 1972-06-15 ISABEL
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEXO

Date/Name Ship 1984-08-31 ISABEL
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Ketting, Middelstum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEXO

Date/Name Ship 1993-04-13 ISABEL
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Ketting en Pieter de Jong (Hoogkerk), Uithuizen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEXO

Date/Name Ship 1997-07-24 OMEGA 4
Manager: Amasus Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Omitron Shipping B.V. (Omega Shipping B.V.), Lemmer, Friesland, Netherlands
Shareholder: Ulbe Rienks Zwaga
Homeport / Flag: Lemmer / Netherlands
Callsign: PEXO

Date/Name Ship 2000-11-00 ISABEL I
Manager: Geo Shipping, Durres, Albania
Eigenaar: Geo Shipping, Durres, Albania
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)

Date/Name Ship 2001-03-00 ISABEL
Manager: Geo Shipping, Durres, Albania
Eigenaar: Geo Shipping, Durres, Albania
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)

Date/Name Ship 2002-04-00 ISABEL I
Manager: Geo Shipping, Durres, Albania
Eigenaar: Geo Shipping, Durres, Albania
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 2004-10-00 ISABEL I
Manager: Commercial Ferries Ltd., Durres, Albania
Eigenaar: Commercial Ferries Ltd., Durres, Albania
Shareholder:
Homeport / Flag: Durres / Albania
Callsign: ZAD77

Date/Name Ship 2005-01-01 ISABEL I
Manager: Geo Shipping, Durres, Albania
Eigenaar: Albnavigation Co., Durres, Albania
Shareholder:
Homeport / Flag: Durres / Albania
Callsign: ZAD77

Ship Events Data

1972-04-20: NvhN 20-04-1972: Isabel te water. Bij de NV Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand werd te water gelaten het ms Isabel. De belangrijkste afmetingen zijn: lengte over alles 71.25 m, lengte loodlijnen 65 m., breedte 11.50 m., holte 6.70 m., laadvermogen 2000 ton en de snelheid 12 knopen. De bouw vindt plaats onder Classe Lloyd + 100 Al en ijsversterking. Het schip krijgt een speciaal certificaat voor houtvaart.
1972-04-21: Op 21-04-1972 als "ISABEL", bouwno. 205 van Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Hoogezand, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4450 Z GRON 1972 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.60 m. uit hekplaat, 3.00 m. uit de lengteas en 1.22 m. uit dek.
1972-06-16: NvhN 16-06-1972: Proefvaart van Isabel geslaagd. Op de Eems is een geslaagde proefvaart gemaakt met het nieuwe motorvrachtschip Isabel dat is gebouwd bij de tot de Conoship Groningen Groep behorende Scheepswerf 'Voorwaarts' NV te Hoogezand. De Isabel behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van 2200 ton, met de navolgende voornaamste afmetingen: lengte over alles 71.25 m., lengte tussen de loodlijnen 65 m., grootste breedte 11.50 m., holte 6.70 m. en oen beladen diepgang van 4.71 m. Het doosvormige ruim heeft een lengte van 44 m, een breedte van 9.30 m., een luikhoofdlengte van 42 m. bij een breedte van 9.30 m. Hierdoor is een volledig open schip verkregen, zodat een meest efficiƫnte, verticale ladingbehandeling kan worden toegepast. Het schip is zeer geschikt voor de moderne houtvaart, unitloads en constructies van uitzonderlijke lengte. De ruiminhoud voor zowel granen als balen bedraagt 10.000 cbft. De houtcapaciteit bedraagt 2800 m 3 of 600 stds. lengte-pakketten c .q. 2400- 2550 m 3 of 500-550 stds truckpakketten. Met de 1500 pk Brons dieselmotor kan een dienstsnelheid worden behaald van circa 12 mijl. De gehele machinekamerinstallatie kan vanaf de brug worden bediend. De nautische en technische voorzieningen aan boord zijn zeer modern. De bouw geschiedde onder toezicht van hoogste Klasse Lloyd's Register of Shipping 100 A-I, ijsklasse 3 en de Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met een speciaal certificaat voor de houtvaart.
1998-09-06: Varende onder loodsaanwijzing, een aanvaring plaatst op de rivier de Tay (UK) met een brugpijler van de Tay Road Bridge. Er ontstond op de waterlijn een flink gat in de stuurboordboeg. Het schip keerde terug naar Dundee. Na een noodreparatie voer het naar Dordrecht voor definitieve reparatie. De schade bedroeg ca. Fl. 100.000,--
1999-11-22: Vertrokken van Harlingen naar Dordrecht. Bij van Brink Shipyard B.V. in de Waalhaven te Rotterdam opgelegd.
2000-11-15: Gerechtelijk verkocht (op verzoek van de Coƶperatieve Rabobank de Grienden U.A., Oosterend en de Rabobank N.V. te Amsterdam) voor fl. 220.000,-- aan Albaneese kopers.
2010-12-00: Final Fate:
Op 08-06-2007 opgelegd in Barcelona. (Lag daar in 02-2008 nog.) In 12-2010 aldaar gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: ISABEL op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ISABEL op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ISABEL op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ISABEL
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: ISABEL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ISABEL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ISABEL op de Eems op 23-09-1991
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ISABEL op de Eems op 23-09-1991
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: OMEGA 4
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: OMEGA 4
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ISABEL I
Onderwerp: Havenopname
Externe informatie


Datum: 2000-10-28
Instelling:
Toegang: Publicatie
Inventarisnr.:
Onderwerp: Scheepsverkopingen (doc)
Omschrijving: Bericht in het AD van 28-10-2000 over de aanstaande executoriale verkoop van OMEGA 4 op 15-11-2000
Document bekijken