Inloggen
IRIS - ID 3067

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1929
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 1249 Z GRON 1929
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G.J. van der Werff, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 194
Launch Date: 1929-09-26
Delivery Date: 1929-10-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1613 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 112.00 Net tonnage
Deadweight: 245.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11650 Cubic Feet
 
Length 1: 33.73 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.59 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.31 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1929-10-21 IRIS
Manager: Roelf Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Mulder, Roelf Eppinga (Eppenga), Sjoerd Halbe Brouwer (cafehouder), Johannes Henderikus Rudolphus Heeres (Kielwindeweer), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCLQ

Date/Name Ship 1930-03-20 IRIS
Manager: Roelf Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'IJselmeer', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Roelf Mulder, Roelf Eppinga (Eppenga), Sjoerd Halbe Brouwer (cafehouder), Johannes Henderikus Rudolphus Heeres (Kielwindeweer)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCLQ

Date/Name Ship 1933-06-15 IRIS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Garrelt Wedema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCLQ
Additional info: 1934 callsign PEXP

Date/Name Ship 1939-00-00 IRIS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Garrelt Wedema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEXP

Date/Name Ship 1942-00-00 IRIS
Manager: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1929-09-26: NvhN 27-09-1929: Hoogezand, 26 Sept. Heden is van de werf van den heer G. J. v. d. Werff, alhier, met goed gevolg te water gelaten de motorzeeboot „Iris", groot 260 ton D. W., gebouwd voor een Groninger Combinatie onder klasse Groote Kustvaart German. Lloyd en Scheepvaart Inspectie. Het zal worden voorzien van een 120 p.k. Brons-motor. De kiel zal worden gelegd voor een motorzeeboot van hetzelfde type en dezelfde eveneens voor een Gron. combinatie.
1929-11-07: Op 07-11-1929 als IRIS, zijnde een motorschip, groot 565.36 m3, liggende te Delfzijl, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Sjoerd Halbe Brouwer, cafehouder te Groningen en drie anderen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1249 Z GRON 1929 op het achterschip op het dek van het verhoogd achterdek achter de lichtkap van de kajuit.
1929-12-18: Algemeen Handelsblad 18-12-1929: Scheepsbouw. Een op de werf der firma G. J. van der Werff te Hoogezand nieuwgebouwde stalen motorboot (200 bruto-reg. tons), welke is voorzien van een brons-motor, is thans eigendom van de N.V. Motorschip "Iris" te Groningen en zal onder den naam „Iris" in de kustvaart worden gebezigd.
1940-07-09: Final Fate:
Door de Duitsers in beslag genomen. 1940 van de Rederij Noord Nederland (M. Müller, Hoogezand). Op 17 januari 1942 gevorderd voor de Organisation Todt als Kanalinselversorger voor de aanvoer van materiaal en voedsel van Cherbourg naar de bezette Kanaaleilanden. Op 15 augustus 1943 in brand geschoten bij een geallieerd bombardement op Cherbourg, bij Le Bequet gekapseisd en achterschip gedeeltelijk gezonken. Later gelicht en op de wal gezet (Quai Napoleon), later verplaatst naar Quai Colignon. Na de oorlog wrak verklaard. (Zie hoofdstuk 24 in het boek “De schippers Mulder.)


Afbeeldingen


Omschrijving: Iris 1929
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Iris 1929
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Iris 1929
Gemaakt door: Unknown