Inloggen
IRIS - ID 3065

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Steamship
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 708
Launch Date: 1917-08-02
Delivery Date: 1919-01-13
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 41 & 68 - 45
Speed in knots: 9.5
 
Gross Tonnage: 3887.04 Gross tonnage
Net Tonnage: 2214.05 Net tonnage
Deadweight: 5377.00 tons deadweight closed (1016 kg)
Grain: 223000 *** Onbekend ***
 
Length 1: 327.0 Feet (British) Registered
Beam: 48.7 Feet (British) Registered
Depth: 25.5 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1934
Type: Remeasurement
Omschrijving: fout bij invullen, later verwijderen

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-01-13 IRIS
Manager: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PCLT
Additional info: call sign 1934: PEXO

Date/Name Ship 1935-09-12 IRIS
Manager:
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend
Callsign: PEXO

Date/Name Ship 1942-10-14 KIKUSUI MARU
Manager: Government of Japan, Japan
Eigenaar: Government of Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Ship Events Data

1917-08-02: AH 030817
Scheepsbouw. Van de werf van de firma Gebr. Pot te Bolnes is gisterenmiddag te water gelaten het tankstoomschip IRIS, in aanbouw voor rekening van de Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij.
1919-01-13: AH 150119
Scheepsbouw. Het tankstoomschip IRIS, gebouwd aan de werf van de firma Gebroeders Pot te Bolnes, voor rekening van de Petroleum Maatschappij La Corona te ’s-Gravenhage, heeft met gunstig gevolg op de Noordzee proef gestoomd (opm: op 13 januari). De hoofdafmetingen van het schip zijn: 326'-10" x 48'-6" x 27’-0". De machine en ketelinstallatie werd geleverd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Het schip, gebouwd onder speciaal toezicht van Eng. Lloyd en Scheepvaartinspectie heeft een deadweight van 5.148 ton op 22'-7" diepgang en bereikte in beladen toestand een snelheid van ruim 11 knopen. Het ontwikkelde vermogen van de machine was ruim 2.200 ipk. De stoomketels zijn ingericht voor het stoken met olie brandstof zowel als met kolen.
1927-02-02: Op 02.02.1927 liggende te Rangoon voorzien van een nieuw brandmerk: 17 Z 'S HAGE 1926
1942-02-15: De IRIS, in gebruik als stationnair depotschip van de Koninklijke Marine te Pladjoe (bij Palembang), werd op 15 februari 1942 ter voorkoming van in-beslagname door de Japanners, door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Op 14 oktober 1942 door de Japanners gelicht, hersteld en als KIKUSUI MARU in de vaart gebracht.
1944-10-24: Final Fate:
De KIKUSUI MARU is op 24 oktober 1944 in de Zuid-Chinese Zee, ten noord-westen van Luzon, in positie 20º54'NB en 118º19'OL getorpedeerd door de Amerikaanse onderzeeboot USS SNOOK, gezonken en verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown