Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
IRIS - ID 3065
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1919
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
IMO nummer:
5604380
Categorie:
Tanker
Voorstuwing:
Steamship
Type:
Tanker, ruwe olie
Type Dek:
Full scantling
Masten:
Two masts
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
Gebr. Pot
, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
708
Launch Date:
1917-08-02
Delivery Date:
1919-01-13
Technical Data
Engine Manufacturer:
De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders:
3
Power:
2000
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
25, 41 & 68 - 45
Speed in knots:
9.5
Number of screws:
10
Gross Tonnage:
3887.04 Gross tonnage
Net Tonnage:
2214.05 Net tonnage
Deadweight:
5377.00 tons deadweight closed (1016 kg)
Grain:
223000 Cubic Feet
Liquid:
223157 Cubic Feet
Length 1:
99.67 Meters Registered
Beam:
14.84 Meters Registered
Depth:
9.91 Meters Registered
Draught:
7.77 Meters Registered
Configuration Changes
Datum
00-00-1934
Type:
Remeasurement
Omschrijving:
fout bij invullen, later verwijderen
Ship History Data
Date/Name Ship
1919-01-13
IRIS
Manager:
N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona'
, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona'
, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
The Hague / Netherlands
Callsign:
PCLT
Additional info:
call sign 1934: PEXO
Date/Name Ship
1935-09-12
IRIS
Manager:
N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij
, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij
, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
The Hague / Netherlands
Callsign:
PEXO
Date/Name Ship
1942-10-14
KIKUSUI MARU
Manager:
Government of Japan
, Japan
Eigenaar:
Government of Japan
, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag:
Onbekend / Japan
Ship Events Data
1917-02-01:
In verband met de neutraliteitspolitiek tijdens de bouw overgenomen door de NITSM omdat de Duitsers geen staal meer leverden aan Scheepswerf Pot.
1917-08-02:
AH 030817
Scheepsbouw. Van de werf van de firma Gebr. Pot te Bolnes is gisterenmiddag te water gelaten het tankstoomschip IRIS, in aanbouw voor rekening van de Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij.
1919-01-13:
AH 150119
Scheepsbouw. Het tankstoomschip IRIS, gebouwd aan de werf van de firma Gebroeders Pot te Bolnes, voor rekening van de Petroleum Maatschappij La Corona te ’s-Gravenhage, heeft met gunstig gevolg op de Noordzee proef gestoomd (opm: op 13 januari). De hoofdafmetingen van het schip zijn: 326'-10" x 48'-6" x 27’-0". De machine en ketelinstallatie werd geleverd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Het schip, gebouwd onder speciaal toezicht van Eng. Lloyd en Scheepvaartinspectie heeft een deadweight van 5.148 ton op 22'-7" diepgang en bereikte in beladen toestand een snelheid van ruim 11 knopen. Het ontwikkelde vermogen van de machine was ruim 2.200 ipk. De stoomketels zijn ingericht voor het stoken met olie brandstof zowel als met kolen.
1927-02-02:
Liggende te Rangoon voorzien van een nieuw brandmerk: 17 Z 'S HAGE 1926
1942-02-15:
De IRIS, in gebruik als stationnair depotschip van de Koninklijke Marine te Pladjoe (bij Palembang), werd op 15 februari 1942 ter voorkoming van in-beslagname door de Japanners, door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Op 14 oktober 1942 door de Japanners gelicht, hersteld en als KIKUSUI MARU in de vaart gebracht.
1944-10-24:
Final Fate:
De KIKUSUI MARU is op 24 oktober 1944 in de Zuid-Chinese Zee, ten noord-westen van Luzon, in positie 20º54'NB en 118º19'OL getorpedeerd door de Amerikaanse onderzeeboot USS SNOOK, gezonken en verloren gegaan.
Afbeeldingen
Omschrijving:
IRIS in aanbouw
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
IRIS
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
IRIS
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
IRIS
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Zeeopname
Omschrijving:
IRIS
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Havenopname
Terug naar het overzicht