Inloggen
IRENE - ID 3058


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 434 Z ZWOLLE 1930
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Mol, Dedemsvaart, Overijssel, Netherlands
Werfnummer: 4
Delivery Date: 1930-03-26
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (11 1/2 x 12 1/4)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 120.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 84.00 Net tonnage
Deadweight: 155.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 30.50 Meters Registered
Beam: 5.38 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.91 Meters Depth, moulded
Draught: 1.55 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1930-03-26 IRENE
Manager: Aldert Schenkel, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Aldert Schenkel, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCLJ
Additional info: 1934 callsign PEXH

Date/Name Ship 1943-03-17 IRENE
Manager: Dnjepr-Küstenschiffahrt, Braila, Germany
Eigenaar: Dnjepr-Küstenschiffahrt, Braila, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Braila / Germany

Ship Events Data

1929-07-18: Op 18-07-1929 als IRENE, zijnde een sleepschip, groot 200 ton, liggende te Waterhuizen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jannes Pattje, scheepsbouwer te Waterhuizen (gem. Haren) van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 392 B ZWOLLE 1929 op 't achterschip in achterkant achtererf aan stuurboordzijde.
1930-03-20: Op 20-03-1930 als IRENE, zijnde een motorschip, groot bruto inhoud 339.37 m3, liggende te Waterhuizen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Aldert Schenkel, schipper te Groningen, voorzien van haar brandmerk door het inbeitelen van 434 Z ZWOLLE 1930 op het achterschip op den voorkant van de luchtkap motorkamer stuurboordzijde. (Opm. Het brandmerk 392 B ZWOLLE 1929 is vernietigd.)
1930-03-27: NvhN 28-03-1930: Groningen, 28 Maart Gisteren werd met goed gevolg te Delfzijl de proefvaart gehouden met het bij de scheepswerf J. Pattje, Waterhuizen, gekochte motorschip „Irene", welk schip is voorzien van een 70 P.K. 2-cyl. „Industrie"-motor, welke werd ingebouwd onder voorschriften Scheepvaart-Inspectie Klasse Wad- en Sontvaart. Schip en motor voldeden aan alle gestelde eischen; een en ander werd met groote tevredenheid door den kooper, den heer Ald. Schenkel te Groningen aanvaard. De motor-installatie werd geleverd en ingebouwd door de firma Gebr. van der Helm, alhier.
1939-11-21: Leeuwarder Courant 21-11-1939: Kustvaarder op het Heegermeer gezonken. Thans bereikt ons een bericht, dat Zondag op het Heegermeer de kustvaarder “IRENE”, schipper A. Schenkel te Groningen, is gezonken. Men had Zaterdagavond op het meer vastgemaakt om te overnachten. Toen men Zondag, met het oog op het stormweer, wilde vertrekken, bleek het schip lek te zijn en in ondiep water gezonken. Deze kustvaarder deed thans dienst in de binnenvaart om bieten te vervoeren van Wieringermeer naar Groningen. Men is bezig het schip te lichten.
1942-04-21: Final Fate:
Gevorderd door de Duitsers en over land naar de Donau getransporteerd. Bij Werft Deggendorf verbouwd en op 17 maart 1943 te Braila in dienst gesteld als transportschip voor de Seetransportchef Braila. Op 13 oktober 1944 door een geallieerde luchtaanval bij Volos verloren gegaan. (De teboekstelling in het Kadaster wordt op 02.09.1946 doorgehaald.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Irene 1930
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown