Inloggen
INGEBORG - ID 3035

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5031834
Nat. Official Number: 5802 Z ROTT 1937
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Trunk deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Jos. L. Meijer, Papenburg-Ems, Germany
Werfnummer: 407
Launch Date: 1936-12-30
Delivery Date: 1937-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Gebr. Sulzer A.G., Winterthur, Switzerland
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer (1932) Nr. 17517/22 Type 6RKSR30 (300x400)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 479.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 232.74 Net tonnage
Deadweight: 625.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 48.50 Meters Registered
Beam: 7.87 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.55 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 1960-11-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 6cil 430 Pk Newbury Type (240x345) 8,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1937-03-15 INGEBORG
Manager: Algemeen Vrachtkantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Algemeen Vrachtkantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEWN

Date/Name Ship 1956-06-30 AWARDITY
Manager: F.T. Everard & Sons Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: F.T. Everard & Sons Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GVQQ

Date/Name Ship 1965-00-00 AGIA TRIAS
Manager: M. Koutlakis & N Thanopoulos, Piraeus, Greece
Eigenaar: M. Koutlakis & N Thanopoulos, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVFZ

Date/Name Ship 1970-00-00 KOPANOS
Manager: John Emmanouelides, Piraeus, Greece
Eigenaar: John Emmanouelides, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVFZ

Date/Name Ship 1973-00-00 PRODROMAKI A
Manager: Nicolaos Tzonis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Nicolaos Tzonis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVFZ

Date/Name Ship 1973-00-00 AGIA TRIAS
Manager: M. Koutlakis & N Thanopoulos, Piraeus, Greece
Eigenaar: M. Koutlakis & N Thanopoulos, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVFZ

Ship Events Data

1937-03-16: Op 16-03-1937 als INGEBORG, zijnde een motortankschip, metende 1357.87 m3 bruto inhoud, liggende te Papenburg a/d Ems, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Algemeen Vrachtkantoor N.V. te Rotterdam van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5802 Z ROTT 1937 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant stuurhut.
1937-03-25: NvhN 26-03-1937: Proefvaart m.s. „INGEBORG”. Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Ingeborg, gebouwd op de werf van de fa. Jos. L. Meijer te Papenburg (Dl.) voor rekening van het Algemeen Vrachtkantoor te Rotterdam, onder klasse Lloyd's Register of Shipping en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is gebouwd met kruiserhek en het is voorzien van een strijkbaren stalen mast met een strijkbaren schoorsteen. Om het schip verder zoo laag mogelijk te kunnen krijgen, kan het stuurhuis deels worden weggenomen, terwijl ook de davids strijkbaar zijn, een en ander voor de vaart op de Seine, welke rivier het schip tot Parijs kan opvaren. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte tusschen de loodlijnen 47 M., breedte op het grootspant 7.30 M. en holte in de zijde 3.50 M. Het laadvermogen bedraagt plm. 600 ton met een bruto inhoud van 659.31 Reg. ton en een netto inhoud van 232.74 Reg- ton. Voor de voortstuwing is in de machinekamer een Sulzer Diesel motor opgesteld. Deze motor is in zes cylinder uitvoering met een vermogen van 300 P.K. Voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en een dynamo is hier verder een hulpmotor geplaatst, terwijl hier verder een stoomketel is opgesteld, die voor de verwarming van de tanks zorgt, wanneer traag vloeibare oliën moeten worden gelost. Deze ketel levert ook de benoodigde stoom voor de pompen. De verlichting is geheel electrisch. Verder is het schip uitgerust met een motorankerlier, waarvoor een Deutz motor van 10 p.k. opgesteld is. Het schip, dat ingericht is voor het vervoer van eetbare olieën en benzine, behaalde een snelheid van 10 mijl. Het voldeed ruim aan alle gestelde eischen en het werd na de proefvaart zeer ten genoegen overgenomen.
1937-03-25: Algemeen Handelsblad 28-03-1937: Scheepsbouw. Het zeemotortankschip „INGEBORG", gebouwd voor Algemeen Vrachtkantoor N.V. te Rotterdam, door Jos. L. Meyer te Papenburg a/d Eems, heeft Donderdag j.l. met goed gevolg proefgevaren. De afmetingen van dit motortankschip zijn: lengte 51.20 m, breedte 7.87 m., laadvermogen exclusief bunkers ca. 600 ton bij een diepgang van 3.39 m. (zomermerk). De voortstuwingsmotor is een 2 takt 6 cylinder 450 P.K. Sulzer-Diesel; snelheid ca. 10 mijlen. Het schip en de motor zijn gebouwd onder toezicht van en volgens de hoogste klasse Lloyd's Register, en volgens Klasse K 1 der Ontwerp-Internationale-Regeling vervoer brandbare vloeistoffen op de binnenwateren. Dit schip, alsmede het voor het Algemeen Vrachtkantoor te Elmshorn by Hamburg in aanbouw zijnde motortankschip JENNY, is bestemd voor de kust- en Oostzeevaart.
1940-06-00: Op 03.06.1940 in beslag genomen door the Admiralty. Op 09.06.1940 voor de Fleet Attendant in dienst als "RFA Ingeborg". Bij het einde van de oorlog terug aan de eigenaren.
1971-11-00: Classes LR until11/71, thereafter HR
1973-06-00: De eigenaar sloopte in de zomer van 1973 zelf zijn schip, mogelijk in Eleusis.

Afbeeldingen


Omschrijving: INGEBORG
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: INGEBORG
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: AWARDITY

Omschrijving: AWARDITY
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)