Inloggen
IMMANUEL - ID 3012


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 1076 Z GRON 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 107
Launch Date: 1928-10-00
Delivery Date: 1928-12-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (195x300)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 143.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 90.00 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 30.00 Meters Registered
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.22 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1930
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe motor. 2-cyl. 2-tact Deutz Diesel, Motorenfabrik 'Oberursel' A.G.

Ship History Data

Date/Name Ship 1928-12-08 IMMANUEL
Manager: Roelf de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCHW

Date/Name Ship 1933-00-00 IMMANUEL
Manager: Kornelus de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kornelus de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCHW
Additional info: Opm. Deze mutatie staat niet bij het Kadaster geregistreerd. 1934 call sign: PEVL

Date/Name Ship 1941-01-00 IMMANUEL
Manager: Jan Jacob Lameijer, Nieuweschans, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Jacob Lameijer, Nieuweschans, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuweschans / Netherlands
Callsign: PEVL
Additional info: Opm. Deze mutatie staat niet bij het Kadaster geregistreerd.

Ship Events Data

1928-11-29: Op 29-11-1928 als IMMANUEL, zijnde een motorzeilschip, groot 405.39 m3, liggende te Delfzijl, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Roelf de Boer, schipper te Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1076 Z GRON 1928 op 't achterschip in achterkant hoofd van het grootluik.
1928-12-00: NRC 09.12.1928: Delfzijl, 8 december: Op de Eems is met gunstig gevolg proef gevaren met het motorschip 'IMMANUEL', gebouwd op de werf van de N.V. Scheepswerf Delfzijl (v/h Gebr. Sander), voor rekening van kapitein R. de Boer. Het schip heeft de afmetingen 30x5.40x2.20 M. en is groot 216 ton.
NvhN 08-12-1928: Heden heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het nieuw gebouwde motorschip "Immanuël". Het schip, met afmetingen 30 bij 5.40 bij 2.20 M., is groot 216 ton, en is gebouwd op de werf van de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v. h. Gebr. Sanders, alhier voor rekening van kapt. R. de Boer. In de machinekamer van dit schip is een 75—90 P.K. compressorlooze Deutz Dieselmotor opgesteld, welke het schip een snelheid van ruim 7 mijl geeft. Op het voordek is een 8 PK. hulpmotor geplaatst, welke dienst zal doen bij het laden en lossen. Aan dezen motor, die tevens dient voor het snelheffen der ankers, is ook een tandwielpomp bevestigd voor het blusschen van eventueel voorkomenden brand. Het schip is gebouwd onder klasse Scheepvaart-Inspectie voor de kleine kustvaart met uitbreiding onder letter E en werd met volle tevredenheid door den schipper overgenomen.
1939-00-00: Aanvaring op de Rijn.
1940-10-24: De Tijd 24-10-1940: Schip op den Rijn lek gestooten. Lading zette uit. Het motorkustvaartuig “IMMANUEL”, afkomstig uit Appingedam, is op den Rijn ter hoogte van het Looveer bij Huissen op een wrak in de rivier gevaren en lek gestooten. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor, doch het schip kreeg zware averij. De 200-ton groote kustvaarder, schipper kapitein De Boer, was volgeladen met balen stroocarton ter waarde van ongeveer 26.000 gulden. Door de aanvaring met het wrak, waarvan de aanwezigheid bij Rijkswaterstaat niet bekend was en derhalve niet voorzien van bakens, zonk de “Immanuel”. Het schip werd gelicht en voor reparatie naar de werf van de Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij overgebracht, waar bleek, dat behalve een lek in de kiel, de geheele romp van het schip was gaan uitzetten. De balen stroocarton hadden het binnenstroomende water opgenomen en zetten met zooveel kracht uit, dat het dek ongeveer 12 cm omhoog ging en de wanden uiteen-
gebogen werden. Ook andere deelen van het schip werden ontzet. Het stroocarton zit thans zoo in het ruim geperst, dat men op de werf met behulp van luchtdrukwerktuigen als snijijzers en houweelen evenals bij beton, moet trachten deze massa te verwijderen. Het stroocarton is niet verloren, daar het opnieuw verwerkt zal kunnen worden. Nietemin bedraagt de schade enkele duizenden guldens.
1941-01-00: Eemsbode 14.01.1941. M.s. 'IMMANUEL' verkocht. Het motorschip 'Immanuel', toebehorende aan Kapitein R. de Boer, te Delfzijl is verkocht aan Kapitein J. Lameyer van Nieuwe Schans, die het schip zelf in de vaart zal brengen. De 'Immanuel' werd in 1928 bij de Scheepswerf 'Delfzijl' gebouwd en is in 1930 van een nieuwe 75 P.K. Deutz Dieselmotor voorzien. (Opm. deze verkoop staat niet bij het Kadaster geregistreerd.)
1942-04-24: Final Fate:
Gevorderd door de Duitsers en over land naar de Donau getransporteerd. 29 Juli 1943 gezonken in de Zwarte Zee doordat het schip op een mijn liep in de buurt van Kertsch. Pos: 47°01'NB en 37°45'OL. De teboekstelling bij het Kadaster is op 24.02.1948 doorgehaald.

Afbeeldingen


Omschrijving: Immanuel 1928
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Charter van 01.10.1940 van de Immanuel 1928.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Heyboer, Ir. L.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Immanuel' 1928
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown