Inloggen
IMMANUEL - ID 3011

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1925
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 15
Delivery Date: 1925-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1469 Type C/D (280x350)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 135.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 83.00 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 30.20 Meters Registered
Beam: 6.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.92 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1925-00-00 IMMANUEL
Manager: Johannes Boll, Grijpskerk, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Boll, Grijpskerk, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Grijpskerk / Netherlands
Callsign: PCJD

Date/Name Ship 1934-01-08 IMMANUEL
Manager: Hinderikus Boll, Winsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hinderikus Boll, Winsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winsum / Netherlands
Callsign: PEVN

Date/Name Ship 1937-06-14 CAPADOSE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kornelis Smedes, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PDIX

Ship Events Data

1928-06-25: Op 25-06-1928 als IMMANUEL, gevoerd door kapitein Johannes Boll, groot 381.77 m3, liggende te Kiel-Holtenau voorzien van een nieuw brandmerk door het branden van 703 Z GRON 1928 an der hölzenene, mit dem Schiffe fest verbundenen Rückwand des Steurhauses. (Ich habe heute durch persönliche Inaugenscheinnahme mich darvon überzeugt. W.g. Vice-Consul.)
1940-06-00: Final Fate:
Door de Duitsers gevorderd. Op 27 december 1943 door de Kriegsmarine in beslag genomen en ingezet voor de bevoorrading van Noorwegen. Op 9 oktober 1944, onder Nederlandse vlag varend, aan de grond gezet na in Finnmark (mogelijk bij Kirkenes) te zijn beschoten. Het schip lag in de haven van Liinahamari (bij Petsamo) toen Russische vliegtuigen bommen gooiden op het achterschip. Toen Liinahamari op 10 oktober 1944 werd ontruimd werd het schip daar zwaar beschadigd achtergelaten of mogelijk door terugtrekkende troepen vernietigd. Tenslotte werd zij op 11 oktober bij Ekkeröy in de Varangfjord door Russische motortorpedoboten getorpedeerd en tot zinken gebracht. De teboekstelling in het Kadaster werd 15.01.1947 doorgehaald.

Afbeeldingen


Omschrijving: Van links naar rechts Elma 1931, Pro Patria 1927, Horizon 1925, Immanuel 1925 en de Annegiena 1931.
Gemaakt door: Unknown