Inloggen
ILIAS - ID 3003

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 520954
Nat. Official Number: 3000 Z AMST 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma J.G. Bröerken - Scheepswerf "Westerbroek", Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 141
Launch Date: 1952-09-13
Delivery Date: 1952-11-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 10512 Type (385x580)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 495.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 212.00 Net tonnage
Deadweight: 823.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 59583 Cubic Feet
Bale: 55664 Cubic Feet
 
Length 1: 64.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.64 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.84 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-11-06 ILIAS
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nieuwe Kustvaart Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PEVI

Date/Name Ship 1960-09-27 LISBONA
Manager: The Mediterranean & Overseas Shipping Agency S.p.A., Palermo, Italy
Eigenaar: Navalsicula S.p.A., Palermo, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Palermo / Italy
Callsign: IPLS

Ship Events Data

1952-09-15: De Telegraaf 15-09-1952: „Ilias" te water gelaten
Amsterdam. 13 Sept. — Van de scheepswerf Westerbroek, firma J. G. Bröerken in Westerbroek (Groningen) is vanmorgen het kustvaartuig "Ilias" te water ge laten, dat daar gebouwd word voor de K.N S.M Men hoopt het schip in acht a tien weken in de vaart te brengen.
NvhN 15-09-1952: Tewaterlating m.s. Ilias.
Bij de scheepswerf J. G. Bröerken te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig "Ilias", dat wordt gebouwd voor rekening van de K.N.S.M. te Amsterdam. De Ilias is van het shelterdeck type, meet 850 t. d.w. en heeft de afmetingen als volgt: lengte over alles 64.70 m.; lengte tussen de loodlijnen 58 m.; breedte 9 m. 60 en holte 3.65 tot 5.65 m. De voortstuwing geschiedt door een 1000 p.k. motor, terwijl tevens in de machinekamer 2 hulpmotoren zullen worden opgesteld. Aan dek zullen vijf hulpmotoren worden geplaatst. De Ilias wordt gebouwd onder klasse Lloyds met certificaat scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Het is een zusterschip van het m.s. Boreas, dat bij de zelfde werf werd gebouwd. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdek type, groot 900 ton d.w. voor rekening van de heer G. Kuur te Southampton. Dit schip wordt uitgerust met een 750 p.k. motor.
1952-11-08: Op 08-11-1952 als "ILIAS", zijnde een motorschip, metende 1402.92 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8935 d.d. 05-11-1952, liggende te Westerbroek, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3000 Z AMST 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op shelterdek, 3.85 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas en 1.54 m. uit dek.
1952-11-15: NvhN 15-11-1952: Proefvaart m.s. Ilias.
Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig „Ilias", dat bij de Scheepswerf J. G. Broerken te Westerbroek werd gebouwd voor rekening van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam.
De Ilias is van het shelterdektype, meet 850 ton d.w. (499 b.r.t.) en is uitgerust met een 1000 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 12,5 mijl.
De bouw geschiedde onder hoogste klasse Lloyd's (100 A I) met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1959-08-03: NvhN 03-08-1959: Motorschip Ilias had hulp nodig. Het 495 brt. metende motorschip Ilias van de KNSM kreeg zaterdag op 20 mijl noord-noord-west van IJmuiden op de Noordzee moeilijkheden met de voortstuwing. Het schip heeft aanvankelijk getracht op eigen kracht IJmuiden te bereiken. Na enige tijd moest de kapitein echter melden, dat deze poging opgegeven moest worden en bleef het schip met gestopte motor liggen. Het 378 brt. metende motorschip Draco van dezelfde maatschappij, dat bij het lichtschip Texel voer, is opgestoomd om de Ilias op sleeptouw naar IJmuiden te brengen.
De Volkskrant 03-08-1959: KNSM-schip kreeg motorstoring (Van onze correspondent)
IJmuiden 3 aug. — Het motorschip „Ilias" van de KNSM is zaterdagavond om negen uur door de sleepboot „Titan" van Wijsmuller in IJmuiden binnengesleept. Zaterdagmiddag kreeg het schip twintig mijl noord-noordwest van IJmuiden moeilijkheden met de voortstuwing. Omstreeks half drie bleek dat het defect aan de motor zo ernstig was, dat hulp noodzakelijk was. Het motorschip
„Draco" van de KNSM, dat in de buurt voer, sleepte de „Ilias" tot voor IJmuiden, waar de „Titan" het sleepwerk overnam. De „Ilias" wordt naar Amsterdam gesleept.
1965-04-27: Final Fate:
Onderweg van Lissabon naar Livorno met stukgoed in brand in pos. 43.19.N. - 04.38.O., te St. Louis, Rhône. Door de bemanning verlaten. Later door sleepboot brandend naar St. Louis du Rhône gesleept en daar uitgebrand. Total Loss.

Afbeeldingen


Omschrijving: Op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown