Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
IJSTROOM - ID 3001
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1950
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5158486
Nat. Official Number:
2462 Z AMST 1950
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Shelterdeck open
Masten:
Two masts
Rig:
4 derricks, 4 winches
Lift Capacity:
3-5 ton
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek)
, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
714
Date Laid Down:
1949-04-20
Launch Date:
1949-11-11
Delivery Date:
1950-03-29
Technical Data
Engine Manufacturer:
Gebr. Sulzer A.G.
, Winterthur, Switzerland
Motor Type:
Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders:
7
Power:
1050
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Sulzer Nr. 25329 Type 7TS36 (360x600)
Speed in knots:
11.50
Gross Tonnage:
499.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
222.00 Net tonnage
Deadweight:
785.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Length 1:
68.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
65.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
9.56 Meters Breadth, moulded
Depth:
5.85 Meters Depth, moulded
Draught:
3.57 Meters Draught, maximum
Configuration Changes
Datum
00-04-1967
Type:
Rebuilt
Omschrijving:
Geschikt gemaakt voor het vervoer van containers bij Verschure, Amsterdam. Lieren en laadbomen verwijderd.
Datum
00-01-1971
Type:
Rebuilt
Omschrijving:
Oktober 1970-januari 1971 verbouwd tot veetransportschip bij Jos L. Meyer, Papenburg.
Ship History Data
Date/Name Ship
1950-03-16
IJSTROOM
Manager:
N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PIUT
Date/Name Ship
1970-02-18
HOLLAND EXPRES
Manager:
Vroon's Handels- en Scheepvaartonderneming N.V.
, Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar:
Rederij Willem Beukelsz V
, Breskens, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Vroon's Handels- en Scheepvaartonderneming N.V. en Geert Johannes Meppelder
Homeport / Flag:
Breskens / Netherlands
Callsign:
PESY
Date/Name Ship
1970-10-29
ANGUS EXPRES
Manager:
Vroon's Handels- en Scheepvaartonderneming N.V.
, Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar:
Rederij Willem Beukelsz V
, Breskens, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Vroon's Handels- en Scheepvaartonderneming N.V. en Geert Johannes Meppelder
Homeport / Flag:
Breskens / Netherlands
Callsign:
PCQK
Date/Name Ship
1973-01-31
ANGUS EXPRESS
Manager:
Vroon B.V.
, Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar:
Vroon B.V.
, Breskens, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Breskens / Netherlands
Callsign:
PCQK
Date/Name Ship
1982-03-17
MAHMOUD
Manager:
Hussein Tahier Abdull Aziz
, Jeddah, Saudi Arabia
Eigenaar:
Hussein Tahier Abdull Aziz
, Jeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Jeddah / Saudi Arabia
Callsign:
HZUS
Additional info:
Aanv. HASSAN
Date/Name Ship
1984-00-00
SULTAN
Manager:
Arabian Establishment for Trade, Shipping & Air Navigation
, Jeddah, Saudi Arabia
Eigenaar:
Mohamed A.W. Sindi
, Jeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Jeddah / Saudi Arabia
Callsign:
PHUZ
Ship Events Data
1950-03-18:
Op 18-03-1950 als IJSTROOM, zijnde een stalen motorschip, groot 1414.58 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 20.02.1950 no. 7981, liggende te Westerbroek, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2462 Z AMST 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op het shelterdek, 8.00 m. uit hekplaat, 2.30 m. uit lengteas en 1.60 m. boven dek.
1950-03-22:
NvhN 22-03-1950: Gronings glorie zocht weg naar 't ruime sop. De grootste coaster — althans wat afmetingen betreft — welke ooit op een Groninger werf werd gebouwd, zocht vandaag de weg naar het ruime sop. Het was de IJSTROOM, voor de Hollandse Stoomboot Maatschappij gebouwd bij de N.V. E. J. Smit en Zn's Scheepswerven te Westerbroek. De IJstroom is een 800-tons schip — wat tonnage betreft dus niet groter dan de indertijd bij de N.V. Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje gebouwde Da Capo — doch de afmetingen zijn veel groter, doordat deze coaster een zeer scherp gesneden vorm moest krijgen vanwege de gestelde snelheidseisen. De lengte over alles bedraagt 68.70 meter, tussen de loodlijnen 63 m. De breedte tussen de spanten 9.50 m., breedte overal 9.85 m. De holte tot het hoofddek meet 3.60 m; tot het shelterdek 5.85 m. De diepgang van de IJstroom is 3.65 m. De Hollandse Stoomboot Mij. zal de IJstroom op 31 Maart in dienst nemen; voorlopig op de lijn naar Engeland. Vermoedelijk zal het schip later op de dienst naar IJsland varen, als het zusterschip, de Amstelstroom, is afgebouwd. Het schip voer in ballast door het Winschoterdiep. Bij de Oosterhaven lag het geruime tijd vast om een deel van deze ballast te lossen alvorens de tocht naar Delfzijl te aanvaarden.
1950-03-28:
NVhN 29-03-1950: Geslaagde proefvaart IJSTROPOM. Gisteren had op de Eems de geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig IJstroom, wat afmetingen betreft de grootste coaster welke ooit op een Groninger werf werd gebouwd. De IJstroom werd bij de N.V. E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven te Westerbroek gebouwd voor rekening van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam.Na de proefvaart is de IJstroom naar Amsterdam vertrokken.
1950-04-22:
De Heerenveensche koerier 22-04-1950: Parlevinker bij aanvaring gezonken. Donderdag in de vooravond is in de IJ-haven te Amsterdam het Zwitserse binnenschip Silva Plana door een Nederlandse kustvaarder, de „IJSTROOM" aangevaren. De Silva Plana, die geladen was met tabak en boomstammen, werd midscheeps geheel opengescheurd, doch bleef drijven. Op het ogenblik, dat de „IJstroom" dwars op het Zwitteerse schip inliep, lag de parlevinker „Pax Libertas" langszij. Het kleine scheepje raakte bekneld en werd geheel vernield. Het is vrijwel onmiddellijk na de aanvaring gezonken. De opvarenden werden gered.
1985-10-13:
Final Fate:
Te Jeddah uit de vaart en opgelegd en eind 1988 verkocht voor de sloop. Op 7 jan. 1989 te Gadani Beach aangekomen en op 16 jan. 1989 begonnen met de sloop door Dewan Sons.
Afbeeldingen
Omschrijving:
IJSTROOM
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
IJSTROOM op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
IJSTROOM
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Clarkson, John
Omschrijving:
IJSTROOM
Collectie:
Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
IJSTROOM
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Skyfotos Ltd.
Website vervaardiger
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
IJSTROOM na verwijderen van de laadbomen
Collectie:
Nierop, J.G.
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
ANGUS EXPRESS 28 december 1972 te Breskens
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Anderiesse, Jan H.
Onderwerp:
Kade
Omschrijving:
ANGUS EXPRESS
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Kleyn, R. (Ruud)
Omschrijving:
ANGUS EXPRESS
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Terug naar het overzicht